7 338 läst ·
82 svar
7k läst
82 svar
En fråga om FNI, källsortering
Den viktiga delen är att det ska betalas för producerat avfall och inte insamlat.L lbgu skrev:Hoppas du skämtar. Men menar du att någon ska gå igenom insamlade saker och räkna t.ex. antalet förpackningar som t.ex. kommer från Unilever och sen jämföra med hur många Unileverförpackningar som sålts i Sverige och sen skicka en räkning till Unilever på diffen mellan producerat och insamlat. Lycka till med ett sådant system. Fast ska man genomföra det så lär det minska arbetslösheten i alla fall![]()
Men man kan säkert göra en schablonuppskattning baserat på vikt precis som de redan gör idag som jag förstår det, förutom att beräkningen går åt andra hållet, desto mer avfall som samlats in desto billigare för producenterna som kollektiv
Faktum är att om man räknar på det så är det bättre miljömässigt att lastbilar åker hem till varje hushåll och hämtar förpackningsavfallet än att varje familj själva ska åka med det, även om en del av dessa transporter sker i samband med att man handlar mat.tveksamt skrev:
Blir bara skit om vi (i vårt specifika fall) tvingas till de större tunnorna. Ett öde att hitta lämplig plats för dem på våra frimärkstomter och vi har återvinningsstation precis vid mataffären, så alla som handlar mat kastar enkelt sina förpackningar där.
Att istället köra runt med tunga fordon inne på smågator och plocka upp enstaka filpaket från grannarna blir bara skit.
De betalar redan för varje förpackning de sätter på marknaden. Sedan några år tillbaka finns dessutom en differentierad förpackningsavgift som innebär att det är dyrare avgift för en förpackning som är svår/omöjlig att återvinna jämfört med en som är lätt att återvinna.A ajn82 skrev:
Problemet kvarstår för konsumenten med "svår/omöjlig förpackning att återvinna och hur den ska kastas.
Mitt beteende, är det en kartong åker den i återvinning, står inte och försöker läsa något finstilt.
Mitt beteende, är det en kartong åker den i återvinning, står inte och försöker läsa något finstilt.
Hur räknar man då?M Maledictus skrev:
I min värld blir det 1 tur med lastbil plus X antal bilresor vilket alltid är större/mer än 0 tur med lastbil plus X antal bilresor.
I många områden räknar med säkert med 1 tur med lastbil plus X antal bilresor vilket kan vara större eller mindre än Y bilresor kan jag förstå. Men det första fallet kan aldrig vara bättre miljömässigt vill jag hävda.
Vi har två kärl med åtta fack i fritidshuset, för oss fungerar det perfekt och väntar på det vid bostaden.
Att räkna hit och dit på transporter, utsläpp, etc, bryr sig inte merparten om.
Pris, enkelt och för vissa får jag plats med kärlen är det som gäller för mera ön 80% av oss fastighetsägare.
Gräver man för djupt i alla aspekter slutar även flertalet att lyssna.
Att räkna hit och dit på transporter, utsläpp, etc, bryr sig inte merparten om.
Pris, enkelt och för vissa får jag plats med kärlen är det som gäller för mera ön 80% av oss fastighetsägare.
Gräver man för djupt i alla aspekter slutar även flertalet att lyssna.
Lastbilen åker ändå hem till dig för att hämta mat- och restavfall varannan vecka. I samband med det tar bilen med sig två fraktioner till (plus eventuellt elektronikavfall om man har en sådan box) så där är det ingen skillnad mot idag. Sedan tillkommer 13 hämtningar om året av det andra kärlet och det är framförallt den transporten som skiljer mot idag. Med tanke på att utsorteringen ökar markant med FNI så är miljönyttan att hämta förpackningarna (framförallt plast och metall) betydligt högre än eventuell extratransport med sopbil.tveksamt skrev:
Hur räknar man då?
I min värld blir det 1 tur med lastbil plus X antal bilresor vilket alltid är större/mer än 0 tur med lastbil plus X antal bilresor.
I många områden räknar med säkert med 1 tur med lastbil plus X antal bilresor vilket kan vara större eller mindre än Y bilresor kan jag förstå. Men det första fallet kan aldrig vara bättre miljömässigt vill jag hävda.
Jag har inte rapporten framför mig men har för mig att det var IVL som gjorde den för några år sedan om du vill kolla upp.
Ett standardsätt att tänka om det är svårt att tolka hur en förpackning ska sorteras är att man går efter huvudmaterialet. Exempelvis en förpackning som består av 80% papper och 20% plast får gå som pappersförpackning.A AndersS skrev:
Mönsterigenkänning AI och robotar käre vän.L lbgu skrev:
De kommer i framtiden både att sortera vårt avfall och kunna räkna precis vilka förpackningar som återvinns och till vilken procent.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden