P
PX-21: Kanon beställer ett ex... Tack!!
5 svar · 4,3k läst
G
Gävle: Hej, Jag har läst på lite grann om hussvamp och det verkar som om en av beståndsdelarna den behöver är kalk, vilket nu gör mig riktigt orolig. Vi har ett hus som endast används som sommarställe och däremellan av och till under vinterhalvåret, vilket innebär att vi vrider ner elementen under den säsongen. Huset är nybyggt på 80-talet och står på en betongplatta. Anledningen till
0 svar · 1,4k läst
Sökarn
Sökarn: [citat] Verkar vara U-hjälpen, de som kommer hit är dyrare.
5 svar · 1,1k läst
·
Sökarn
Sökarn: Man får tänka på kombinationseffekter och vara försiktig.
4 svar · 930 läst
·
Sökarn
Sökarn: SvD Utrikes hade en utredning igår att haven har blivit mkt varmare pga växthuseffekten och El niño. Det skyndar på klimatproblemen. SvD Nyheter att det finns tonvis med plast i haven, som löses upp och kommer in i vår mat. De funderar på hur det kan återvinnas. I Stilla havet ligger ett stort sjok samlat. Om vi inte ska kunna äta fisk med plast, kor som rapar metangas och grisar som
0 svar · 770 läst
·
Z
znitz: Prova också att spola länge (minst 15-20 minuter) Det kan vara så att vattnet har stått stilla länge.
3 svar · 1,5k läst
Humulus
Humulus: med 35µS/h så är det med största sannolikhet blå lättbetong. Jag skulle nog allvarligt fundera på att avstå...
6 svar · 3,7k läst
·
Sökarn
Sökarn: Gränsen för nybyggda hus har sänkts från 0,5 till 0,3. När hände det och varför?
0 svar · 934 läst
·
Macke202
Macke202: Att ta upp tilluftsventiler är inget problem i sig, du behöver ett paket som detta: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3559 Det finns hos så gott som alla byggvaruhus. Därefter tar man upp ett hål som röret passar i, det man ska tänka på där är att röret ska luta svagt neråt på utsidan av huset, det gör att eventuellt regnvatten, kondens färdas ut från
2 svar · 1,7k läst
Macke202
Macke202: Hejsan, Vi håller också på att renovera efter tidigare inomhusrökare, spärrfärgen håller både lukten och själva nikotinet kvar inne i väggen, Inget av dem försvinner dock så om man börjar riva i väggarna senare så kommer det att lukta då med men fram tills dess är man av med möget iallafall. Jag skulle tro att lukten försvinner om man lackar dörrarna, problemet kan nog
3 svar · 5,9k läst
Q
quilding: [citat] Bekräftas. Prova även att skörda lite och doppa i vatten. Salt löser sig. Mögel löser sig förmodligen inte.
4 svar · 1,9k läst
ylven
ylven: Tillägger bara att kalkfärg måste vara den absolut bästa färgen i en källare! Den är billig, extremt fuktgenomtränglig och fantastiskt vit! Jag har också hört att det går att bryta den i andra färger om man nu vill det ;-)
4 svar · 5,7k läst
P
peter s: Ser man!
10 svar · 13,6k läst
P
10 svar · 13,6k läst
S
sir lancelot: Sånt är så trist. Plastmatta direkt mot betonggolv är ju inte bra ur fuktsynpunkt. Frågan är om inte det kan klassas som dolt fel i ditt fall...
1 svar · 3,1k läst
P
peter s: Jag vill minnas att det var storm omkring denna frågan redan på 70-talet. Dagisar ble stängda osv. Förvånande att dom fortfarande inte fått ordning på detta (eller är jag för naiv? :( )
13 svar · 1,7k läst
B
Bujin: Nu har vi börjat lokalisera radonkällorna och tänkte börja täta. Är det någon som har ett bra förslag på hur man kan täta inspektionsluckan som visas på bilderna? Min idé är att försöktigt bila/hacka bort den gamla cementen runt röret och fylla på med ny cement. Vilken typ av cement är att föredra? Ska man även täta med plast och/eller annan tätningsmassa?
6 svar · 2,5k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Jag vet var mina kommer ifrån. De bor under de murkna golvbrädorna. Gjorde en intressant observation, för övrigt. Senaste vintern hade vi en elektronisk musskrämmare igång. Möss och spindlar minskade men dessa skalbaggar ökade. Kanske var spindlarna känsligare än skalbaggarna för detta ljud? Kanske rubbades balansen i mitt ekosystem? Hur som helst, mössen vill jag inte ha tillbaka,
14 svar · 59,8k läst
·
C
Carla: Det går även att låta ett rör gå upp på taket som en skorsten för att skapa självdrag i krypgrund alternativt under ventilerade golv, då slipper man en fläkt. Dock krävs det ju att man har förutsättningar/plats för en extra skorsten
12 svar · 14,3k läst
ZNK
ZNK: Hej Vet inte om man kan rekommendera ngn. Vi hade ett mycket välkännt bolag som gjorde en ansvarsförsäkringsbesiktning (pust). Han låg på golvet och bankade i golvet längs listerna och luktade. Han påstod att här fanns minsann inget mögel, 8 månader senare ringde de nya ägarna och hade brytit upp golvet för det var mögligt....
1 svar · 1,8k läst
J
JonasNina: Hej! Vi ska sälja vårt hus och lagom till visningarna har det kommit en sopaktig lukt då och då. Vi har fått tips om att det luktar svavel och att det tyder på avloppsproblem. Det luktar inget i badrummen, men på olika ställen i köket. Dock inget i vasken. Någon som har liknande erfarenheter och tips att dela med sig av?
0 svar · 2,5k läst
O
Odjuret: Lite sent... men det är styrelsen som bestämmer om du får byta ut en dörr eller inte... Vet inte om det finns någon lag att luta sig emot.. men ett alternativ om du vill byta ut dörren som styrelsen kanske godkänner är om du byter ut den mot en dörr som liknar den ni har. Men då brukar det kosta ganska mycket! men kolla mer med styrelsen.. de är ända de som bestämmer....
1 svar · 1,6k läst
M
mandg: vad det kostar vet jag inte men ta upp det med ditt försäkringsbolag, de kan säkert hjälpa dig, och skulle du ha mögel så kanske de blir inkallade ändån....
1 svar · 2,8k läst
P
Pasta: Hus kan aldrig bli för täta! Man pratar om att hus skall andas vilket är sant. Men det är precis med hus som med människor att man andas med lungorna och luftrör ut genom en öppning på huvudet man andas inte genom huden. Huset skall andas med ett ventilationssystem med kanaler ut genom taket inte direkt genom väggarna. Skämt åsido vill man spara energi så måste man bygga tätt, och
2 svar · 4,9k läst
Humulus
Humulus: Visst men årtalet (1978) är inget fribrev! Man fortsatte att använda de lager som fanns av blå lättbetong en bit in på 80-talet. Det är bara dumt att spekulera utan istället så gammamäter man huste och så VET man! [citat]
8 svar · 3,4k läst
O
oskis 123: [citat] Jaha, det var ju kul att veta! Är det i villor då? Jag tänker mej att hus från miljonprogrammet passar in i din beskrivning. Min kåk är byggd -61 och har vanlig rejäl betong i bjälklaget. Tack och lov kanske?
9 svar · 17,0k läst
S
Smissarve: Ser ut som en flugbagge (Cantharis rustica). De är rovdjur och äter småkryp, ofta i blommor. Helt ofarlig för människor och byggnader.
4 svar · 3,6k läst
·
Humulus
Humulus: Lät inte bra det där att jag "Poppar upp i alla trådar om Radon"...får sluta med det ... Ang skillnad med korttids - och långtidsmätning: Det är i princip samma sorts mätning, rent tekniskt, med den skillnaden att den "långa" pågår längre. Anledningen till att långtidsmätningen är "bättre" och är godkänd för bidrag, är att man får ett mer rättvisande MEDELvärde ju längre
10 svar · 9,4k läst
G
greebfighter: Mäster Bra tänkt men det är bättre att använda ättikan koncentrerad med en så stor vätskeyta som möjligt Optimala är en djup tallrik fermata Att använda sig av ozon är bra men nackdelen är att man har en giftig gas som reningsmetod.
5 svar · 13,6k läst
v-g
v-g: Det många inte tänker på vad gäller katter är att deras blotta närvaro håller mössen väck. Katterna markerar revir och detta är en stor avhållare för möss. Alltså behöver katten inte fånga möss för att hålla dem borta. Vi har gård och under en period var vi utan katt, händelsevis hade denna period samband med råttproblem. :rolleyes: Tyvärr är inte katterna så roliga de
37 svar · 32,6k läst
M
mrcorvett: jo de gör ju det. men man kan nästan ta de om de är så de hjälper;)
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.