Y
yllwa: hej. jag hade anticimex hemma hos mig, och han och jag pratade om avfuktare. jag har dusch i källare, och istället för och sätta pax ventil, sade han jag bara kunde sätta in en avfuktare. alltså i min källare. jag frågade honom då om vad man ska ställa in den på, och han sade 65%. så det är vad anticimex rekomenderade......... (för mig)
6 svar · 59,7k läst
cederbusch
cederbusch: Med den bakgrunden hade jag gipsat och fortsatt med renoveringen som tänkt. Det är bra att vara ifrågasättande, men som du säger: vem ska man annars lita på om inte den som ska kunna detta?
5 svar · 6,1k läst
·
D
drainsniffer: Låter som det är CCA-impregnerade stolpar. Dvs den grönaktiga krom-koppar-arsenik-impregneringen. Så länge du inte har stolparna inomhus eller är och gnager på dom skulle jag inte vara orolig för så lite. CCA är i regel inte så lättrörligt att det övergår i gasform hursomhelst. YMMV.
2 svar · 4,0k läst
M
myrstack: [citat] Mycket sant, missade denna. Tänk dock till om vad som är mest fördelaktigt mellan ROT-avdrag samt radonsaneringsbidrag innan du går för det ena eller andra. För ROT-avdrag krävs som sagt ingen långtidsmätning men så fort du har någon som kollat på det och föreslagit ett sätt att åtgärda så vet du vad du tjänar på och om långtidsmätningen behövs. Om den skulle
7 svar · 5,6k läst
vespaman
vespaman: WHO har nyligen presenterat en rapport som väver ihop flera studier, och som är rätt intressant att läsa; http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547673_eng.pdf Jag skulle nog inte riva ut en enda blåbetongssten utan att ha mätt, inte all blåbetong är problematisk, och omständigheterna i allmänhet påverkar. En mätning som visar låga värden borde ju kunna sänka oron hos
19 svar · 5,0k läst
vespaman
vespaman: [citat] Medelvärdet 121, är det ett uträknat årsmedelvärde (vilket är det som används om man skall försöka få bidrag från staten)? Isf verkar siffrorna stämma rätt bra överens. Jag har själv ett funkishus med en tillbyggnad i lättbetong, mörkgrå, som mäter ungefär samma sak, och jag ligger alltså under 200 på årsmedel, men som värst strax över 400 i enstaka rum i
12 svar · 5,3k läst
S
Stefan_B: Tack för svaret, jag ska prova att tända eld på en bit nästa gång vi åker upp till stugan!
2 svar · 16,6k läst
·
S
somelvis: [citat] Att det bildas gaser från fogmassa tror jag knappast, däremot finns det mycket salter i klinker och fogmassa. Man ser det ibland på golv som har tillskjutande markfukt att det blir vita utfällningar och ibland till och med ludd. Är det ett gammalt hus med platta på mark ock klinker på markpklan ? Om så är fallet kan det vara salter som orsakat korrosionen när fukten avdunstar
15 svar · 6,0k läst
S
Saleby: Det är nog rätt, med balanserad ventilation kan flödet av radongaser in i huset kontrolleras. Men detta ska alltid utredas av en auktoriserad specialist "så man inte lagar nått som inte är sönder", dessutom är denna specialist grunden till eventuellt bidrag för radonsaneringen. Kolla på http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Allmanhet/Radon/ Godkännda specialister finns på följande
11 svar · 20,1k läst
W
wilmas: Har haft samma bekymmer vi. Men nu har vi hittat att det är pappen ( lumppapp) under parketten som luktar när golvvärmen är på . Luktade bara där det saknades golvlist.
4 svar · 1,7k läst
M
manne 2: så vad tror ni då tänker främst nu på Indonesien..?? http://svt.se/2.22584/1.1714695/sms_tros_komma_fran_skalvoverlevande i staden Padang i Indonesien kan dessa klara av jordbävningar då? Det går väl att få dessa byggnader stjälvförsörjande också totalt med tex Sol-celler och vindkraft rakt av.:confused: och sedan så kan man väl klara sig på regn vatten och filtrera och rena
1 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag har lagt ner vanliga dränrör som jag tagit upp lite mer hål i. Röret ligger mitt i utrymmet och i isoleringen men under betongen förstås. Anslutning för fläkt finns mitt på detta rör. Får jag inte ner värdena bara genom att gjuta ny platta och täta så monterar jag en fläkt också.
2 svar · 2,0k läst
T
Tovelainen: Hej Tack den där halvmasken från Jula ser bra ut. Tack för tips!
21 svar · 61,9k läst
·
M
manne 2: [citat] det deras regering bör göra är att skaffa sådan hära i alla fall och börja tillvärka det. The Lifesaver Bottle http://en.wikipedia.org/wiki/LifeSaver_bottle http://www.lifesaversystems.com/press.html
6 svar · 3,8k läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Och att det ligger plastmattor på gör heller inget?
2 svar · 1,2k läst
M
Micke_vb: Anticimex utför ju sånt där
2 svar · 995 läst
M
magnushasselqvist: Hej Jag tror jag har en konstruktion som inte borde få radonproblem, se bifogad skiss, men, jag kan ju tänkas ha fel. Vad tycker den församlade expertisen ?
0 svar · 768 läst
Humulus
Humulus: Egentligen finns det inget som heter "gammamätare" utan det finns olika typer av mätare för att mäta joniserande strålning, där dom vanligaste typerna är Alfa, Beta, Gamma, Röntgen och Neutronstrålning. Den mest kända är Geiger-Muller mätaren. Med rätt typ så kan man då mäta gammastrålningen, som är det som är av intresse i det här fallet. Radon (som är en radioaktiv
10 svar · 1,5k läst
·
Repaterion
Repaterion: Det skulle jag kunna göra, både på skäget och plupparna då.
2 svar · 2,3k läst
bonkeman
bonkeman: Jag hade inte tvekat om huset i sig är fritt från blåbetong. Personligen tycker jag inte att värdet är särskilt högt ifall det gäller markradon. De värdena kan ligga på flera tusen. Som Humulus säger är inte forcerad frånluft att rekommendera vid markradon då man riskerar att skapa ett undertryck i huset och suga upp mer radon från grunden och in i källaren. Ibland kan det vara
16 svar · 17,7k läst
bonkeman
bonkeman: Jag är intresserad av ett hus som tyvärr ligger nära en högspänningsledning. Det är den största/värsta typen på 400 kV och om jag mäter på Eniros kartor så ligger tomtgränsen ca 75 meter från närmaste ledning. Jag har läst att det rekommenderas 100 meter för att komma ner i de rekommendera 0,4 μT. Har jag uppfattat rätt? Hur hade ni gjort i mitt fall? Jag letar efter
0 svar · 3,5k läst
F
frhe: Man ska absolut inte negligera riskerna på något sätt. Men man ska inte bli livrädd om man i efterhand förstår att det man rivit var asbest. Jag skulle heller inte tveka att, med alla adekvata skydd förstås, vid enstaka tillfälle själv riva ut små mängder asbest i mitt hus för att slippa betala hutlöst mkt för att en saneringsfirma ska göra samma sak.
15 svar · 26,9k läst
·
Immobil
Immobil: Det är för att de som jobbar med det måste bära skyddsutrustning. Risken att bli skadad ökar, om du återkommande exponeras för fibrerna.
3 svar · 6,2k läst
P
Anonymiserad 83890: Ja, visst är det psykologi över det hela. Samtidigt vet vi ju inte om vi sitter på enorma mängder markradon där vi nu bor, men det är just det att man har ett val, och att valet innebär att man väljer något som kan vara skadligt för ens barn. Vi är fruktansvärt irriterade över det bemötande vi fick från fastighetsförvaltaren. Vilket gör att jag på pin kiv är lite småsugen på
8 svar · 5,5k läst
P
Anonymiserad 83890: Tänkte att jag ska skriva in svaret jag fick från ett företag jag kontaktade med min fråga. Jag uppfattade kvinnan som jag pratade med så här; Om inte lättbetongen är vit (som ett papper) kan det finnas alunskiffer i den eftersom man ofta blandade i detta i lättbetongen på den tiden det begav sej. Vet man vilket företag som tillverkat betongen kan man ungefär veta om det kommer från
1 svar · 3,7k läst
K
Kapellmästaren: Om Anticimex är villiga att teckna ett trygghetsavtal efter det att de gjort en besiktning så skulle jag ha köpt huset.
4 svar · 2,4k läst
I
icem: Du har för högt vattetryck på utsidan. Se till att dräneringen funkar/dränera om. Fukten utlöser kemiska reaktioner i betongen som frigör basisk vätska (kan vara lätt frätande på ömtåliga mtrl) Att det hamnar i kanterna på på fuktfläcken är samma fenomen som med kaffefläck. Jag hade försökt ta bort all porös betong, även om det är genom hela väggen.
5 svar · 3,7k läst
·
I
icem: Finns en mkt viktig sak att tänka på vid renovering av gammla hus. Sätt aldrig in täta plastfilmer mm (utom vid våtrum)! De husen är byggda för att andas. Hittade bra material på nätet som andas. Men tyvärr får jag tydligen inte ge nåra tipps förns efter 50 inlägg....
6 svar · 4,6k läst
I
icem: Allt som inte ser ut som nyträ behöver inte vara röta. Tror det kallas blåröta eller nåt sånt. Det är missfärgning pga av oxidation. Ek är extremt känsligt. Ligger det ute i fuktig/regnig miljö, då är det helt svart på en vecka! Klorinet bör ha dödat ev mögel så det är nog bara att börja bygga. Har du bara skrubbat och inte spolat vatten så skulle jag inte väntat mer än
1 svar · 3,4k läst
Humulus
Humulus: Du måste byta konsult! Naturligtvis måste man dra rören någonstans men det brukar gå att lösa så att det blir snyggt i alla fall med smalrörssystem. Att istället föreslå en tekniskt både vansklig och inneftív metod (Pax-fläktarna), förefaller på gränsen till korkat! Radonbrunn är effektivt när det passar, men,....Bor du på en grusås? Och vill dina grannar ha sina hus sanerade
7 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.