M
Mathias Lind: [citat] Känns som lera med spån i och varken hårt eller poröst
2 svar · 494 läst
·
A
Angeleriksson: [citat] Då provar vi så och drar fram ofta och har koll :D är ett större vitrinskåp men ändå normalt stort
9 svar · 1,3k läst
·
returen
returen: [citat] ja det gäller att hålla huvudfinansiären alldeles lugn som northvolt Vad har du beräknat att det kostar att hålla en absorbtionsavfuktare igång?
16 svar · 3,8k läst
·
T
tyomka: Vad har du för ventilation idag? Det här kan vara något som hade sin funktion när huset byggdes. Huset förmodligen har moderniserats sedan dess och så har man låtit dessa sitta som ett minne.
2 svar · 1,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Bara att kapa ner och åka på tippen.
1 svar · 1,5k läst
·
Snigla
Snigla: Alltid svårt att säga något om olika påväxten/utfällningar.. det kan vara så mycket ibland! Men det påminner lite om vitmöglet vi har i källartaket.. vår "besiktningsman" (minns inte om det var försäkringsbolagets eller vår egen, eller båda..) nämnde det vid en check-up.. inte så mycket för att vi var tvungna att riva något, utan för att det visar att miljön är för fuktig
20 svar · 8,2k läst
·
E
Engstromlindis: [citat] Tack för svar 😊
25 svar · 6,8k läst
·
X
xxargs: [citat] Skorstensdoft av sot och tjära från tidigare eldning kan nog vara lite åt det hållet också - dvs. ni har fått bakdrag och luft sugs från skorstenen och ned till öppna spisen och vidare ut i rummet Har ni köksfläktar gående, PAX-fläktar i våtutrymme, FTX/FLVP etc. och det inte är balans med intag av friskluft?? När luftströmmen i skorstenen vänder pga. undertryck av andra
5 svar · 2,0k läst
V
Victor Paju: [citat] Hej gazzi83 Har samma som du, oisolerad platta på mark. Och helt omöjligt att reda ut var lukten kommer från i ett av rummen! Hade hit en besiktningsman som sa att lukten kom från ingjutna reglar i betongen. Rev ut allt jag kom åt, bytte ut syllen (den var torr men tänkte att jag gör det när man ändå är igång, så man har syllpapp på 15% av huset iaf) Nu när man ska lägga
15 svar · 5,6k läst
·
returen
returen: [citat] då är det bara att glömma när du gjort rent från organiskt nmateriel
3 svar · 933 läst
D
Du och 19till: Kalk eller salt
1 svar · 672 läst
·
H
Henza: [citat] Tackar för svar, jo våra väggar hade spånskiva, isolering å plastaktikt papper som var väldigt blött i hörnen.. Nu är tanken att bara rappa väggarna 😁
16 svar · 3,3k läst
·
Centano
Centano: Jag har inte för avsikt att skrämma upp någon utan vill belysa att det kan vara ett problem. Generellt sett skrivs det många gånger på forumet att mögelsporer finns överallt och att en mögelskada i huset därför inte skulle vara ett problem, det skrivs även att en torr mögelskada inte är ett problem. I just detta fall vet vi inte vilken utbredning skadan har särskilt med tanke på
17 svar · 2,2k läst
·
Intet
Intet: [citat] Nej, inte dagligen i hela livet samtidigt som du är rökare. Men några enstaka gånger spelar ingen roll.
8 svar · 1,3k läst
·
P
Per Kronlid: [citat] Du nämner att det luktar värre när solen ligger på. Kan det möjligen vara tjärpapp som ligger dikt an mot ytterpanelen? Jag har varit med om det på en 50-talstillbyggnad. Jag tog loss ytterpanel, bytte isolering, satte Bison/Vison-duk utanpå istället för tjärpappen, satte dit spiklister så det blev luftspalt mot nyuppsättning av ytterpanel. Det har blivit klart bättre, men
8 svar · 3,2k läst
imported_Benno
imported_Benno: Om du inte ska riva i rören så låt det vara. Tar du bort isoleringen behöver ny sättas dit. Det som syns är åtminstone inte asbest. Troligen mineral- eller glasull innanför den svarta pappen.
1 svar · 1,0k läst
·
BigR
BigR: https://www.dustinhome.se/product/5011276181/matare-luftkvalitet-koldioxid Det är väl en riktigt enkel. Finns massa olika. Beror på vad du vill mäta och om du vill ha automatik i loggning av värden under dygnet, men då blir det lite dyrare. Googla.
27 svar · 3,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Det finns sprayburkar med asfaltspray/pah-spray som visar om asfalten innehåller stenkolstjära, "tjära" i byggsammanhang är ju ofta gjorda helt utan "riktig" tjära men jag vet inte hur det var på 60-talet. I våra vägar hängde väl den kvar längre..
5 svar · 3,9k läst
·
T
tyomka: [citat] Ja, du har nog rätt, lekakulor ligger under plattan som ett kapilärtbrytande lager. Jag missuppfattade allt och trodde att lecakulor ligger ovanför plattan. I sådant fall har du flytande golv direkt på plattan vilket gör att man då tittar extra noga på syllar då eventuellt fukt från plattan oftast trycks in mot syllar, därav riskkonstruktion. Vid besiktning mäter man enbart i
10 svar · 1,6k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: [citat] Bra! Och då vet du det också, så slipper du undra om det finns värre skador gömda.
6 svar · 742 läst
·
P
paralun: [citat] Jo men asbestfibrer är inget önskvärt även om det är låg risk och inget annat damm heller så en halvmask med P3-filter är ett billigt sätt att slippa få ner skit i lungorna. Väldigt enkelt egentligen.
12 svar · 5,1k läst
Serafim Dahl
Serafim Dahl: Vi hade en invasion liknande det du beskriver och efter att ha följt alla här beskrivna metoder och ett antal andra som man kan hitta på nätet såfick vi syn på en artikel (som jag inte hittar längre) där man beskrev livscykeln hos banan-/sorg-/blom-flugor och en metod att se till att de inte kan föröka sig. Nematoder är en sorts kvalster som livnär sig på flugornas larver och kan
3 svar · 1,2k läst
L
Leafbranch: Är nog original från 1983 då huset byggdes. Tänkte riva lite i tvättstuga. Först bänken men sen ev golvmatta. Det ska ju inte vara Asbest med tanke på huset byggår men vad tror ni baserat på bilder?
0 svar · 560 läst
·
T
tyomka: I första hand behöver ventilation åtgärdas. Kondens på fönster är tecken på att det cirkulerar alldeles för mycket vatten i luften (ånga) som träder fram i form av kondens vid kontakt med kalla ytor (fönsterglas).
4 svar · 944 läst
·
Intet
Intet: [citat] Vad tror du sanerarna skulle göra som du själv inte kan göra annat än att de kommer leende i vita overaller med trasor och skurhink. På vägen ut ler de ännu mer när de överlämnar räkningen. Måla över den blottade ytan om du vill. Eller. Gör ingenting. Båda är lika bra för hälsan. All annan handling är bara terapi för själen. Vilket många gånger inte är så "bara".
7 svar · 1,5k läst
·
4774
4774: [citat] Precis som det brukar i så pass gamla stugor. Man tog vad man hade för rika var de inte så det naturen gav fick duga. Att de var bättre på allt som rör småhus för både 100 och 200 till 300 år ser vi tydligt idag med tanke på att dessa stugor fortfarande håller än idag och närapå aldrig drabbats av röta eller mögel. Till skillnad från nybyggda dito à 2000:talet. Vart bor
6 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Eftersom det handlar om en gas och träväggar verkligen inte är gastäta så lär de knappast ha någon påverkan. Det är ju tom. svårt att få ner radonhalterna med hjälp av särskilda radonstoppande tapeter eftersom det så lätt att det någonstans blir en liten springa där gasen kommer igenom.
1 svar · 814 läst
T
tyomka: Ok, då förstår jag. Och jag gissar att läckaget uppstår över den delen där plattan ligger på mark.
20 svar · 1,3k läst
·
C
Catharina Ringmar: [citat]
19 svar · 82,3k läst
·
D
Dalatorp: [citat] Inte trevligt. Pilla bort socklar i köket och la ut fler fällor för att se om dom är där under med. Inte haft detta problem i samma utsträckning tidigare men ny lägenhet och det verkar som att vi fick husdjur på köpet också.
86 svar · 51,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.