1 008 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Vad kan nivåskillnader i ett sekelskifteshus bero på och hur tar man reda på mer?
Hej, i vår villa byggd 1909 och tillbyggd 1923 finns det mitt i huset en nivåskillnad på ca 20 cm. Som ett trappsteg.
Det är inte helt klart om huset byggts ut en eller två gånger. Det finns dock en tillbyggnad registrerad 2023. Men det framgår inte vart man byggde ut.
Vad kan en sådan nivåskillnad bero på... hur sannolikt är det att det går att jämna ut golvet och sänka det där det är som högst. Vi har en idé om att ta ner en vägg och bygga ett kök. Men då behöver vi ta reda på om det går att sänka golvet... men hur gör man det?
Många funderingar och vet inte riktigt hur man börjar reda i frågan.
Det är inte helt klart om huset byggts ut en eller två gånger. Det finns dock en tillbyggnad registrerad 2023. Men det framgår inte vart man byggde ut.
Vad kan en sådan nivåskillnad bero på... hur sannolikt är det att det går att jämna ut golvet och sänka det där det är som högst. Vi har en idé om att ta ner en vägg och bygga ett kök. Men då behöver vi ta reda på om det går att sänka golvet... men hur gör man det?
Många funderingar och vet inte riktigt hur man börjar reda i frågan.
Haha ja, I wish there was one. Redan innan denna idé har jag varit nyfiken på hur de gjorde det valet. Det ser nämligen likadant ut på "vinden" ovanför. Även där ser man steget upp... så jag har funderat på om det kan finnas en sten under huset... men saken är att golvet är högst i den äldsta delen av huset. Så jag vet inte om de sänkt golvet ut mot den nyare delen av huset... men vet inte varför man skulle göra så ...Jonatan79 skrev:
Klicka här för att svara