Hej, jag och min fru har letat hus länge och nu har vårt drömhus saluförts. När jag läste energideklarationen framkom att radonmätning är gjord och visar 530bq/m3. Huset är ett och ett halvplan med källare och mätningen gjordes 2017 och var en långtidsundersökning. Vi utesluter helt att bo med så höga halter men undrar om det är rimligt att tro att man kan få ned halten till mer rimliga nivåer med exempelvis ftx eller dylikt. Husets stomme är av blåbetong och huset är byggt 1965.

Det finns många sätt att få ner Radonhalt och alla säger att deras är bäst, samt tar hutlöst betalt. Det går aldrig att få ner halten till noll, någonstans mellan 150 till 200 är normalt. Finns markradon ?
Sätt att utföra på vid markradon är att försöka ventilera dräneringen om den finns och är av färskare datum, även ha en ventilation i källaren.
Bara från väggarna så blir det en radonsuganläggning och det är inga gratisgrejer. Är det markradon så kanske det måste till ett ventilerat golv med. Men varje hus är sin egen och åtgärd följer det.

Tack för svar! Så om jag förstår rätt så går det inte att säga att det går att få ned halterna till under 200 utan att veta mer om huset?

Går och går, men fordras nog en bra ventilation då. Och är det då även markradon ( kommunen har markradonkartor för det ) så kan det bli knepigare att komma ner en bra bit. Allt måste undersökas och beräknas av någon, men var beredd på att dom som ska kolla upp det, även vill sälja sitt. Inga gratisgrejer är det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.