L
L larka742 skrev:
Det där låter ju bara som hon matar fåglar - fettsvål och ost.. fågelfrön.

Eftersom din granne var en man, som inte bor där och som inte får gå in på din tomt - men numera är en tant....
Så borde du väl kunna prata med tanten, att tex knyta fast de stora fågelmatsbitarna?
Det är en kvinna som bor där. Men aldrig syns till sen 7,8 år. Men mannen är där. Fixar allt post mm.så det går inte att kunna prata m henne

Prata med mannen då?

L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Prata med mannen då?
Går inte!! Inte som andra

L Lowley skrev:
Och har som sagt bara vänt mig till kvinnan som äger huset o tomten.
Du verkar ju inte ens ha provat?

L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du verkar ju inte ens ha provat?
Du.. det är så att jag bott här 20 år! Och har skrivit brev till hon som egentligen bor där. DET går inte att prata med honom!! Om j säger som så, att han matade en vildkatt... som fick ungar ca två ggr per år. Som han stoppade i en kasse och slog mot väggen så dom dog .Så höll han på i 5 år. Isf att kastrera honan.
Kanske du förstår att det inte går att prata med honom. Jösses .. klart jag skulle prata i första hand. Det är det man gör.
Lowley

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan Lowley!

Hade du läst lite noggrannare, hade du sett att jag skrev i frågeform. Ditt kön har jag överhuvudtaget inte reflekterat över, trots att jag då och då tror mig kunna avgöra skribentens biologi, på sättet denne uttrycker sig.
När du skriver kommentarer likt denna "Men synd att kalla det tomt. Växer bara sly där nu." och liknande, framstår du som en väldigt jobbig granne. En riktig Besservisser, helt enkelt.

Staffan
Ja de e klart! För du målar ju upp din egen bild av en verklighet som inte finns. Som man gör när man läser en bok. Om du gjort det. För det är ju sååå... du har ju inte hela bilden. Så klart. Så .. Men som sagt uttrycker bara mina åsikter. Så om j är besserwisser då. Ja då är nog 75% här det.
Ha en trevlig dag Lowley

L Lowley skrev:
Hej.
Jag undrar om man får lägga ut sin egen mat som blir över till alla djur? Blir det inte sanitär olägenhet. För det är varje dag. Det är möss ,råttor katter ,rådjur mm. Och kopiösa mängder med fågelfrön både på fram o baksidan av huset. Och inte så trevligt på min tomt. Med gamla ostskalkar. Och katten dragin in på trappan en fettsvål. Och inte lite fågelbajs inne på altanen .Inglasad. med en öppning
Men inte trevligt
Lowley
Nej, det är inte tillåtet, då det drar till sig skadedjur.

Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror väl på.
Häller du ut stora mängder matavfall på din tomt kan det även kontanimera grundvattnet. Men matar du fåglarna med talg och fågelfrön, lär ingen lägga sig i. Själv slängde jag nyss ut lite Laxskinn, till skatornas stora förtjusning. Ännu så lännge syns ingen kommunal tjänsteman till.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det beror väl på.
Häller du ut stora mängder matavfall på din tomt kan det även kontanimera grundvattnet. Men matar du fåglarna med talg och fågelfrön, lär ingen lägga sig i. Själv slängde jag nyss ut lite Laxskinn, till skatornas stora förtjusning. Ännu så lännge syns ingen kommunal tjänsteman till.

Staffan
Nu svarade jag på det TS skrev. Och då blir det ju att likställa med varmkompost utan varmkompost. Den ska ju vara sluten så att djuren inte kommer åt det.

L
Anna_H Anna_H skrev:
Tack. Det är vad jag oxå fått höra. Och det märks.
Lowley

Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Nu svarade jag på det TS skrev. Och då blir det ju att likställa med varmkompost utan varmkompost. Den ska ju vara sluten så att djuren inte kommer åt det.
Även jag läste TS beskrivning. "Egna rester", låter inte som så mycket. Eller hur? Likaså med "kopiösa mängder fågelfrö". Hur mycket är det? Själv köper jag fettsvålar på vintern för att mata taljoxar bl.a. i mångt och mycket, tycker jag TS beskriver en relativt vanlig villaägare på landet. Och var går gränsen mellan tillåten och otillåten mängd fågelfrön. Räknas det i per kg/m2 av tomten eller max kg per dag? Dvs. Jag tror inte att svaret är så enkelt som ett ja eller nej.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.