Hej,

Jag har ett slipat och oljat plankgolv i vardagsrummet som fick sej en omgång för ett tag sen när jag hade fest hemma. En av gästerna gick runt med högklackat och gjorde en massa rätt djupa märken (som tur är på en rätt begränsad yta)

Hålen i sej är inte så störande, men det värsta är skiten samlas i hålen så de framträder som mörka prickar efter ett tag (golvet är vitoljat). Golvet är redan slipat två ggr så jag vet inte om det tål en slipning till

Dettta är möjligen en naiv tanke, men skulle det vara möjligt att fylla hålen med något genomskinligt så att iaf själva håligheterna försvinner?

G Galten skrev:
Hej,

Jag har ett slipat och oljat plankgolv i vardagsrummet som fick sej en omgång för ett tag sen när jag hade fest hemma. En av gästerna gick runt med högklackat och gjorde en massa rätt djupa märken (som tur är på en rätt begränsad yta)

Hålen i sej är inte så störande, men det värsta är skiten samlas i hålen så de framträder som mörka prickar efter ett tag (golvet är vitoljat). Golvet är redan slipat två ggr så jag vet inte om det tål en slipning till

Dettta är möjligen en naiv tanke, men skulle det vara möjligt att fylla hålen med något genomskinligt så att iaf själva håligheterna försvinner?
Finns olika kitt som innehåller vax för att laga skador i trägolv.
Detta från Kährs t.ex https://www.golvin.se/golvtillbehor...MI1f__woa1-wIVCXAYCh2SNgUsEAQYBSABEgLqEPD_BwE
Man kan även hitta mindre kit på t.ex. Bauhaus men då är det svårare att matcha färgen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Finns olika kitt som innehåller vax för att laga skador i trägolv.
Detta från Kährs t.ex [länk]
Man kan även hitta mindre kit på t.ex. Bauhaus men då är det svårare att matcha färgen.
Tusen tack, hade ingen aning om att det fanns sådana här grejer!

• Gilla
Tompafix
  • Laddar…
K
Transparent epoxi resin är ju också en möjlighet. Är extremt avjämnande och skulle knappt synas.

Något du kan testa med innan du går på med produkter är vatten. Om träfibrerna fortfarande är hela (vilket de borde vara efter klackar) är det möjligt att resa träet. Fukta en disktrasa och lägg över ”gropen”. Stryk sedan med strykjärn. Ångan tränger in och fibrerna reser sig.

• Gilla
Galten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.