Vi har ett fritidshus med en krypgrund där höjden mellan mark och trossbotten är ca 0,5 m.
Vi har nu fått in objunda gäster i form av råtta som gräver sig in under "kantbalken" som besår av stora stenar. Stenarna ligger nog bara någon decimeter ner i marken så det är ingen match för råttor att gräva sig in.

Vi funderar på att lägga ut krypgrundsisolering på marken men innan vi gör detta vill vi ju ha löst råttproblemet (så inte råttorna förstör markisoleringen).

Min fråga är: Kan råttor gräva sig igenom ett lager av makadam om vi antar att lagret är 10 cm tjockt? Makadamen kommer inte att vara maskinellt packad utan bara utskottad över ytan.

Vi ska byta ut golvbjälkarna på en fjärdedel av huset och då skulle det kunna vara görbart att ta in det den vägen och sedan med en "specialbyggd kälke" dra in makadamen och fördela ut det.

Tror ni råttorna kommer att gräva sig igenom detta?

Jag har råttor i under vedboden och antisimecs föreslog större runda stenar runt grunden, inte makadam. De gräver i mak.

De kan säkert gräva sig igenom det.

Vi drabbades av hål i en proppad del av gamalt avloppsrör under källargolvet. Röret hade kapats och proppats med betong ca 1960. Det fanns ett uppreglat golv i rummet. Råttor lyckades ta sig igenom efter att en skärva av röret tydligen spruckit och lossnat. De åt upp all isolering under det uppreglade golvet, och mycket av golvreglarna.

När felet upptäcktes så proppades först röret provisoriskt med fogskum och en boll av ståltråde i skummet. Jag lade en sten på ca 1 kg över hålet.

Dagen därpå låg stenen bredvid, bollen av ståltråd låg bredvid, helt ren från fogskum. Som annars är omöjligt att få bort. Det fanns inget spår kvar av fogskum.

Då gjöt jag med en halv säck betong, stoppade in en massa spik i betongen. Och lade stenen över igen. Nästa dag var stenen bortvält och det mesta av betongen hade krafsats bort innan den hårdnat. Gjöt en gång till, nu lade jag en utomhus cementplatta på drygt 20 kg över gjutningen. Det fungerade.

Bara att det då fanns något tiotal stora råttor under det uppteglade golvet som fångades i fällor under två veckor efter gjutningen.

Senare har vi bytt ut all rördragning under källargolven. Och det uppreglade golvet var inte roligt att riva och sanera.

Redigerat:
  • Wow
TommyC och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
större runda stenar
Vad menade de med "Större runda stenar" Ju större runda stenar man har desto större blir ju mellanrummet mellan stenarna. Eller tänker jag fel?
MathiasS MathiasS skrev:
De gräver i mak.
Aha... hmmm.... Där gick den idén i kras.
Men om man tänker från andra hållet. Tänk om makadamen haft en tjocklek på 0,5 m. Det hade ju blivit högt tryck mot de undre "makadamstenarna". Hade råttor verkligen kunnat flytta dessa (dvs gräva)?

N Nisses_Bygg skrev:
Vad menade de med "Större runda stenar" Ju större runda stenar man har desto större blir ju mellanrummet mellan stenarna. Eller tänker jag fel?
Exakt, inte för stora och inte för små. Jag uppfattade att man föreslår ungefär knytnävsstora stenar.

• Gilla
Nisses_Bygg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då gjöt jag med en halv säck betong, stoppade in en massa spik i betongen. Och lade stenen över igen. Nästa dag var stenen bortvält och det mesta av betongen hade krafsats bort innan den hårdnat. Gjöt en gång till, nu lade jag en utomhus cementplatta på drygt 20 kg över gjutningen. Det fungerade
Jaha, oj. Ja då måste det kanske till lite tyngre artilleri än några dm med makadam...

Jag har läst i någon tidigare tråd om att lägga ut nät i krypgrunden. Fungerar det? Kostar ju 10 tsek men då kanske man blir helt av med problemet?

Har även läst en tråd om att glaskross på utsidan (som grävs ner några dm). Var tror ni om detta?

T topmount skrev:
Putsnät är bra och lätt att forma, finns både galvat och rostfritt beroende på var man skall lägga det.

[länk]
Men undrar ju - hur långt kan råttor gräva sig in under ett eventuellt nät? Tänk att det finns nät på i stora delar på hela marken i krypgrunden. Tänk också att jag lagt betong någon decimeter mot kantbalken så det blir tätt där. Om det då finns en glipa någonstans några meter in från kanten - kommer odjuren att hitta detta efter en tid och därmed är allt ogjort arbete? Är ju näst intill omöjligt att få det helt tätt överallt längre in från kanten på grund av genomföringar, ojämnheter etc…

Skrev mitt inlägg innan frågan om nät i grunden kom upp, tänkte nog mest komplettera skyddet runt grunden. Tyvärr det nog så att de alltid kommer in om de försöker tillräckligt länge, det ända man kan göra är att försvåra

Jag fick ett förslag från pappa på att man kanske skulle gjuta en horisontell klack på utsidan av granitgrunden. Utanför huset har vi ölandssten (ca 5 cm´s plattor) och rabatter på sina ställen.
Om man då alltså skulle gjuta en liten klack, säg 20 cm, rakt ut från granitgrunden (tjocklek ca 5 cm kanske). Ovanpå denna klack ligger sedan ölandsstenen alternativt matjord i rabatterna.

Skulle detta hindra råttorna att gräva sig in eller skulle de bara förflyttande sitt grävande ut från grunden och alltså gräva sig runt klacken.

Diagram över lösning med gjuten klack ut från granitgrund för att förhindra råttor, visar Ölandssten och jord som täckning.

Råttor gillar inte vara exponerade i det fria. Se till att ha kliniskt rent runt grunden. Sätt inte en massa växter så de får jobba ostört i skydd av något. Matjord skulle jag absolut inte lägga vid grunden, det gräver de ned sig i direkt och sedan är de "osynliga".

Ett snabbare enklare alternativ till gjuta klacken är att gräv ned ett rostfritt nät nån halvmeter iaf djupare än grunden. Kanske till och med ska lägga det utåt nån halvmeter, som ett L.
Plus en jäkla massa makadam/eller de där något större stenarna från grunden och lutande utåt som då trycker nätet hårt mot grunden.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Råttor gillar inte vara exponerade i det fria. Se till att ha kliniskt rent runt grunden. Sätt inte en massa växter så de får jobba ostört i skydd av något. Matjord skulle jag absolut inte lägga vid grunden, det gräver de ned sig i direkt och sedan är de "osynliga".
Bra kommentar. Vi har faktiskt en rabatt ut mot en gräsmatta (typ en halvmeter). Ett tunt lager singel ovanpå men det gräver de ju snart sig i igenom. Men konstigt nog så har vi inte hittat några grävda hål på den sidan. Kan det vara för att det är mycket mer ”öppet” mot gräsmattan?
På den sidan av huset, där vi hittat hålen, finns det ölandssten på marken. De har grävt sig in mellan en skarvar på Ölands stenen och sedan in mellan någon av de stora stenarna som utgör grund.
P Pelle- skrev:
Ett snabbare enklare alternativ till gjuta klacken är att gräv ned ett rostfritt nät nån halvmeter iaf djupare än grunden. Kanske till och med ska lägga det utåt nån halvmeter, som ett L.
Plus en jäkla massa makadam/eller de där något större stenarna från grunden och lutande utåt som då trycker nätet hårt mot grunden.
Vi vågar inte gräva sådär rakt ner vid stenarna som utgör grund. Risken för sättningar blir påtaglig…
Men kanske någon mix? Gjuta kanten som jag hade på min skiss och i denna fästa ett rostfritt nät som går 45 grader snett utåt / neråt?

Men hur djupt måste det vara? Hur djupt gräver råttskrällena?

Det är mycket sannolikt, de gillar inte alls att det är öppet så de blir oskyddade/synliga.

Hur stor risk för sättning det är beror på markförhållanden, men som du skriver så är det såklart säkrast att gräva lutande utåt. Om du vill göra klacken så gjut en bit ut, och sedan gräv rakt ned. Kanske till och med gjuta fast nätet i klacken.

Alternativt gräv ned nån dm, lägg nätet som ett L upp mot grunden och ut en bit, därefter kan du gräva rakt ned riskfritt. Fyll upp eventuella gap mot grunden med cement.

Jag har försökt hitta info om hur djupt de gräver men alla kommer med något svepande.
Min gissning är att det borde vara ovanligt de gräver djupare än 50cm.

Min L-tanke är att gräver nån galen råtta trots allt 50cm djupt inne vid vid väggen och där upptäcker att det går inte gräva djupare pgr nätet, så borde det vara osannolikt den börjar gräva utåt för att hitta en eventuell kant nånstans långt ut i gräsmattan. Avsikten är ju att komma in under huset. Det är också svårt att gräva i makadam när det ligger en halv meter tjockt. Nånstans bör de väl anse att detta går inte vidare bra och dra vidare.

Jag tror det är så att får de vara ostörda i skymundan så blir det djupare, är det öppet och svår-grävt vill de inte hålla på där nån längre stund och då blir det endast ytliga snabba försök. Grejen är att det ska vara svårt att komma under ytan till att börja med.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Hur stor risk för sättning det är beror på markförhållanden, men som du skriver så är det såklart säkrast att gräva lutande utåt. Om du vill göra klacken så gjut en bit ut, och sedan gräv rakt ned. Kanske till och med gjuta fast nätet i klacken.
Jag tycker detta låter som en mycket bra idé. Om jag gräver en bit ut så kan jag ju passa på att lägga ner några dräneringsrör samtidigt (har för mig att det saknas helt). Gräva ett dike, lägga dräneringsrör (och dylikt), lägga nätet upp mot stengrunden och ev några dubbar in i stenarna, fylla upp med makdam, gjuta klacken så det blir tätt mellan nätet och stengrunden. Lägga på ölandsstenen.
Får nog bli ett projekt när våren kommer…

Nej visst känns det som om de inte gräver allt för djupt? Vi har en fristående sidobyggnad med murad grund. Den är väl ungefär en halvmeter djup och där har vi inte sett att råttor grävt sig in. Jag får faktiskt för mig att de bara grävt i skarvarna mellan stenarna in under stengrunden. För visst är det ju så att stenarna som utgör grund till boningshuset inte är helt fyrkantiga. I ändarna är stenarna lite ”rundare” (som stora stenar är). Där behöver de ju inte gräva många decimeter innan de kommer in…

Den planen låter som det rimligen löser råttproblemet :-)

Jag har nästan exakt samma problem med ett hus. Torpargrund av stenbumlingar som är som en Schweizerost, inget nät i ventilationshålen, plus gott om hål upp under brädfodringen. Ett uterum som är ger perfekt skydd för dem osv. Skulle inte skada med dränering runt, eller iaf leda bort regnvattnet.
Nått att bita i till sommaren :-)

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.