Hej, Jag har upptäckt att jag har någon slags fuktproblem i min friggebod. Se bilder. Vad kan detta bero på, och vad gör jag för att åtgärda? Och hur ser jag till att det inte händer igen? Friggan är byggd för typ 20 år sen, och används sporadiskt under sommarhalvåret som gästhus. Den är Isolerad med pulpettak och ett fönster, och det finns direktverkande el som normalt inte är på. En tallriksventil strax under takets framkant (det är här problemet visar sig) och en tallriksventil under takets bakkant. De är båda öppna. Jag har aldrig upplevt några problem tidigare, men nu är det helt plötsligt rejält fuktigt, och jag gissar att det är mögel på bilderna. Det ser ut som att det har “stänkt” in. Det ser ut som att det runnit droppar på väggen. Det sitter ett galler på utsidan av ventilen, och taket har ett överhäng, så jag har svårt att se att ens ett slagregn ska kunna orsaka det. Det är bara i området runt den övre ventilen som jag ser problemet. Den vetter mot väster. All hjälp uppskattas.
 
  • Vägg med smutsfläckar eller droppar, grov textur, neutral färg, inomhus, belysning uppifrån, möjlig fukt eller spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brandvarnare på vägg, mögel eller smuts på tak, hörn av trappa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snö på taket av en träkonstruktion, röd vägg med ventilationsgaller, dyster himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som skulle kunna hjälpa mig? Ska ut till landet (det ligger på Värmdö, förresten) imorrn, och skulle vilja göra något åt det
 
Är ingen expert, men det är väl alltid en fördel för ventilationen om ventilerna sitter på olika höjd för att få cirkulation? Kan man sedan värma inluften, så blir det ännu bättre. Själv har jag monterat soldriven ventilator ( typ Solarventi) påmina gäststugor och det har fungerat bra. Inblås lågt och utventilen högt.
 
Tack för ditt svar. Jo, men i och med att de sitter i framkant respektive bakkant på pulpettaket ungefär på samma avstånd från taket, så hamnar de på olika höjd. Den bakre gissar jag är cirka 40-50 cm lägre än den främre. Räcker inte det, tror du?
 
Men upplever du problem först nu? Jag skulle börja titta på taket rakt ovanför ventilen
 
Kan tänka mig att efter en period av riktigt kallt väder omslag till varmare fuktig luft kanske blåsigt. Varm fuktig luft som blåser in igenom ventilen kondenserar på det kalla innertaket. sen slutar det blåsa. Fukten blir kvar.
Klimatförändringarna kan ju ta sig olika uttryck. Problem som tidigare inte funnits kan uppstå.
 
E egge80 skrev:
Men upplever du problem först nu? Jag skulle börja titta på taket rakt ovanför ventilen
Ja, i höstas. Det måste nog komma från ventilen baserat på spridningsmönstret, tänker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.