Byggahus.se

Gammal golvmatta asbest?

208 läst  3 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Rev igår ut en golvmatta som legat i köket i vårt gästhus. När jag började skrapa de rester som blev kvar där den var limmad slog tanken mig angående asbest. Mattan uppskattas vara från 50/60-talet. Mattan är skrovlig på ytan, har läst mig till att det kan vara linolium då. Har någon stött på liknande matta som visat sig ha asbest?

2. J
    Medlem Nivå 1
    Har rivit upp sånna mattor förr, då har asbesten suttit i det vita limmet och ibland har det inte varit nån asbest i det vita. Man kan aldrig veta säkert om det är asbest eller inte, bästa är att ta ett prov o skicka på analys!

• Laddar…
  3. B
    Medlem · Nivå 18
    Det som är typiskt för linoleum är att den består av naturmaterial (ingen plast) och har juteväv i botten.

4. S
    Medlem · Nivå 4
    Det går inte att se på ett material om det är asbest. Det du får göra är att skicka in prover.

Asbest är inte farligt i små, enskilda doser. Det som är farligt är återkommande stora doser som skapa inflammationer i luftrör och lungor.

Ut med mattan, ha andningsskydd och vädra ordentligt (rekommenderas alltid oavsett risk för asbest eller inte). Våttorka sedan huset direkt efteråt och dagen efter.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka