Hej.

Jag har försökt få svar på vilket underlag jag behöver om jag vill lägga ett Kärhs LT Click Schwarzwald CLW vinylgolv och det verkar inte helt enkelt, så jag hoppas det finns en golvläggare här i forumet som kan svara på min fråga.

Jag har följande underlag.

- Raychem Reflectorskiva 13 mm tillsammans med en T2 röd kabel.
- 22 mm golvspån.
- Lumppapp.
- Cellplast
- Ventilerad plattonmatta.
- Oisolerad betongplatta.

Sedan tänkte vi lägga Vinylgolvet ovanpå detta, och då verkar det vara lite svårt att få reda på exakt vad som skall ligga mellan reflektorskivan och vinylgolvet.

- Någon har sagt att man måste ha en ångspärr eftersom det är golvvärme, en annan sa att det gäller bara vattenburen golvvärme (eftersom jag redan har min plattomatta, så känns det inte helt tryggt med ytterligare en ångspärr).

- På undersidan av Vinylgolvet sitter det en 1 mm IXPE då säger säljaren att man inte skall lägga någon underlagsfoam under eftersom denna IXPE skall lösa det, medans andra säger att 1mm är för lite och man bör lägga en extra underlagsfoam för att dämpa ljud och ta upp ojämnheter bättre.

- En annan säljare sa att jag måste ha en 3 mm board mellan reflektorskivan och Vinylen eftersom spåren i reflektorskivan (5 mm bredda och 9 mm djupa) kan göra att det blir problem om en skarv hamlar i detta spår. Vilket jag tycker verkar konstigt då vinylskivan är 6 mm med en SPC kärna, alltså ganska styv och just den skarven binds ju ihop med långsidorna på skivorna som ligger bredvid.

Försökte kontakta Kärhs tekniska avdelning, men personen som de hänvisar till svarar inte i telefonen, och de varnade mig för att han ofta inte svarade då han hade mycket att göra...

Lite vilsen, personligen känns det som att en underlagsfoam på 2-3 mm borde räcka att lägga mellan reflektorskivan och vinylgolvet. Någon som vet?

MVH
Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.