3 279 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Fuktspärr källare vid parkett etc.
Sida 1 av 2
Hejsan!
Skall snart påbörja renovering av husets källare.
Det är en tvåplansvilla med hel källare där alla tre plan är ca 60m2 så totalt 180m2.
Huset är byggt 1927 så med stor sannolikhet finns det ingen isolering i plattan i källaren.
Då höjden är 200cm och jag inte känner för att bila ur hela källaren för isolering så tänker jag flytspackla in golvvärme med en slinga i respektive rum med diffusionsöppet flytspackel så eventuell fukt kan vandra igenom.
Det är uppdelat i tvättstuga, förråd, pannrum och källarentré.
I förrådet ska jag bygga pelletsförråd så där kommer efter flytspacklingen ingen golvbeläggning utan där bygger jag upp nya väggar med plåtreglar 10cm in från respektive vägg och beklär reglarna med golvspånskiva 10cm upp från golvet så det finns en luftspalt på 10cm runt väggar och ingen kontakt med golvet.
Sedan bygger jag ett golv med plåtreglar 10cm upp från befintligt golv, det nya flytspacklade, som fästs i en ram runt om på det nya väggarna.
I pannrum och källarentré blir det klinker som av naturliga skäl släpper igenom tillskjutande fukt.
Nu till den stora frågan, den gamla tvättstugan ska bli ett nytt sovrum och frugan vägrar klinker eller något annat material som släpper igenom fukt och det ska prompt vara trägolv av klicktyp.
Det finns ju olika system för att kunna ventilera ut tillskjutande fukt underifrån men alla bygger ju en del så har en igen idé jag funderar på.
Vad skulle hända om man rullade hela golvet och upp 10cm på väggarna med en fuktspärr så det blir 100% tätt?
Sedan lägger man foam direkt på fuktspärren och sedan trägolvet på det, varefter man monterar golvlister runt om.
Efter det målar man väggarna med diffusionsöppen färg.
Då borde väl all eventuell fukt som kommer underifrån vandra ut till väggarna och upp förbi golvlisterna och sedan ut i rummet?
Tacksam för input!
Skall snart påbörja renovering av husets källare.
Det är en tvåplansvilla med hel källare där alla tre plan är ca 60m2 så totalt 180m2.
Huset är byggt 1927 så med stor sannolikhet finns det ingen isolering i plattan i källaren.
Då höjden är 200cm och jag inte känner för att bila ur hela källaren för isolering så tänker jag flytspackla in golvvärme med en slinga i respektive rum med diffusionsöppet flytspackel så eventuell fukt kan vandra igenom.
Det är uppdelat i tvättstuga, förråd, pannrum och källarentré.
I förrådet ska jag bygga pelletsförråd så där kommer efter flytspacklingen ingen golvbeläggning utan där bygger jag upp nya väggar med plåtreglar 10cm in från respektive vägg och beklär reglarna med golvspånskiva 10cm upp från golvet så det finns en luftspalt på 10cm runt väggar och ingen kontakt med golvet.
Sedan bygger jag ett golv med plåtreglar 10cm upp från befintligt golv, det nya flytspacklade, som fästs i en ram runt om på det nya väggarna.
I pannrum och källarentré blir det klinker som av naturliga skäl släpper igenom tillskjutande fukt.
Nu till den stora frågan, den gamla tvättstugan ska bli ett nytt sovrum och frugan vägrar klinker eller något annat material som släpper igenom fukt och det ska prompt vara trägolv av klicktyp.
Det finns ju olika system för att kunna ventilera ut tillskjutande fukt underifrån men alla bygger ju en del så har en igen idé jag funderar på.
Vad skulle hända om man rullade hela golvet och upp 10cm på väggarna med en fuktspärr så det blir 100% tätt?
Sedan lägger man foam direkt på fuktspärren och sedan trägolvet på det, varefter man monterar golvlister runt om.
Efter det målar man väggarna med diffusionsöppen färg.
Då borde väl all eventuell fukt som kommer underifrån vandra ut till väggarna och upp förbi golvlisterna och sedan ut i rummet?
Tacksam för input!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det låter väldigt dyrt att värma oisolerade källargolv med golvvärme. Du kommer ju att värma upp marken under huset.
Verkar tveksamt om golvvärmen verkligen kommer att värma rummet. I och för sig så verkar det onödigt att värma ett pelletsförråd.M Mockarn skrev:
Ibland blir man tvungen att acceptera att verkligheten är en annan än man önskar.M Mockarn skrev:
Det finns nog en anledning till att man inte ens har tätskikt i källarbadrum, förutom bara kring 1 kvm i duschen.M Mockarn skrev:
Och ut i möblerna som står längs väggarna.M Mockarn skrev:
Nej det kommer inte fungera så som du tänkt dig.
Marken har alltid 100% RF oavsett temperatur därför kommer du få en fuktvandring inåt i ditt golv och väggar då den invändiga RFn är lägre där men inte tillräckligt snabb. Plattan kommer vara sjöblöt under tätskiktet och det kan inte komma någonstans eftersom det är lika fuktigt i jorden under och runt hela din källare. Fukthalten ökar i takt med stigande temperaturer.
Det är därför man ALLTID isolerar en källare på utsidan. På så vis sänker man fukthalten i jorden så man får en omvänt fuktvandring alltså inifrån och ut.
Marken har alltid 100% RF oavsett temperatur därför kommer du få en fuktvandring inåt i ditt golv och väggar då den invändiga RFn är lägre där men inte tillräckligt snabb. Plattan kommer vara sjöblöt under tätskiktet och det kan inte komma någonstans eftersom det är lika fuktigt i jorden under och runt hela din källare. Fukthalten ökar i takt med stigande temperaturer.
Det är därför man ALLTID isolerar en källare på utsidan. På så vis sänker man fukthalten i jorden så man får en omvänt fuktvandring alltså inifrån och ut.
Du kan ju lägga platonmatta och sedan golv ovanpå det. Tar man ett tjockare golv typ parkett så behövs ingen golvspån. Sedan ska golvsocklarna vara ventilerade. Funkar för de flesta.
Hej och tack för svar!Matti_75 skrev:
Nej det kommer inte fungera så som du tänkt dig.
Marken har alltid 100% RF oavsett temperatur därför kommer du få en fuktvandring inåt i ditt golv och väggar då den invändiga RFn är lägre där men inte tillräckligt snabb. Plattan kommer vara sjöblöt under tätskiktet och det kan inte komma någonstans eftersom det är lika fuktigt i jorden under och runt hela din källare. Fukthalten ökar i takt med stigande temperaturer.
Det är därför man ALLTID isolerar en källare på utsidan. På så vis sänker man fukthalten i jorden så man får en omvänt fuktvandring alltså inifrån och ut.
Eftersom jag inte har problem med fukt idag så borde jag väl inte få det framöver heller?
Och skulle det bli blött under tätskiktet, vilket det kommer bli, så kommer ju det gå ut till väggarna och golvet i den delen av källaren som inte har tätskikt?
Jag har för övrigt installerat fönster i källaren med tilluftsventiler, och kompletterat med mekanisk frånluft på alla tre våningsplanen som blivit injusterad så jag har bra ventilation med vilket borde vara en stor fördel!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Men idag har du väl inget tätskikt någonstans?M Mockarn skrev:
När du ändrar förhållandena i en källare, som inte är avsedd att användas för inredda rum, så kan du få fuktproblem.
Tror du inte att det finns någon orsak till att branschreglerna för badrum har ett undantag för badrum i källare utan isolerad grund där det just står att badrummet inte ska ha tätskikt annat än i duschen?
Frågan är ju var fukten kommer hamna istället, för att om man gör som jag skriver kommer ju trägolvet och listerna inte kunna få någon fukt underifrån, och den fukten som normalt går upp genom golvet just i detta rummet kommer ju vandra vidare någon annanstans?BirgitS skrev:
Men idag har du väl inget tätskikt någonstans?
När du ändrar förhållandena i en källare, som inte är avsedd att användas för inredda rum, så kan du få fuktproblem.
Tror du inte att det finns någon orsak till att branschreglerna för badrum har ett undantag för badrum i källare utan isolerad grund där det just står att badrummet inte ska ha tätskikt annat än i duschen?
Och vad kommer då hända, det är ju frågan!
Som jag skrev tidigare så kommer den att stanna under tätskiktet eftersom du har samma fuktighet i jorden under hela källaren. Den har ingen annanstans att ta vägenM Mockarn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Huset är byggt 1927. Källaren är inte byggd som boyta, och risken är att resultatet blir allt annat än bra om ni ändå försöker göra om den till boyta. Det finns drösvis med trådar här på forumet om folk som har problem med sina inredda källare, och det ofta på hus som är 50 år nyare än ert.
Bygg ut huset ovan mark om ni behöver ett sovrum till!
Bygg ut huset ovan mark om ni behöver ett sovrum till!
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.BirgitS skrev:
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tror folk har svårt att förstå varför det är viktigt att inte ha tätskikt i källaren med den förklaring du har gett. Varför är det ett problem att fukten stannar kvar i betongen?Matti_75 skrev:
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
Gammalbetong i hus är så porös att det kan samlas mycket vatten i den. Med tiden så försämras hållfastheten och armeringen rostar och spränger sönder betongenBirgitS skrev:
Matti_75 skrev:
Jag förstår!Matti_75 skrev:
Som sagt igen marken innehåller alltid 100% RF under hela källaren.
Därför är fuktvandringen lika stor på sidorna om tätskiktet vilket gör att fukten inte kan vandra i sidled för det kommer bara ny fukt hela tiden. Således gör det ingen skillnad.
Det som gäller är inget diffusionstätt tätskikt i oisolerade källare. Och ingen isolering på insidan
Om jag tänker om då, och skippar golvvärmen helt och lägger klinker i hela källaren förutom sovrummet där man använder denna =
https://www.imex.se/golvunderlag/softline-provent
Och sen radiatorer i varje rum!