Byggahus.se
Hej!

Jag vill måla betonggolvet i mitt nybyggt garage. Plattan (betong VCT55) gjöts för 5 månader sedan och torkade ut tillräckligt. Men nu har jag våttorkat golvet med ordentlig vatten, därför blev den lite fuktigt igen. Jag har satt en värmefläkt i garaget därefter.

Nästa steg skulle vara att måla golvet med tvåkomponentsfärg. På färgburken står att betonghuden ska tas bort via syratvätt eller slipning.

Företaget som ansvarar för betongplattan sa så här: Om du har våttorkat golvet tar det flera veckor att bli så torrt igen att du kan måla. Det rekommenderas att hyra en avfuktare, som skulle torka allt likadant inom ett par dagar. (Men den kostar 1500 kr/vecka, som jag tycker är för dyrt.)

I så fall undrar jag varför det rekommenderas syratvätt överhuvudtaget, om man därefter är tvungen att vänta ett par veckor. Jag kommer väl att slipa golvet istället.

Hur långt måste jag vänta efter jag våttorkade golvet?
 
Det låter konstigt. Jag har precis gjort samma operation. Jag våttorkade, lät torka någon timme och sen på med biltemas epoxyfärg. Den färgen andas ändå, så den fukt som finns i plattan torkar ut ändå.
 
Färgen är från Biltema (GOLVFÄRG LJUSGRÅ 4 KG, 36-1974).
1

Jag ringde deras servicenummer idag. Telefonkontaktpersonen sa att man skulle vänta ett par dagar men inte veckorna.

Var det verkligen samma typ färg som du använde?
 
Har du fått bort betonghunden?
Torrslipning tycker jag är bra, man får ett slätare golv där färgen håller bättre.
Alternativet är att beta ytan med saltsyra, som sedan måste sköljas bort, då blir det blött igen.

Protte
 
  • Gilla
Lambracks
  • Laddar…
En sak till:

Jag testade att slipa golvet med en planslipmaskin + K40 sandpapper. Där jag slipade blev golvet lite mer glänsande. Förut var golvet matt.

Är det tanken med slipningen att golvet bli blankare?

(Bara om man pressar maskinen hård med ett hörn på golvet blir det riktigt sträv, men det går inte på större ytor.)
 
prototypen prototypen skrev:
Har du fått bort betonghunden?
Torrslipning tycker jag är bra, man får ett slätare golv där färgen håller bättre.
Alternativet är att beta ytan med saltsyra, som sedan måste sköljas bort, då blir det blött igen.

Protte
Nej, se ovan.
 
Du behöver en ABS eller HTC slipmaskin med diamantslipskiva.

Protte
 
Slätare betong ger ett slitstarkare golv. Är betongen knottrig så nöter man hål på färgen på knottertopparna.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Du behöver en ABS eller HTC slipmaskin med diamantslipskiva.

Protte
Kan man använda en bandslipmaskin?
 
prototypen prototypen skrev:
Slätare betong ger ett slitstarkare golv. Är betongen knottrig så nöter man hål på färgen på knottertopparna.

Protte
Egentligen är det synd att rugga upp golvet genom slipningen, eftersom utan slipning känns ytan nästan som porslin eller glas.
 
Om du har diamantband till slipen, ja.

du är helt fel ute, du måste hyra en maskin med diamantskiva.
Hittade en video och jo, det låter så där hemskt
Protte
 
MrJay
Om du skall slipa betongen…
Vanliga amatör-slipmaskiner med slippapper (som den i klippet) avråder jag starkt ifrån. Det kan sluta med att du gör mer skada än nytta. Kolla om du kan få tag på en HTC 500 med diamanter som passar hårdheten på din betong, resultatet blir ett väldigt fint och starkt golv som blir jämnt slipat. Och nej, en HTC maskin väsnas inte så där (fick nästan ont i öronen av klippet)..
 
F
M marvin123 skrev:
Egentligen är det synd att rugga upp golvet genom slipningen, eftersom utan slipning känns ytan nästan som porslin eller glas.
har du en så fin yta och den är jämn och porfri så behöver du naturligtvis inte slipa.

färgen är vattenbaserad så är plattan uttorkad i 3-6 månader så behöver du inte vara orolig för att du har våttorkat golvet. Däremot funderar jag på om du inte skall prima golvet innan målning?
 
Man ruggar inte upp ytan, man slipar bort betonghuden som inte är lika stark, man slipar också bort eventuella ränder efter glättningen.
Du gör som du vill, jag har slipat och målat 8 golv och färgen har hållit i mer än 15 år med bilar, traktorer, mekanisk verkstad och svetsverkstad.

Protte
 
F fsn skrev:
har du en så fin yta och den är jämn och porfri så behöver du naturligtvis inte slipa.

färgen är vattenbaserad så är plattan uttorkad i 3-6 månader så behöver du inte vara orolig för att du har våttorkat golvet. Däremot funderar jag på om du inte skall prima golvet innan målning?
Vad menas med "prima"? Jag läste att Biltemas färg ska användas i flera skikt, där första skikten blandas med lite vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.