Ska precis starta lägga ut golv i ett rum. Rummet är 400cm brett och golvbrädorna är 200cm...
Hur gör jag bäst med skarvarna?

Se bilder hur jag tänkt..
Fått för mig att man helst ska ha förskjutning på skarvarna med minst 2 rader emellan innan den kommer på samma ställe igen..därav bör Bild A gå bort? Där återkommer skarvarna på varannan rad.. Dock hade detta sätt gått sjukt snabbt plus att det ser rätt bra ut

B blir ju den berömda trappan...

Vad säger ni?

• En skiss på rutat papper visande geometriska figurer och dimensioner i centimeter, med böcker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på rutigt papper visar blockdelningar märkta med siffror, eventuellt en planering eller diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fadai
Om det både blir lättlagt och ser bra ut, ska du såklart köra på det. Det är väl mest en smaksak.

BirgitS
O O12 skrev:
Ska precis starta lägga ut golv i ett rum. Rummet är 400cm brett och golvbrädorna är 200cm...
Hur gör jag bäst med skarvarna?

Se bilder hur jag tänkt..
Fått för mig att man helst ska ha förskjutning på skarvarna med minst 2 rader emellan innan den kommer på samma ställe igen..därav bör Bild A gå bort? Där återkommer skarvarna på varannan rad.. Dock hade detta sätt gått sjukt snabbt plus att det ser rätt bra ut

B blir ju den berömda trappan...

Vad säger ni?
Du måste följa tillverkarens instruktioner till punkt och pricka.

Jag är inte alls så säker på att det första alternativet ser bra ut i verkligheten utan risken är ju stor att skarvarna syns väldigt tydligt eftersom ögat kommer att uppfatta mönstret. Samma sak med andra alternativet utan det bör vara varierande, det är ju därför man normalt börjar en rad med det som blev över på raden innan, bara lite olyckligt att det inte fungerar i ditt fall.

Man brukar försöka lägga brädorna i samma riktning som ljuset och som man i huvudsak går, vilket vanligen är i rummets längdriktning. Blir det så i ditt fall?

BirgitS BirgitS skrev:
Du måste följa tillverkarens instruktioner till punkt och pricka.

Jag är inte alls så säker på att det första alternativet ser bra ut i verkligheten utan risken är ju stor att skarvarna syns väldigt tydligt eftersom ögat kommer att uppfatta mönstret. Samma sak med andra alternativet utan det bör vara varierande, det är ju därför man normalt börjar en rad med det som blev över på raden innan, bara lite olyckligt att det inte fungerar i ditt fall.

Man brukar försöka lägga brädorna i samma riktning som ljuset och som man i huvudsak går, vilket vanligen är i rummets längdriktning. Blir det så i ditt fall?
Har lagt golv i 4 olika rum. Och i alla fallen så blir ju ändbitens längd den längden som kommer bli storleken mellan alla skarvar. Det blir ju så automatiskt? Förstår inte hur alla kan få olika mått när man fortsätter med ändbiten från föregående rad... Och imed att det blir så, så får man automatiskt en trapp modell av skarvarna.

Då närliggande rum har samma riktning på golvet så blir det såhär även i detta rum.

Detta rum är I stort sett fyrkantigt

Du kan ju ha 3 rader igång också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.