Hej,
Vi har tidigare använt färdigblandade kemikalier för att rengöra vårt hem, ex Ajax fönsterputs, Mr Muscle allrengöring, Hessa Kalkbort och Nitor Bardrumsrent, Ajax golvrengöring os.v.
Efter ett missöde med att blanda olika kemikalier har vi de senaste åren gått över mer åt att använda YES(par droppar) + Vatten(½ liter) till det mesta förutom toaletten där vi kör Ättika 2 dl(24%) + 8 DL vatten + YES. Det händer också att vi tillför en stänk ättiksprit(12%) vid rengöring av stekpannan(stål) när det uppstår vita avlagringar. Det finns dock ett par problem :
1. YES + vatten räcker inte alltid för att få bort fett från framförallt induktionshällen. Samtidigt är stenbänken känslig för vissa kemikalier så som ättika.
2. Ättika blandningen som används framförallt till duschkabinen luktar så pass starkt att vi numer använder Sundströms mask med ABEK 1 filter samt P3. Först tvättar vi av tvålrester med enbart YES och vatten, sen blandas ättika och ett nytt lager läggs på som får stå i 5 min. Lagret sköljs bort med vatten, slutligen tvättas allt av med YES och vatten. Kalkavlagringar som inte ger sig tar vi med glasskrapa. Resultatet är bra och ingen stark doft hänger kvar men det känns fortfarande överdrivet att behöva använda mask för städning?
Hur gör ni? Finns det kanske mildare och bättre blandningar som är effektivare?
Vi har tidigare använt färdigblandade kemikalier för att rengöra vårt hem, ex Ajax fönsterputs, Mr Muscle allrengöring, Hessa Kalkbort och Nitor Bardrumsrent, Ajax golvrengöring os.v.
Efter ett missöde med att blanda olika kemikalier har vi de senaste åren gått över mer åt att använda YES(par droppar) + Vatten(½ liter) till det mesta förutom toaletten där vi kör Ättika 2 dl(24%) + 8 DL vatten + YES. Det händer också att vi tillför en stänk ättiksprit(12%) vid rengöring av stekpannan(stål) när det uppstår vita avlagringar. Det finns dock ett par problem :
1. YES + vatten räcker inte alltid för att få bort fett från framförallt induktionshällen. Samtidigt är stenbänken känslig för vissa kemikalier så som ättika.
2. Ättika blandningen som används framförallt till duschkabinen luktar så pass starkt att vi numer använder Sundströms mask med ABEK 1 filter samt P3. Först tvättar vi av tvålrester med enbart YES och vatten, sen blandas ättika och ett nytt lager läggs på som får stå i 5 min. Lagret sköljs bort med vatten, slutligen tvättas allt av med YES och vatten. Kalkavlagringar som inte ger sig tar vi med glasskrapa. Resultatet är bra och ingen stark doft hänger kvar men det känns fortfarande överdrivet att behöva använda mask för städning?
Hur gör ni? Finns det kanske mildare och bättre blandningar som är effektivare?
Har alltid färdigblandad sprutflaska med ättika+Yes+vatten som används till det mesta (bad, dusch, kakel, målning, fönster). Kompletterar med bakpulver i tex toa och avlopp. Eko-linoljesåpa till golv (massiva grangolv) och betonggolv. Enstaka gånger Ajax till badrumsklinkern bara för parfymeringen. Har ingen lust betala för dyra produkter som inte ger bättre resultat än mina egna.
Men jag frångår mitt eko-tänk när det gäller rostfra diskhon där jag kör maximalt giftgift
med Autosol ...
Men jag frångår mitt eko-tänk när det gäller rostfra diskhon där jag kör maximalt giftgift
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Använder ff färdigare produkter, men har börjat med mer såpa, ättika och bikarbonat.
- Men jag är försiktig med sura produkter som ättika på kalk och cemetbaserade material då jag inte vill riskera ytan eller hållfastheten.
///A
- Men jag är försiktig med sura produkter som ättika på kalk och cemetbaserade material då jag inte vill riskera ytan eller hållfastheten.
///A
Ättiksyran kan som regel bytas ut mot citronsyra utan förlorad verkan men man slipper lukten. Det är bara att man tenderar att underskatta koncentrationen ättiksyra jämfört med citronsyra och därmed underdoserar citronsyran och finner den för svag. Det är något med pulver (citronsyra) och lösning (ättiksyra) som inte lirar med den mänskliga hjärnan för proportioner.
(Samma skäl till att vi hellre klunkar i oss mediciner i stora mängder än äter dem som tabletter. Rent psykologiskt alltså.)
(Samma skäl till att vi hellre klunkar i oss mediciner i stora mängder än äter dem som tabletter. Rent psykologiskt alltså.)
Det är väl egentligen bara Klorin och syra som man ska akta sig för. Och det är sällan man behöver använda Klorin. Bara typ om man behöver sanera ett våtrum där man har slarvat med städningen några år.R Rolle314 skrev:
Kanske även i kök om det har misskötts på samma sätt? Men där brukar det mer handla om att härsknat fett har byggt på vilket inte är Klorins bästa uppgift att hantera.
Japp, vi blandade klorin med kalborttagningslösning samt vatten mot bättre vetande. En av personerna använde dessutom inte mask vilket gjorde att denne fick lämna rummet. Nu har man iallafall lärt sig att INTE blanda olika produkter utan att veta vad resultatet verkligen blir.R Rolle314 skrev:
Men är det verkligen så enkelt? Ättika är inte vidare bra att andas in, särskilt inte i sin mer concentered form(ex 24%). Den starka doften får de flesta att antingen dra på sig rätt skyddsutrustning eller lämna området. Citronsyra som man köper i små plast citroner luktar mycket mindre som du säger men är det också mindre farligt att andas in? Hur mycket behöver man för att uppnå bra effekt?Claes Sörmland skrev:
Ättiksyran kan som regel bytas ut mot citronsyra utan förlorad verkan men man slipper lukten. Det är bara att man tenderar att underskatta koncentrationen ättiksyra jämfört med citronsyra och därmed underdoserar citronsyran och finner den för svag. Det är något med pulver (citronsyra) och lösning (ättiksyra) som inte lirar med den mänskliga hjärnan för proportioner.
Jodå, det har vi alltid gjort på glasväggarna men det blir vatten på en hel del andra ytor som i många fall är svåra att komma åt. Torka av både väggar, glas och apertur kan man kanske tänka sig men det lär ju ta ett tag att göra.BirgitS skrev: