1 873 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Avfuktare
Har idag en sorptionsavfuktare i en krypgrund på 100m2 indelad i två fack, ett på 70m2 och ett på 30m2 med en liten öppning emellan.
Avfuktaren drar i snitt 7kWh/dygn vintertid vid 8 grader i grunden vilket jag tycker är för mycket.
Vi bor på västkusten nära havet och grunden är tätad och ordentligt plastad. Vid avstäng avfuktare ligger RF på ca 81.
Mina funderingar
1. Klarar en kondensavfuktare att avfukta grunden vid 8grader
2. Bör placeringen av sugsida på kondensavfuktaren vara mot den stora delen av krypgrunden eller tvärtom.
Avfuktaren drar i snitt 7kWh/dygn vintertid vid 8 grader i grunden vilket jag tycker är för mycket.
Vi bor på västkusten nära havet och grunden är tätad och ordentligt plastad. Vid avstäng avfuktare ligger RF på ca 81.
Mina funderingar
1. Klarar en kondensavfuktare att avfukta grunden vid 8grader
2. Bör placeringen av sugsida på kondensavfuktaren vara mot den stora delen av krypgrunden eller tvärtom.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Vad är det för märke på den?
De avfuktarna jag jobbar med drar ca 850w.
Jag hade
1. Känt om det kommer varmluft ur utblåset på utsidan.
2. Kollat om rotorn går i maskinen (annars kanske den försöker avfukta utan resultat)
3. Kollat räkneverket, hur mycket det går på ett dygn.
De avfuktarna jag jobbar med drar ca 850w.
Jag hade
1. Känt om det kommer varmluft ur utblåset på utsidan.
2. Kollat om rotorn går i maskinen (annars kanske den försöker avfukta utan resultat)
3. Kollat räkneverket, hur mycket det går på ett dygn.
En Woods krypgrundsavfuktare drar som mest ca 200wManganbangan skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Ahh, du skrev först att du hade en sorbtionsavfuktare. Skillnaden är ju att en sådan separerar och blåser tillbaka torr luft runt i grunden på ett antal ställen genom spirorör eller slangar medans den fuktiga luften blåses ut ur grunden. En kondensavfuktare fungerar väldigt dåligt vid låga temperaturer tyvärr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden