Bor i villa i Göteborg byggd runt 1975. Vi planerar att bygga en vinterträdgård i anslutning till huset med isolerad betongplatta, som ersättning till ett enklare uterum som är byggt på reglar. Jag har var nere i krypgrunden för att se hur det ser ut. Betongplattan eller rättare sagt framför allt isoleringen under betongplattan kommer att blockera existerande ventilationsöppningar utom en på gaveln där vinterträdgården kommer att ligga. Jag tyckte att jag kände en viss lukt så fick misstanken att fuktnivån i krypgrunden kan vara hög så jag har satt dit en fuktmätare sedan några dagar. Den visar 86% och 15grader vilket verkar vara högt, men jag har förstått att inte går att lita på billiga mätare.
Vi vill inte göra en förändring av ventilationen i grunden utan att någon kunnig undersöker och bedömer hur vi bör göra. Dessutom kanske det behöver utföras någon åtgärd även utan den nya vinterträdgården. Tidigare har jag har varit nere i krypgrunden lite oregelbundet kanske i snitt vart tredje år och inte känt någon dålig lukt. Det kan i och för sig ha varit andra tider på året. När vi köpte huset för 20+ år sedan hade vi en besiktningsman som undersökte krypgrunden och bland annat mätte fuktighet i materialet. Han hade inte några anmärkningar på något då. Några idéer om detta och tips på skadeutredare i Göteborgstrakten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.