K
karin_h: Bekymret med humlemott är att dom kan lägga ägg och utveckla kokonger i textilier och det fräter sönder tyget (eller så äter dom på tyget). Har sett det hos oss, och vi har också haft/har angrepp bakom treetex där det har frätt hål ut mot rummet. Men husets konstruktion eller stabilitet påverkas inte. De vuxna individerna kläcks på våren-försommaren, då får du jaga dem, ser ut
3 svar · 4,1k läst
·
U
UppsalaAnders: Hostan är nu borta efter rengöring av aggregatet. ska ändå anlita en firma för rengöring av kanalerna. Tack för svaren
5 svar · 1,8k läst
D
Derlandser: Hejsan jag ska köpa en ny kamin och nu undrar jag vad som är bäst att ha, talsjsten eller keramik kamin ?
0 svar · 1,4k läst
B
b8q: Radonsug kan installeras även i hus med källare. Man tar upp ett hål i källargolvet och lägger mer sugen under betonggolvet, och ordnar något ventilationsrör ut (antingen ut genom en vägg eller upp genom alla våningarna och ut på taket). I mitt kvarter finns knappt ett enda värde under 400 (innan sanering), det högsta ligger på ca 2000. Svensk berggrund har naturligt relativt höga
6 svar · 1,4k läst
R
risu: Asbest är inget att leka med . Kan finnas i allt från färg till isolering, golvlim till fogmassa, rörböjar till innertak. I alla hus innan -80 finns risk för asbest. Jobbar som röris och har gått asbestsaneringskurs. Inte för att sanera utan för att lära mej riskerna med asbesten. Vanlig mask duger inte. Höga krav på att bygga luftslussar osv. Mitt tips: Läs på ,läs noga. Var
10 svar · 9,6k läst
T
TeWa: Glöm inte tätheten (luftläckaget) när ni funderar på lösningar för att bygga energisnålt. Vi kämpar med det (inte helt lätt dock, då branchen är rätt ovan vid det än så länge). Det är höga krav på detta för passivhus. Vi bygger dock inte passivhus tyvärr, utan försöker få till någon form av "lågenergihus". TeWa
6 svar · 3,2k läst
B
BigGitt: Gratulerar! Ni kommer att ha mycket att göra i vilket fall som. Men förhoppningsviss ha även tid för barnen! Lycka till!
4 svar · 1,3k läst
bonkeman
bonkeman: Kul att kunna hjälpa till!
3 svar · 3,9k läst
B
b8q: Jag har grävt upp källargolvet och kommer att återfylla med (underifrån) markduk, 10 cm makadam, 5 cm cellplast, diffusionstät plastfilm, 10 cm cellplast, 10 cm betong med ingjuten vattenburen golvvärmeslang och armering. Lite nya avloppsrör hamnar också i golvet. Nu till frågan: I makadamlagret tänker jag förbereda rör för att kunna koppla till radonsug/fläkt, för att skapa
0 svar · 1,2k läst
S
sa3afc: Oj vad den pappen kostade mycket.
9 svar · 4,5k läst
A
Andhof: Torkas bort med trasa vid behov, det är med stor sannolikhet påväxt/smuts som så att säga kommer nedifrån. Jag har sett det i flera badrum, man får helt enkelt göra det till ett moment i storstädningen. Av egen erfarenhet vet jag att man kan ta golvsvabben och vända på den =)
2 svar · 10,5k läst
cederbusch
cederbusch: [citat] Aha, det här är ju lite vad jag frågade från början. Fast jag kanske tänkte lite större format. Men idén låter bra. Hur har du löst ikastet av nytt avfall? Låter du den "inre" komposten vara som den är, dvs två luckor som man ska ta sig igenom för att kasta i avfallet?
10 svar · 4,4k läst
Bödde
Bödde: Looo! Tack ska du ha, du var absolut inte långrandig, utan bara väldigt tydlig, och jag ska kolla upp det där med museet här i trakten! TACK!
2 svar · 3,2k läst
T
Tjodjuret: Gubben har tagit väl hand om det, tills han blev sjuk för ett par år sen. Är inte så värst orolig för radonet längre, men det lutar mot en ny mätning. Mest för att ha "både hängslen och livrem" som P-G kallar det. Tänkte jag skulle försöka få tag på en radonkonsult som jag kan fråga. Finns ett par fläckar i kökstaket som vi ska kolla upp ordentligt oxå...
6 svar · 1,4k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Näe, både spånskiva, osb och plyfa funkar utmärkt bakom gipset utan extra regelbitar. Och råspont också förstås.
3 svar · 5,0k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] För jag inte orkar stå och lassa in ved för att få varmt i mitt nybyggda hus :) Jag skulle kunna tänka mig att stödelda lite vintertid men det känns inte hållbart heller. Har man jordvärme och golvvärme kommer den ju inte hinna justera sig när jag eldar på. Värsta jag vet när det är smällhett inne ena stunden och sen när man inte eldat är det kallt. Jordvärmen gräver
2 svar · 1,6k läst
T
tobiias: Jo, det ska bort och Anticimex har vi kontaktat för undersökning. Tänkte bara att vi kunde få ett snabbare svar här och det verkar det bli mycket mer än vi tänkt som måste bort tyvärr.
3 svar · 4,4k läst
D
daije: en del typer av isolerins håller kvar lukten i sig och då bör man byta den. påminner om kattpiss (lukten alltså)
7 svar · 12,0k läst
D
daije: har du försäkrat så e ju lösningen väldigt enkel
2 svar · 4,3k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Tja, godkänner inte grannen så är det nog bara att flytta allt. Det finns ju regler för hur nära tomtgräns/granne man får uppföra saker utan grannens medgivande. Bygger man närmare utan grannens godkännande är det nog bara att flytta prylarna precis som byggnadsnämnden säger. Att det innebär besvär för dig förändrar nog inte saken.
3 svar · 1,8k läst
J
JW77: Ättika har vi provat i något skåp men vi kanske inte har låtit det vara kvar tillräckligt länge för vi kände ingen direkt skillnad då. Potatismjöl har vi aldrig hört om så det skall vi prova.
3 svar · 1,4k läst
T
Tjodjuret: Jag är absolut inte expert, men jag tror att det har hänt för att du har haft bioduk och skåp tätt mot väggen. Luften har inte kunnat cirkulera fritt och därför har det börjat mögla. Enbart min teori...
15 svar · 17,7k läst
B
bergstrollet: Det kan nog fungera. Tänkte ta en hyvel men det räcker nog med sandpapper.
3 svar · 6,2k läst
MathiasS
MathiasS: Och det är därför det inte heter groggved.
6 svar · 2,9k läst
N
Flyttad
N
Flyttad
H
Heureka: Och ett lite mer extremt koncept: http://www.ncc.se/sv/Projekt-och-koncept/Concepthouse/
1 svar · 1,1k läst
A
Ahlbom: Okaj, tack för länken då kollar jag vidare där
2 svar · 1,2k läst
TorOdd
TorOdd: Bergvärme är dyrare att sätta in, dyrare pump och det kostar att borra, men du får en lägre driftskostnad pga av att den är effektivare. Vi bytte ut en IVT 490 mot en Comfortzone CE50 (båda är frånluftsvärmepumper) i vårt nybygge och enligt energiberäkningarna så hade vi med IVt´n hamnat på 112 kWh/kvm och år resp 75 för Comfortzonen. Vi bor i zon 1 där de gamla kraven är 130
10 svar · 2,0k läst
P
peter s: Jag kunde befria dig för lite nockpannor till min lada innan du åker på sopen, om det går.
9 svar · 3,7k läst
ylven
ylven: Om det var mitt hus så skulle jag riva bort in till putsen, åtminstone till den väggen. Måla den med t.ex. kalkfärg så har du en mögelsäker vägg. Om du sedan har ett rejält avstånd mellan vägg och möbler så blir nog cirkulationen tillräcklig.
3 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.