Jag har FNI och har fungerar rätt så bra men har undrat lite till och från vad man får slänga där i.
Personligen tycker man att allt som har med papper slängs i papper, metall i metall osv...
men jag skickade en fråga till dom som tömmer och jag uppfattade liksom att bara förpackningar skulle få slängas där i. Så har jag något metall (ex byggbeslag) så ska man samla det och åka till återvinningen.

Känns lite att man förlorar en del av poängen med att ha en nära källsortering då jag endå måste åka till återvinningscentralen med saker för att slänga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju en förpackningsinsamling som bygger på att producenterna betalar in ett visst belopp för att täcka kostnaden för att återvinna den förpackning som de använder. Om du slänger beslag i förpackningsinsamlingen så är det ingen som har betalat för dess återvinning.

Förpackningar görs av vissa sorters råvaror som ska vara tämligen enkla att återvinna men ett beslag kan bestå av en blandning av ämnen som inte fungerar i återvinningskedjan.

https://fti.se/fastighetsagare/fastighetsnara-insamling

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jo jag förstår det.
Men för mig som åker en gång i månaden då och slänger i återvinningcentral så är det då ingen vinst för mig.
Jag sorterar redan sedan tidigare så det enda som blir då att jag slänger förpackningar i FNI och endå åker en gång i månaden till återvinningen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Och vi åker till återvinningscentralen typ 1 gång om året ;) medan plast- och pappersförpackningarna slängs 1 gång i veckan. Folk är olika och en viss lösning är inte optimal för alla.

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
tommib
Vilket är ett ganska bra argument för att inte tvinga alla till fastighetsnära insamling...

• Gilla
Fulkemisten och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
Super effektivt system där man själv åker till tippen varje vecka och sopbilen tom-kör förbi 4 av 5 veckor...

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig riktigt förstått upplägget, iden är bra men lite fel

Tunna 1, har matrester, restavfall, papper och färgat glas.
Den töms varannan vecka

Tunna 2 har plast, wellpapp, ofärgat glas och metall.
Den töms var fjärde vecka.

Så är men sådan som jag så fyller jag lätt upp wellpapp och ibland plast att jag knappt får plats.
I alla fall wellpapp då man beställer en hel del från nätet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vad är fel med detta upplägg, menar du?

Alternativet är att du slänger restavfall och förhoppningsvis matavfall i din soptunna hemma, och sedan åker till återvinningsstationen stup i kvarten för att slänga alla förpackningar som du inte får slänga i soptunnan hemma. Är det bättre?
Turerna till återvinningscentralen, där du slänger bl a metallskrot och byggavfall, lär bli lika många oavsett insamlingssystem för förpackningar.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
C cazz skrev:
Har aldrig riktigt förstått upplägget, iden är bra men lite fel

Tunna 1, har matrester, restavfall, papper och färgat glas.
Den töms varannan vecka

Tunna 2 har plast, wellpapp, ofärgat glas och metall.
Den töms var fjärde vecka.

Så är men sådan som jag så fyller jag lätt upp wellpapp och ibland plast att jag knappt får plats.
I alla fall wellpapp då man beställer en hel del från nätet.
Varför ens ha ett stort fack för papper när tidningsprenumerationer är passé. Skulle någon ha en massa tidningar är de ju lätta att förvara tills det blir en tur till ÅVC. Halvtaskigt diskade plastförpackningar är jag ner intresserad av att få plats med och bli av med snabbt.

• Gilla
Smeafan och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är fel med detta upplägg, menar du?

Alternativet är att du slänger restavfall och förhoppningsvis matavfall i din soptunna hemma, och sedan åker till återvinningsstationen stup i kvarten för att slänga alla förpackningar som du inte får slänga i soptunnan hemma. Är det bättre?
Turerna till återvinningscentralen, där du slänger bl a metallskrot och byggavfall, lär bli lika många oavsett insamlingssystem för förpackningar.
Tänkte mer storleken på kärlen.
Kärlen för papper är väldigt stor, om man nu inte har "ingen reklam" skylt så fyller man inte den inte så fort så det behövs tömmas varannan vecka.
Samma sak med färgat glas, De flesta som har färgat glas är väll det som har dricka i sig som vinflaskor eller ölglas. Har inte sett annars så mycket som har färgat glas men ska erkänna det är inte så jag har tittat efter.

Att tömma mat och rester varannan vecka är ett måste men jag hade nog sagt tömma plast och wellpapp behövs mer än färgade glas och papper.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför ens ha ett stort fack för papper när tidningsprenumerationer är passé. Skulle någon ha en massa tidningar är de ju lätta att förvara tills det blir en tur till ÅVC. Halvtaskigt diskade plastförpackningar är jag ner intresserad av att få plats med och bli av med snabbt.
Har märkt att om man nu inte vill ha reklam så brukar de respektera att man har "ingen reklam" på postlådan och då blir det mindre papper.

Det enda möjliga kund är väll en som får massor av reklam hela tiden och flera tidningsprenumerationer.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Alternativet är att du slänger restavfall och förhoppningsvis matavfall i din soptunna hemma, och sedan åker till återvinningsstationen stup i kvarten för att slänga alla förpackningar som du inte får slänga i soptunnan hemma.
Källa på att förpackningar inte får slängas i soptunnan?

F fribygg skrev:
Källa på att förpackningar inte får slängas i soptunnan?
Förpackningar är avfall med producentansvar, precis som elektronik och däck t ex. Sånt avfall är producenterna ansvariga för insamling och återvinning av. Det ska inte tas om hand i den kommunala hanteringen av hushållsavfall, alltså slängas som restavfall/brännbart i din soptunna.
Mer info finns på din lokala avfallshuvudmans hemsida!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är, som sagts, ett ekonomiskt system som handlar om förpackningar.
Finns inte producentavgiften så ska det till ÅVC.
Så blir det när ekonomin är styrmedlet och inte äkta miljötänk :rolleyes:
Det är t ex egentligen inte tillåtet att skicka med värmeljusrester i en konservburk.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Bättre system i England där de kör med färgade påsar, bara att kasta i rätt färgad påse o sedan ner med allt i tunnan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.