M
Vårt parhus har en kattvind som ligger väldigt oåtkomlig, det finns en inspektionsluckan som knappt går att öppna på grund av att den ligger bakom en platsbyggd garderob.

När vi var nyinflyttade så lyckades jag sträcka in mobilkameran och en ficklampa genom luckan för att få en bild på hur det ser ut.

Noterade att det var väldigt vitt på framförallt en av vad som ser ut som gipsskivor på insidan. Avfärdade då som att det säkert var gipsdamm som är kvar sedan byggtiden, framförallt eftersom det verkar vara så begränsat med en skarp kant till nästa skiva. Och dessutom ser det ut som streck av fingrar i det vita? För en lekman som mig så såg det helt enkelt inte så organiskt ut i sitt mönster och utbredning.

Ett år har passerat och efter att ha läst rätt mycket mer inspektionsprotokoll (vår innehöll inte vinden pg.a. "otillgängligt") och trådar här på Byggahus så börjar jag fundera på om det inte kan vara någon form av påväxt ändå. Den skivan som det primärt gäller sitter ju dessutom vid ventilationskanalen.

Vad tror ni? Och vad ska jag göra åt det isåfall?

• Innervind med isoleringsrör nära vit gipsskiva som kan ha mögelpåväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också tro att det är gipsdamm från när skivorna monterades. Främst av samma anledningar som du själv trodde, samt att dammet har en väldig tendens att fastna på aktuell skiva.

Tyvärr skulle nog en bättre bild behövas för att granska djupare.

• Gilla
marshall78
  • Laddar…
M
Jo håller med frågan är hur jag fixar en bättre bild utan att riva den platsbyggda förvaringen, fick med nöd och näppe in handen i en glipa i luckan nu genom att bända upp den mot hyllplanen. Så stora frågan är väl om det är värt att rota djupare i eller om jag ska släppa det ;)

M marshall78 skrev:
Jo håller med frågan är hur jag fixar en bättre bild utan att riva den platsbyggda förvaringen, fick med nöd och näppe in handen i en glipa i luckan nu genom att bända upp den mot hyllplanen. Så stora frågan är väl om det är värt att rota djupare i eller om jag ska släppa det ;)
Jag hade låtit det vara och försökt tagit ett kort till om kanske ett år. Troligen ser det likadant ut då och då finns ju inget att oroa sig för.

M
Yes, bilden är från inflytt förra sommaren. Men får väl ge mig på att tömma garderoben och försöka göra om samma övning igen snart och se om man ser någon skillnad

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
M
Tog mod till mig och rensade hyllan och tog lite nya foton genom glipa i luckan.

Vad ser ni?

Reagerade lite på att den "högra" delen av vinden ser lite mer kletig ut. Gick tillbaks till mina foton från förra hösten och kan däremot inte se någon skillnad från då.

• Vy av en vind med isolering och gipsväggar, den högra delen ser ojämn och oren ut.
    Skapa konto
  • Vy av en vind med isolering längs taket och en mörk glipa där taket möter golvet, belyst med ficklampa.
    Skapa konto
  • Insida av en lucka med en glipa som visar isolering och en del av en vind, där isoleringen ser ojämn ut.
    Skapa konto
  • Vy inuti en vind med isolering synlig längs golvet och gipsskivor på väggarna, något mörkare fläckar syns på höger sida.
    Skapa konto
  • Vindutrymme med synlig isolering och släta skivor, ena sidan ser glansig ut.
    Skapa konto
  • Vy genom glipa på en vind med isolering och spånskivor, där högra delen ser lite kletig ut.
    Skapa konto
  • En glipa i en lucka som visar en vindsisolering och anslutande sluttande träytor med mindre kletighet till höger.
    Skapa konto
  • Vy genom en lucka mot en dammig vind med isolering och skrovlig yta på höger sida.
    Skapa konto
M
Bonusbild, "högersidan" hösten för ett år sedan

• Ej färdigställd innervägg och tak med synliga spikar och skarvar i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.