Jag har nyligen anlitat en firma för att gjuta om altangolvet på sommarstugan så den förra hade stora sprickor i sig. Vi bestämde att hantverkaren skulle bila upp 3/4 av altanen för att sedan gjuta en ny. Bilningen gick fint men det är vid gjutningen som det har blivit problem.
Första gjutningen så hade han med sig för lite betong vilket resulterade i att han fick gjuta det i två etapper. När andra gjutningen gjordes så blev det stora sprickor i gjutningen. Då kom hantverkaren med förslaget att det skulle gjutas på ett tunt lager högst upp för att jämna ut allt vilket även gjordes.
tyvärr blev slutprodukten riktigt dåligt. Jag har på 1,5 meter en svacka på 15 mm (se bild) samt att golvet nu är väldigt ojämnt (se bild). När jag därefter frågade vad det var för material som han hade använt så visar det sig att det är Ardex K60 som enligt tillverkaren bara får användas inomhus och där maxtjockleken på en gjutning är 15-30mm beroende på om man blandar i sand (den tjockaste gjutningen hos mig är 50mm)
Så nu sitter jag i en sjukt jobbig sits då Ardex rekommendation var att bila bort hela pågjutningen (ca 20m2) för att sedan gör om allt med rätt material.
är det någon här inne som kan komma med några bra tips på hur det kan lösas eller bara bekräfta det Ardex sa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder