Hej, jag tänkte fråga om något vet vad detta är för ett golv?
och sen en jättedum fråga, eftersom golvet gått sönder lite överallt och det fanns en del fejkstengrejor som var gjorda av eternit (läst på detta forum) och det var väl asbets i det så tänkte jag kolla om något vet om man ska byta ut det?
och sen en jättedum fråga, eftersom golvet gått sönder lite överallt och det fanns en del fejkstengrejor som var gjorda av eternit (läst på detta forum) och det var väl asbets i det så tänkte jag kolla om något vet om man ska byta ut det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Lite svårt att se men det ser ut som avlånga plattor och sådana var på 60-talet ofta i PVC (vinyl) och kunde både innehålla asbest och vara limmade med asbesthaltigt lim. Beroende på plats kan man lägga ett golv ovanpå eller vara tvungen att ta bort dem först.
Ok, tack! känns som sten som är limmat på något annat under men ingen aning. Det börjar gå sönder och ungarna kryper och slickar på golvet så jag kände mig lite orolig..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon natursten som ser ut så där. Hur tjocka är plattorna?
Våra PVC-plattor, som är från början av 60-talet och ligger kvar under delar av parkettgolven, är limmade på masonitskivor (ser i alla fall ut så).
Men oavsett vad det är det många byggmaterial som är direkt olämpliga att slicka på. Asbest är olämplig att andas in.
Eternitskivor har periodvis används som fönsterbräden.
Våra PVC-plattor, som är från början av 60-talet och ligger kvar under delar av parkettgolven, är limmade på masonitskivor (ser i alla fall ut så).
Men oavsett vad det är det många byggmaterial som är direkt olämpliga att slicka på. Asbest är olämplig att andas in.
Eternitskivor har periodvis används som fönsterbräden.
Klicka här för att svara