GVK skriver ”Det finns skivmaterial som monteras på fribärande golvskivor, i syfte att förstärka golvet så att man kan montera klinkerplattor på golvet.” (https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvskivor-for-vatrum/).
Någon som vet var man kan hitta dessa leverantörer som har några såna produkter? Har lyckats skaffa hem en skiva från Roth som visar sig inte klara detta utan dubbelgips.

Hur ser det ut med bjälklaget? Grovlek på bjälkar, avstånd mellan bjälkar? Ligger det golvspån på bjälkarna?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser det ut med bjälklaget? Grovlek på bjälkar, avstånd mellan bjälkar? Ligger det golvspån på bjälkarna?
Subfloor stålregel 30mm, cc40 efter GVKs rekommendation. Ska dit med golvspån, men hittar inte leverantör som accepterar 22mm spån + gips.

22 spån plus golvgips eller tex flytspackel är alltid ok vad jag vet. Ska du lägga utan golvvärme ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
22 spån plus golvgips eller tex flytspackel är alltid ok vad jag vet. Ska du lägga utan golvvärme ?
Ändrat/hann inte läsa klart först :)

Med golvvärme.

Hade hoppats just att gips skulle vara ok - men spånskiveleverantören (Roth) säger det krävs 2 x 13 mm gips.

(Vill undvika flytspackel, och köra gips)

Har ställt in nivåskruvarna i subfloor-stommet på 13mm gips + klinker, och kan inte höjdjustera detta i nuläget.

Alternativen jag ser är
1. Såga av nivåskruvar och köpa nya (25kr/st) + komplettera upp med fler reglar och gå ner till cc30.
2. Låta golvet bli 13mm högre än intilliggande rum. (inte gärna)
3. Hitta en leverantör av spårat golvspån som accepterat GVKs branschrekommendationer.
4. Köra utan en system-lösning och limförstärka gipset och spånskivan med Ardex 58 (1500.-/säck).

Varav 3 är den jag föredrar, 2:an kanske motvilligt men inte gärna funkar, 1an är kanske den det blir, men sanslöst tråkig - på ett golv som redan kostat för mycket.

Det är rätt värdelöst att skruva gips i spån, minsta lilla att det rör sig så börjar skruven gnaga och i värsta fall släpper allt från spånskivan...
Jag limmade golvgips på brädgolv i ett trapphus för minst 15 kanske närmare 20år sen och det sitter fast än.

Det är inget våtrum antar jag

nino nino skrev:
Det är rätt värdelöst att skruva gips i spån, minsta lilla att det rör sig så börjar skruven gnaga och i värsta fall släpper allt från spånskivan...
Jag limmade golvgips på brädgolv i ett trapphus för minst 15 kanske närmare 20år sen och det sitter fast än.

Det är inget våtrum antar jag
Nej, inget våtrum. Ett allrum på 40+m2.

jag tror rekommandationen är att skruva under limhärdningen, och sen dra ur skruvarna. Eller bara limma, och fixera med tyngder.

Ja det stämmer

Det är en grym skillnad med limmat mot skruvat

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja det stämmer

Det är en grym skillnad med limmat mot skruvat
men frågan för mig är ändå om någon känner till en spårad spånskiva som tillåter klinker på 13 mm gips enligt GVK?

KJD KJD skrev:
men frågan för mig är ändå om någon känner till en spårad spånskiva som tillåter klinker på 13 mm gips enligt GVK?
Tror du att det finns, eller vet du att det finns?
Ska du ha 16mm slang så fräser man ca 18mm då har du 4-5mm skiva kvar i fräsningarna. Jag är tveksam till att någon leverantör godkänner det med enkel gips.

nino nino skrev:
Tror du att det finns, eller vet du att det finns?
Ska du ha 16mm slang så fräser man ca 18mm då har du 4-5mm skiva kvar i fräsningarna. Jag är tveksam till att någon leverantör godkänner det med enkel gips.
Jag vet absolut inte - jag hoppas - då jag trodde GVK var en stor aktör som många valde att följa. Dom här branschorganisationerna brukar ju snarare städa upp och sätta hårdare krav än tillverkarna, än det motsatta. Jag var korkad nog att lita på dom och montera mina reglar på cc40.
Man kan väl säga att jag letar just nu, annars får jag riva upp reglarna. :)

KJD KJD skrev:
Jag vet absolut inte - jag hoppas - då jag trodde GVK var en stor aktör som många valde att följa. Dom här branschorganisationerna brukar ju snarare städa upp och sätta hårdare krav än tillverkarna, än det motsatta. Jag var korkad nog att lita på dom och montera mina reglar på cc40.
Man kan väl säga att jag letar just nu, annars får jag riva upp reglarna. :)
kanske helt enkelt är så att GVK har godkännt just enbart 22mm spånskiva - just utan spårning (som du kanske hintar åt där Nino, men med enkelgips. antar jag man måste gå upp till dubbelgips eller cc30.

Var har du hittat cc400?
GVK behöver du ju inte följa det är ju för våtrum.

Gips är inte godkänt på golv utan spackel och med spackel så behövs inte gips, om vi pratar våtrum och vanlig 22spån

Edit kanske inte är helt uppdaterad på reglerna, var ett tag sen nu

nej, det är inget våtrum, och man behöver inte följa det - men tänkte om dom kunde rekommendera det så borde det duga för mitt allrum på stålreglar. sen exakt hur detta ska tolkas verkar svårt - men dom säger 300-600mm är ok om man har "förstärkt skivkonstruktion":

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/

men kanske något jag missförstår där.

Jag tänker mig jag får riva upp coh sätta cc30 så det blir inte någon tvekan.

Fast GVK säger ju ingenting om spårade skivor annat än att konstruktör ska titta på det.
Ring teknisk support för det märket av fix du tänk använda och fråga hur du ska göra.

• Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.