Jag ska lägga ett massivt furugolv i rummet på bilden. Reglerna jag riktat upp med är 45*220.

På det djupaste stället är det nästan 300mm djupt. Jag hade tänkt lägga isolering upp till nivå med reglarnas ovansida. Men så slog det mig och det kanske är onödigt och inte tjänar något tilö.

Det är på andra våningen i ett hus. Rummet under har samma temperatur. Det är ett barnrum och får gärna vara så ljudisolerat som möjligt...

Renoveringsarbete på golv med reglar och befintligt trägolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

normalt brukar man lägga 5-10 cm isolering i mellanbjälklag för ta bort lite klampljud
vanlig isolering hjälper inte mycket mot ljud, då får man ha hårdpressad isolering tex elefantmatta

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Jag skulle lagt fullt yttersta 50 cm vid ytterväggarna (randisolering) resten bara en 45 för ljudet

Stod just och funderade på något liknande när jag läste vad Paroc rekommenderar. De skriver:

"Bjälklagskanter längs ytterväggar isoleras till full tjocklek en meter in i bjälklaget för att ge ytterligare säkerhet mot luftläckage och därmed ett varmare golv. Användning av 70 mm isolering i den återstående delen av bjälklaget förbättrar ljudisoleringen.

https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/bjalklag/trabjalklag

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.