Jag har 25 kvm fiskbensparkett som jag efter noga övervägning ska måla med heltäckande golvfärg. Någon som har någon som helst uppfattning om vad det kan tänkas kosta att bara få det slipat, för att sedan kunna måla hela rasket själv? Efter att ha surfat runt lite har jag hittat forumtrådar där priser runt 150-160 kr/kvm nämns, men när jag kollar på diverse företag (i Stockholm) hittar jag mest erbjudanden (när det gäller slipning och lackning av fiskbensparkett) för typ 600 kr/kvm. En viss skillnad.

Någon som har någon uppfattning om detta? Eller bilder på heltäckningsmålade fiskbensparketter att dela med sig av?

Skulle det eventuellt funka att måla på parkett som man bara ruggat upp ytan på med slipmaskin, alltså inte slipat ner helt till trärent (förutsatt att man använder oljebaserad färg)?
 
:eek: Varför täckmåla parketten, är den så dålig? :confused:
 
Nä, men jag bara råkar extremogilla oljad/vaxad ek och hatar gul ful lackad parkett över allt på jorden...
 
Plocka upp den och sälj och lägg in ett annat golv som du kan vandalisera bäst du vill!
*snyft*
 
150-160 kr kvm är fantasipriser tagna ur luften, inegn aning om vad det är folk har menat där i annat fall. Runt 600 kr kvm är ett rimligare pris, räkna med att det kostar runt där :) eller det är kanske lite i överkant, mellan 370-420 kr ex moms har jag sett är vanligast, men då i Uppsala, borde inte vara så stor skillnad :)

Lycka till
 
Varför inte lägga ett enfärgat laminat över? Du behåller den värdehöjande ekparketten och får dessutom ett perfekt slutresultat. Förmodligen billigare än att slipa och måla också. När jag kollade golvslipning kostade det 200 kr/kvm.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Mr expert: ja, det låter rimligare tycker jag också.

Laminat är inget alternativ för min del. Jag är inte ute efter ett enfärgat golv, utan ett målat parkettgolv, där man ser alla springor och ojämnheter (ve och fasa). Det ska se lite randigt ut. (Tänk lite såhär: http://i.telegraph.co.uk/telegraph/multimedia/archive/01449/BMW-Copenhagen-Ton_1449162i.jpg). Smaken och baken, ni vet...

I övrigt tycker jag att det är lite väl konservativt att utgå ifrån att en målad parkett ALLTID sänker värdet på en lägenhet, eller att en omålad parkett ALLTID höjer värdet på lägenheten. I många fall stämmer det säkert. Men jag tror också att det beror mycket på hur lägenheten ser ut i övrigt, var den ligger, hur arbetet utförs och vem den potentielle köparen faktiskt är. Och kanske viktigast av allt: jag bor här innan jag en vacker dag säljer. Det är mitt hem, och jag sätter min prägel på det. (Och kom igen, det är ju inte precis det här jag ska göra: http://www.tamanroyal.com/wp-content/uploads/colorful-crazy-mixed-room-interiors.jpg)...

Såklart är detta inget jag bestämt över en natt. Jag VET att det inte är helt konventionellt att måla en parkett. Därför har jag hört mig för med både mäklare i området, plus en inredningsarkitekt, för att höra om det verkligen sänker värdet på lägenheten.

Åter till ämnet: måste man slipa till trärent innan man målar med oljebaserad färg? Eller räcker det med att rugga upp ytan? Häftgrund?

Jag lovar att posta bilder till alla er skeptiker när det är klart... ;)
 
snabbdisk skrev:
och kom igen, det är ju inte precis det här jag ska göra: [länk])...
aaaaaaaahhh!!!!
 
Jag kan bidra med en lite mer rimlig bild på det du verkar vilja göra:
 
  • Malat_golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Häromkring (sthlm) har det varit väldigt poppis att måla mattsvart på fiskbensparketten eller blanksvart på furugolvet- har sett det flera gånger irl. Ser väldigt skitigt ut, och man ser knappt parketten, så jag avråder från svart. Smaken och baken, ja. Den gråvita såg ju inte alls tokig ut, men jag undrar om det inte var klinker med mörk fog. Du skulle ju kunna nåta med mörk nåt i springorna.
Få saker tar fram min konservatism så mycket som en härlig gammal ekparkett, heh heh.
 
Redigerat:
Ett tips bara: Var hemma hos bekanta som målat sin parkett (matt svart). Sedan den målades för ett år sedan har den börjat knarra otroligt mycket, vilket jag själv kan intyga. Varenda parkettbit gnisslar och knakar när man går på den. De hade varit i kontakt med en målare som hade hört liknande fenomen vid målning av just parkett, men han hade inget bra svar på vad som orsakar det. De tycker idag att knarrandet är så irriterande att de överväger att riva upp allt och lägga nytt golv.
 
Jag betalade 125kr per kvadratmeter förra året när jag hade mitt ekparkettgolv slipat.

det va http://www.sydgolv.se/ som gjorde det.
 
Jag måste protestera mot MrExperts priser denne anger. Jag vet inte riktigt vad som syftas, men att anlita en golvslipare för att BARA slipa golven så ska du inte betala 600 kr/kvm - nä långt därunder ligger priserna. Iallafall i Sthlm.
 
Ok, min två största frågetecken nu är:

1. Kommer man se spår av plankorna tro? Eller blir det för "enhetligt"? Ska leta bilder (Pinebar: tack för bild! Svart på stora golv går bort. Kommer köra på ljusgrått isf.)

2. Måste man slipa till trärent när man målar med oljefärg?

Blir slutresultatet som jag tänker blir det nog FANTASTISKT, men blir det bara ett enfärgat golv med en springa här och där får jag kanske tänka om. Nu är ju min parkett ganska gles (tycker jag själv såhär på förhand), men det är svårt att veta hur resultatet blir efter två, tre strykningar...

Över till min favortisysselsättning: BILDGOOGLING!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.