Hej,

Jag vet att det primärt ska vara husfrågor här, men jag håller på att gå sönder och samman och vet ej var jag ska vända mig.

vi bor i ett flerfamiljshus (Lgh) byggt 47, med betongväggar och förmodligen även golv i samma grund. Självventilerande med utsug i kök och badrum. Askgolv och ekgolv, vi vet ej om plastmatta under finns. Kök i trästomme med typ pressade spånskivor som bänkskivor (eller nått annat billigt)

vi flyttade in i lgh, slipade och behandlade golven som är av ask och målade om allt för ca 8 månader sedan. Redan när vi tillträdde minns jag att det fanns en udda lukt, som jag tänkte var från de förra ägarna (tänkte inte så mkt mer).

när vi hade målat om luktade det bara målarfärg. Nu har vi vädrat konstant i 8 månader men lukten ger sig inte.

så, det som luktar är liksom lite sötaktigt kryddigt och lite träigt, ibland luktar det liksom lite blött men det är långt ifrån en klassisk mögeldoft. Det luktar liksom orientalisk träbit fast liksom lite mer unket än gott. Jag upplever doften som o-neutral och ”förorenad”. Så här luktar inte neutral doft. Liksom unket och äckligt men träigt och kryddigt.

Den luktar när vi kommer in, in och utträde, och ibland kännes den när vi går runt här. Lgh har självdrag. Vi har inte fört in något från tidigare lägenheter som kan lukta. Aldrig stött på en liknande doft hos något hus någonsin.

Lukten kommer och går och är ibland värre än andra dagar.

jag kan verkligen inte lokalisera doften, har försökt hur mkt som helst, vet inte vad som är nästa steg och var jag ska leta.

jag har:
A tejpat alla rum, kan borste från tre av 6.
B luktat på allt, hittar ingenting konkret
C lågt ut stumpar med tyg för att se om det luktar mer i något rum, men nej det sätter sig ej i kläder.
D kontaktat besiktningsman som konstaterar lukt, men ej kan hitta källa eller ge mig tips på vad som kan lukta

Har tre teorier, men ingen leder mig någonstans ( 1. Diskmaskinen som kanske luktar mer när den körs ( men hur kan den fylla en hel lägenhet, och den luktar inte direkt trä) 2. En inspektionslucka med massa konstigt grus i och ett rör som går in till avloppet i köket (är tejpad som fan för att täta, men har inte hjälpt) 3. Plastmatta under golv, men inga golv luktar när jag luktar på dem.

kan någon berätta för mig hur jag går vidare? Har någon erfarenhet av material som kan lukta som det jag nämner så kan jag kolla upp om detta finns?

BirgitS
L Lägenhetensomluktar skrev:
Jag vet att det primärt ska vara husfrågor här
Nej då, det finns många som skriver om sina lägenheter.

1. Diskmaskinen som kanske luktar mer när den körs ( men hur kan den fylla en hel lägenhet, och den luktar inte direkt trä
Har ni dragit ut diskmaskin, kyl och frys för att vara säkra på att det inte är någon vattenskada under dem?

Lgh har självdrag.
Täck för alla ventiler och annat som kan släppa in och ut luft, vädra ordentligt en stund, stäng fönstren och gå ut i några timmar. Sen när ni kommer tillbaks kolla om det då går att lokalisera doften bättre när luften har stått still i lägenheten. Ta sen bort all täckning och vädra ordentligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Nej då, det finns många som skriver om sina lägenheter.

Har ni dragit ut diskmaskin, kyl och frys för att vara säkra på att det inte är någon vattenskada under dem?

Täck för alla ventiler och annat som kan släppa in och ut luft, vädra ordentligt en stund, stäng fönstren och gå ut i några timmar. Sen när ni kommer tillbaks kolla om det då går att lokalisera doften bättre när luften har stått still i lägenheten. Ta sen bort all täckning och vädra ordentligt.

Nej det har vi iofs inte gjort. Får göra det. Men är så rädd att repa golven. Luktar inget under kylen eller diskmaskinen dock.

Kan man dra ut diskmaskinen utan att kablarna följer med?

ja jag har redan gjort det där med ventilerna. Utan resultat.

BirgitS
Normalt har kyl och frys hjul i bakkanten (men kolla i manualen till era) så man lyfter framkanten och kan sen rulla ut dem, men det är ju bra att lägga en matta eller annat som skydd av golvet framför dem.

Man har ju fått in diskmaskinen med vatten- och avloppsanslutning inkopplade så de slangarna ska ju vara tillräckligt långa för att kunna dra ut diskmaskinen. Nätsladden är ju bra att dra ut innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.