3 654 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Fladdermöss på vinden!?
När sotaren gjorde brandsyn och kröp på vinden fann han tydliga spår av fladdermöss. Han sa sig se många spår på vindar han besöker och tyckte inte det var något att bekymra sig över. Ville vi inte ha dem kunde vi sätta upp en ständigt lysande LED-lampa som inte drar så mycket ström. Men är det olämpligt att ha dem på vinden? Kan de sprida sjukdomar? Ska man försöka jaga iväg dem? Finns det någon på Forumet som har egen erfarenhet och vill ge några råd?
Bästa svaret
Enstaka är inget problem, men när det blir en koloni så blir det annat.
Mängden träck och eventuella döda ungar gör att det snabbt blir obehagligt med lukter och helt fritt från sjukdomar kan det knappast vara.
Jag skulle inte tillåta en etablering i min bostad, annat är det i ekonomibyggnader och bodar där kan toleransen vara större.
Dom gillar inte ljus eller starka dofter som koncentrerad ammoniak.
Dom är fridlysta och ska inte dödas, men avhysas måste få vara ok och dom flyttar oftast bara till grannen i alla fall enligt min erfarenhet
Mängden träck och eventuella döda ungar gör att det snabbt blir obehagligt med lukter och helt fritt från sjukdomar kan det knappast vara.
Jag skulle inte tillåta en etablering i min bostad, annat är det i ekonomibyggnader och bodar där kan toleransen vara större.
Dom gillar inte ljus eller starka dofter som koncentrerad ammoniak.
Dom är fridlysta och ska inte dödas, men avhysas måste få vara ok och dom flyttar oftast bara till grannen i alla fall enligt min erfarenhet
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag har gammalt stort hus och stor vind och där har det alltid huserat fladdermöss. Kan inte påstå att de stör nå våldsamt eller skitar ner på vinden heller för den delen.
När jag köpte gården så luktade det alltid råttpiss något överjävligt vid en vägg på ett av husen så fort det blev fuktigt ute. Det visade sig att det bodde ca 120 fladdermöss i den väggen och på vinden.Det var bokstavligen hinkvis med skit som jag fick rensa bort när vi sanerade så nog kan det bli lite otäckt allt.
Klicka här för att svara