Hej!
Jag hittar denna krypande larv/insekt på väggar lite överallt (tvättstuga/badrum och sovrum) i huset. Skulle behöva hjälp med att identifiera vad det är för en insekt.

• Svartbrun larv med täta hår på en vit vägg som är efterfrågad för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypande brunsvart larv på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Svart brun hårig larv på ljus bakgrund.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan fråga jourhavande biolog om ingen här känner igen den.
[länk]
Bästa tipset från @BirgitS - de är otroligt snabba med att svara. Jag skickade foto på djurspillning jag inte sett tidigare (några veckor sen) och fick svaret tre timmar senare, detta på helgen.

Spännande! Kan det vara ett förstadium till en sån här, som jag hittade krypandes på gatan?
En färgglad larv med gul-orange päls och vita prickar på ryggen kryper på en grå trottoar.
Skapa konto
Färgglad hårig larv med orange och gula toner med vita prickar kryper på en grå asfaltyta.
Skapa konto
Gul och orange hårig larv med vattendroppar på en grov yta.
Skapa konto

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Spännande! Kan det vara ett förstadium till en sån här, som jag hittade krypandes på gatan?
[bild] [bild] [bild]
hoppas jag verkligen inte :)

Maria T
M mili1983 skrev:
hoppas jag verkligen inte :)
Du behöver inte vara orolig, det kommer inte att bli en sån gul hårig larv. En av de absolut vackraste fjärilslarverna i mitt tycke, medan fjärilen är rätt oansenlig då den vill kamouflera sig. Ett lönnaftonfly kommer det bli av den gula långpälsade snyggingen.

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Du behöver inte vara orolig, det kommer inte att bli en sån gul hårig larv. En av de absolut vackraste fjärilslarverna i mitt tycke, medan fjärilen är rätt oansenlig då den vill kamouflera sig. Ett lönnaftonfly kommer det bli av den gula långpälsade snyggingen.
Åh, tack för att du berättar! Har alltid undrat vad det var, tyckte den såg väldigt exotisk ut...! :crysmile:

• Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Åh, tack för att du berättar! Har alltid undrat vad det var, tyckte den såg väldigt exotisk ut...! :crysmile:
Sök på Bokspinnarlarv får du se en annan fantastisk varelse!

• Gilla
Annelie Hultberg
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Sök på Bokspinnarlarv får du se en annan fantastisk varelse!
Helt otroligt vad naturen kan skapa! När jag såg den gul-orange larven på vägen trodde jag först det var ett hårspänne något barn tappat. Sedan började den krypa iväg... :D

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
M mili1983 skrev:
Hej!
Jag hittar denna krypande larv/insekt på väggar lite överallt (tvättstuga/badrum och sovrum) i huset. Skulle behöva hjälp med att identifiera vad det är för en insekt.
Tänker att det inte är en fjärilslarv men svårt att gissa. Hur lång är den? Såg du många?
Bästa tips är att kontakta den jourhavande biologen på NRM om du inte gjort det redan, uppdatera gärna vad du får för svar för den ser inte helt trevlig ut...
https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html

• Gilla
Peter den store
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.