6 649 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Matar alla djur med egen mat
Sida 1 av 3
Hej.
Jag undrar om man får lägga ut sin egen mat som blir över till alla djur? Blir det inte sanitär olägenhet. För det är varje dag. Det är möss ,råttor katter ,rådjur mm. Och kopiösa mängder med fågelfrön både på fram o baksidan av huset. Och inte så trevligt på min tomt. Med gamla ostskalkar. Och katten dragin in på trappan en fettsvål. Och inte lite fågelbajs inne på altanen .Inglasad. med en öppning
Men inte trevligt
Lowley
Jag undrar om man får lägga ut sin egen mat som blir över till alla djur? Blir det inte sanitär olägenhet. För det är varje dag. Det är möss ,råttor katter ,rådjur mm. Och kopiösa mängder med fågelfrön både på fram o baksidan av huset. Och inte så trevligt på min tomt. Med gamla ostskalkar. Och katten dragin in på trappan en fettsvål. Och inte lite fågelbajs inne på altanen .Inglasad. med en öppning
Men inte trevligt
Lowley
Är du eller nån granne som lägger ut rester?L Lowley skrev:Hej.
Men inte trevligt
Lowley
Oavsett är det väl inte tillåtet att utsätta andra för hälsorisker men att stoppa det på annat sätt än att be vederbörande snällt kan bli svårt.
/ATW
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag tror inte att det finns någon lag som säger att man inte får mata djur, men jag förstår att det kan bli otrevligt. En granne till en släkting matar fiskmåsar, med följden att de blir väldigt många och alltid flyger över hus, bilar och allt i närheten och smutsar ner. Sedan finns det en annan person där som lägger ut mat till rävar, för att hen gillar rävar, men dennes grannar är rädd att rävarna ska sluka katterna också. Sådär är det på landet. Man kan ju försöka prata med dem, men det är inte alltid så lätt.
Nej inte jag. Och det blir sanitär olägenhet. Råttor o inte lite fågelbajs över allt. Och alla katter går ju dit o äter oxå. Nej går inte att prata med honom. Han har daijm i huvet.A ArneTW skrev:
Lowley
Meen hindra ett djur som kan svälta i hjäl!! Det gör dom ju inte . Kanske har det svårt. Men djuren är inte matade från början o ska klara sig ändå. Annars brukar böndrna stödmata dom ute i skogarna. Och det är bättre det. Om du har grannar så kan man ta hänsyn till det. Djur är vilda från början om du inte visste det. Så dom ska klara detta liv.Staffan2000 skrev:
Lowley
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Djur svälter ihjäl i drivor på vintern, men det lär de göra oavsett stödmatning. Den enda effekten stödmatningen kan ge därvidlag är att populationen lär öka, men redan nästa år är nog djuren så många att vissa svälter ihjäl igen. Även om Malthus hade fel om mänsklighetens befolkningsutveckling stämmer hans teorier bra på andra djur.
Beträffande TS situation borde det gå att anmäla till miljöförvaltningen och få det klassat som sanitär olägenhet och att grannen får ett föreläggande om att sluta. I alla fall om vi pratar om inom detaljplanerat område. På landet måste man nog acceptera lite mer.
Beträffande TS situation borde det gå att anmäla till miljöförvaltningen och få det klassat som sanitär olägenhet och att grannen får ett föreläggande om att sluta. I alla fall om vi pratar om inom detaljplanerat område. På landet måste man nog acceptera lite mer.
Bönderna stödmatar väl bara dom djur som kan bli intressanta för jakt?L Lowley skrev:Meen hindra ett djur som kan svälta i hjäl!! Det gör dom ju inte . Kanske har det svårt. Men djuren är inte matade från början o ska klara sig ändå. Annars brukar böndrna stödmata dom ute i skogarna. Och det är bättre det. Om du har grannar så kan man ta hänsyn till det. Djur är vilda från början om du inte visste det. Så dom ska klara detta liv.
Lowley
Skogsägare
· 23 294 inlägg
Med avsikt ja. Råttor, räv och grävling verkar dock inte bry sig om skyltar som ”endast för klövvilt och skogshöns”.
Empati är uppenbarligen en egenskap du helt saknar.L Lowley skrev:Meen hindra ett djur som kan svälta i hjäl!! Det gör dom ju inte . Kanske har det svårt. Men djuren är inte matade från början o ska klara sig ändå. Annars brukar böndrna stödmata dom ute i skogarna. Och det är bättre det. Om du har grannar så kan man ta hänsyn till det. Djur är vilda från början om du inte visste det. Så dom ska klara detta liv.
Lowley
Här i Göteborgstrakten var det för ett antal år sedan en riktigt kall vinter med snö från December till Mars. Då var det inte lätt att vara varken rådjur eller fågel. Så tvärs emot vad du skulle gjort, matade jag rådjuren varje dag. Det var väldigt trevligt att se dom komma in från skogen varje kväll, för att äta och sova i vår trädgård. Tio stycken som alla hade sin egen sovplats med hö att ligga på. Att svälta ihjäl en kall vinternatt är helt naturligt och en del av evolutionen, likaså att för tidigt födda barn dör, eller vandrar hädan av svält, Malaria, Mässlingen och allehanda andra sjukdomar. Skall vi sluta att vaccinera och hjälpa dom också i "det naturligas namn"?
Staffan
Skogsägare
· 23 294 inlägg
De flesta av oss har nog olika syn på människovärde och värdet av andra djur. Faktum är att människa är det enda djuret som inte länge förökar sig tills de miljömässiga begränsningarna slår till. Alla andra begränsas av predatortryck och mattillgång. Visst går det att tillfälligt hålla enstaka individer vid liv, men stammarna som sådana kommer då öka med nya svältkandidater på tur.Staffan2000 skrev: