4 439 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Svartlim/asbest? Bostadsrätt dold fel?
Ahh okej det visste jag inte angående försäkringsbolaget. Man lär sig något nytt varje dag. Tack för ditt svaranders07 skrev:
En bostadsrätt säljes i befintligt skick och då ska köparen bevisa att det finns en avsevärd skada (i kostnad, eller värdeminskning) för att man ska kunna åberopa dolt fel. Om köparen hänvisar till en lukt som uppstått efter att han tagit bort en tröskel skulle jag inte säga att det är någon avsevärd värdeminskning direkt...
Ofta, när det gäller bostadsrätt, kan man låta försäkringsbolaget avgöra. Om försäkringsbolaget går in och täcker en skada/fel kan man hävda att det kan vara ett "dolt" fel.
Gör verkligen det! Vissa av oss har den där hjälpsamma personligheten men det passar mycket dåligt i affärssammanhang. Det är deras bostadsrättslägenhet nu och de ansvarar för alla vardagens bekymmer med den. Du är fri från detta.M MrHoerlin skrev:
Undergolvet i lägenheten ligger dessutom under bostadsrättsföreningens underhållsansvar och ingår alltså inte i lägenheten och ditt eller köparnas underhållsansvar. Du har således när du ägde lägenheten inte varit ansvarig för detta och det är heller inte köparna ansvar nu. Köparna får diskutera detta med föreningens styrelse.
D v s situationen är juridiskt lite åt hållet att köparna inte gillar lukten i trapphuset för att mattorna är smutsiga där. De får ta det med styrelsen.
D v s situationen är juridiskt lite åt hållet att köparna inte gillar lukten i trapphuset för att mattorna är smutsiga där. De får ta det med styrelsen.
För att få ett dolt fel på en lägenhet tror jag du behöver upp i klassen, förra ägaren rev olovligen bärande väggar och byggde en ny älskvärd planlösning. Efter köp uppdagades detta och styrelsen kräver återställande. Styrelsen får visserligen kräva ersättning från förra ägaren men köparen står nu med en lägenhet som avsevärt skiljer sig från det som avtalats och visats under visning och i prospektet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden