imported_Benno imported_Benno skrev:
Det ser ut som det är vit "papp" närmast röret också. Det är ren asbest.
Intet Intet skrev:
Jag har arbetat med asbesthaltigt material från och till i snart femtio år utan någon som helst skyddsutrustning. Det är ingen garanti för dess ofarlighet, men alla dör inte knall och fall.
Med andra ord. Lite amatörmässig asbesthantering då och då får anses som helt ofarligt.
Överdrivet skydd är såklart inget fel i sig, förutom för plånboken😀
Det är förstås inte alla som drar nitlotten. De finns de som rökt hela livet och fyllt 90 trots att det är bevisat "livsfarligt" att vara rökare. Man undviker ju att utsätta sig för risker i onödan, om det går att undvika. Asbestdamm är ju svårt att veta hur mycket man kommer att råka på om man rotar i gamla hus, bilar och liknande.
 
  • Gilla
Falken7 och 2 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Vet du varför man satte asbest där? Jag fick en förklaring för rörböjarna (svårt att böja/forma dåtidens isolering) men asbest närmast röret under isoleingen har jag inte hört talas om förut. Då blir det väl vanskligt att såga på raksträckorna också eftersom det ser ut att sitta på en raksträcka?
Exakt varför har ingen berättat för mig men jag gissar att det är som brandskydd närmast röret. Asbest går ju inte att få eld på medan nöthår är brännbart. Det betraktades som ett ofarligt material med goda egenskaper när det begav sig. Maxtemperatur mot brännbart i byggnader är relativt låg. 80 grader har jag för mig och värmerör kan bli 100 grader när pannan kokar.
 
  • Gilla
Falken7
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Exakt varför har ingen berättat för mig men jag gissar att det är som brandskydd närmast röret. Asbest går ju inte att få eld på medan nöthår är brännbart. Det betraktades som ett ofarligt material med goda egenskaper när det begav sig. Maxtemperatur mot brännbart i byggnader är relativt låg. 80 grader har jag för mig och värmerör kan bli 100 grader när pannan kokar.
Är det ett högre hus kan temperaturen överstiga 100 grader. Jag har heller aldrig hört en förklaring på det, nej brandskydd låter troligt.
 
Fast ett så där tunt lager innanför isoleringen borde inte göra så stor skillnad? Är vattnet 100 grader så är det i princip 100 grader på insidan av nöthåret. Ska man skydda håret mot höga temperaturer så måste det vara med nåt som isolerar värme bättre än en 2 mm tjock kompakt matta.
 
useless useless skrev:
Fast ett så där tunt lager innanför isoleringen borde inte göra så stor skillnad? Är vattnet 100 grader så är det i princip 100 grader på insidan av nöthåret. Ska man skydda håret mot höga temperaturer så måste det vara med nåt som isolerar värme bättre än en 2 mm tjock kompakt matta.
Jag håller med. Men med brist på en bättre förklaring?
Flickor påstår ju att nylonstrumpor värmer och de är ju inte kända för att vara tjocka. Samma sak med en T:skirt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.