Hej, jag skall lägga ett "maxwear stone metallo" klickgolv. Detta tänkte jag kapa med cirkelsåg (Makita DSS610) och sticksåg (där det behövs), men då jag vet att dessa brukar kunna vara hårda så funderar jag på vilken typ av sågklinga/blad jag använder bäst för det ej skall frasa eller gå flisor?

Tack på förhand

”Bosch Sågklinga Best Lam 216x30mm 60T” är gjord för laminat. Har lagt 50m2 Berry Alloc laminat som är det hårdaste laminatet jag sett. Fortfarande vass.

M mojjen skrev:
”Bosch Sågklinga Best Lam 216x30mm 60T” är gjord för laminat. Har lagt 50m2 Berry Alloc laminat som är det hårdaste laminatet jag sett. Fortfarande vass.
fint skall kolla om den finns i min storlek med

Nu såg jag att du skulle används cirkelsåg mitt förslag var för gir/kap. Till sticksågen använde jag något mer grovtandade metallblad från bosch. Jag använde ingen cirkel men festool sänksåg, så lite samma sak. Där hade jag en klinga med röd markering. Modell 496308.
Oavsett fabrikat på klingan välj en klinga som uttalat är för laminat. Annars blir den slö och det luktar bränt efter 2 snitt.

M mojjen skrev:
Nu såg jag att du skulle används cirkelsåg mitt förslag var för gir/kap. Till sticksågen använde jag något mer grovtandade metallblad från bosch. Jag använde ingen cirkel men festool sänksåg, så lite samma sak. Där hade jag en klinga med röd markering. Modell 496308.
Oavsett fabrikat på klingan välj en klinga som uttalat är för laminat. Annars blir den slö och det luktar bränt efter 2 snitt.
Jag kommer kolla för Kap/Gir sågen om det finns till den jag har, tänkte ej på den, men det är ju bättre så det blir riktigt raka snitt. Men kan ju även behövas till cirkeln med utifall något måste delas längs med

Dessa bladen använde jag till sticksågen. Ett paket Bosch T118BF bimetalliska sticksågblad för metall, flexibla och långlivade, med delvis använda blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M mojjen skrev:
Dessa bladen använde jag till sticksågen.[bild]
Man tackar och bockar. Dessa gjorde fina snitt alltså?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.