Linus_E
Linus_E: jo såg onekligen ut som en sådan... stort tack. blir o städa gadrober och kök då ... / Linus
2 svar · 29,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Töm en burk insektsspray (om det ännu finns att köpa) där dom visar intresse.
4 svar · 9,7k läst
·
A
aggen: Skall undersöka om det finns någon påväxt innan renovering. Vem skall man kontakta förutom anticimex som är svindyra (göteborgs området).
0 svar · 3,2k läst
S
Strisak: Väldigt bra svar, tack för det Eir75. Du har fått med allt, bara att shoppa loss och sätta fart med jobbet för mig.
2 svar · 13,3k läst
gafsan
gafsan: Trevligt att få det bekräftat att det är harmlösa hyresgäster, med tanke på mängden kokonger man kan hitta! Fantastiskt sega och slitstarka, spindelmannens kompisar kanske?
9 svar · 6,9k läst
·
B
Brusebo09: Ni som flyttat in i nya hus, tycker ni att det luktar starkt om allt nytt material? Jag är själv allergisk och därmed känslig för starka dofter o damm. Och så har vi två rätt små barn. Hur har ni upplevt det i era hus, vi funderar på att bygga a-hus, men jag är lite rädd för detta med emissioner (har jobbat i ett nytt hus, med sjuka-hus problem).
0 svar · 2,5k läst
Q
quilding: Ja det var ju lite av ett provisorium denna säsong bara för att se om det fungerade överhuvudtaget så det finns väl inga höjdarbilder att se. Nu har jag dessutom rivit sugen för att lägga golv, så ska jag göra en mer permanent lösning i sommar. Jag gjorde ett 100mm hål i golvet ungefär i mitten av huset, grävde ur lite och skickade ner ett 100mm spiro. Eftersom jag har hiskelans
2 svar · 2,0k läst
S
storkarp: Boracol bör vara det mest effektiva. Kostar ca 200 kr litern. Ventillationsfrågan är betydligt svårare att lösa och det finns inga universallösningar. En ventil till i andra hörnna så det blåser genom borde hjälpa.
1 svar · 1,4k läst
M
magentis: Sen är det väl så, att de flesta inte kan gå på vattnet, utan behöver fast mark under fötterna. Visst är det trevligt med vatten, men utan tomt är det inget alternativ. Själv har jag både en å med öring, å Indalsälven på "tomten", så nog har jag vatten så det räcker.. Självklart fritt att nyttja för den som har lust, djur som människor... magentis
163 svar · 24,6k läst
·
H
hemma i radhuset: Precis vad jag trodde! Hade aldrig hört det förrut, men många mäklare pratar ju väldigt mycket (ibland om saker de inte vet?!). Har tänkt radonmäta igen (det är oklart när senaste mätningen gjordes som uppvisade 330bql) och sedan ordna med lite radonsanering. Då vet jag iaf att det går bra att ta bort vävtapeterna (om det nu är så lätt ;-)) Tack
2 svar · 1,2k läst
sobel_12
sobel_12: Det hade tydligen blivit missförstånd mellan föreningen och snickarfirman.. Föreningen trodde att firman skulle kontakta Vått & Torrt och firman trodde i sin tur att vår förening skulle göra detsamma.. Typiskt.. De (Vått & Torrt) har varit här en gång, och ska komma igen på torsdag och mäta mer nogrannt.. Men vad jag förstod när jag senast var i kontakt med v & t var att det var
2 svar · 1,9k läst
S
snowjim: Ja det där med kemisk doft verkar inget kul, just därför e det så viktigt att köpet blir rätt. Vi har fått ta del av 2 nya besiknings rapporter på 2 liknande hus. Det ena har en fuktknot på ca 15 % medan det andra har en fuktkvot på ca 8%. Båda med platta på mark och byggda 78-79. Med andra ord så kan ett hus ha under 10% fuktkvot och troligen bör normal ligga runt 10 %?
10 svar · 48,9k läst
M
MikroSivert: [citat] Väldigt bra inlägg! Kan väl tillägga att en bra radonkonsult har förmodligen också stor erfarenhet av olika former av radonproblem (markradon, radon från byggnadsmaterialet, samt både och) för olika grundkonstruktioner. Jag tror inte det det räcker att gå "kursen" för att bli en framgångsrik radonsanerare. Om jag inte minns fel så var det dessutom ganska många som inte blev
17 svar · 14,5k läst
Q
quilding: Då är det dags att ringa en radonkonsult som gör en utredning. Mätning - Utredning - Åtgärd är den normala arbetsgången.
3 svar · 1,3k läst
M
morty81: Är skyddsombud på mitt jobb. Beror ju lite på hur mycket arbete det medför på din arbetsplats. Vanligen tar det tid från ord arbetstid och vanligen inget som arbgivaren vill betala extra för. Att ha ett skyddsombud som enbart jobbar helger är inget att föredra när skyddsronder utredningar m.m sker på kontorstid. Skall jag medverka på någon utredning och jag är ledig så brukar den
3 svar · 982 läst
T
Tjacko: Koppla på en kanalfläkt på dräneringen så kommer du garanterat få ner radonhalten avsevärt. En lätt och billig åtgärd
4 svar · 1,9k läst
P
PH2: Vid brandskador och kanske också tobaksröksskador så blir det en fet beläggning över alla ytor vid kraftiga föroreningar. Om man enbart kör ozon/aktivt syre så kan oxideringen kanske bara nå ytan på föroreningen. I såna fall kan lukten komma tillbaka efter en tid när underliggande lager av rökbeläggningen "svettas" ut. I de allvarligare fallen måste det till en kombination av
6 svar · 8,6k läst
D
delagarn: ok.. Hur händig är du? Jag bara undrar då jag är väldigt dålig på snickeri av alla former så jag tänkte mest på om man skulle kunna klara en sådan sak själv utan ngn jättestor kunskap om dessa golv? Det enda som jag planerade att ta hjälp med var då att installera fläkten osv.. Mvh/Stefan
2 svar · 2,0k läst
C
ChrisJay: Jag har en 1,5 plans villa med uppbyggd med plankvägg 50mm utanpå detta 45mm ngn form av cellulosaskiva blandad med sågspån därpå panel. Huset står i Umeå och uppvärmningskostnaderna för detta är något över de önskvärda. Jag har därför tänkt tilläggsisolera på utsida då fasaden är i ganska dåligt skick. Likaså är taket i behov av översyn. Min fråga är då, kan jag riva
0 svar · 1,7k läst
D
daun: Någon som har erfarenhet av Fresh-ventilerna?
1 svar · 1,3k läst
O
ogren: Killen som ska lacka golvet fick veta att han ska använda mask så det jag är mest orolig för är om det är obra för hälsan att bo i huset efter lackeringen. Men om jag förstod dig rätt så är det inget problem efter några timmar. Byggbolaget bokade in mig på hotell för säkerhets skull, men jag har ingen lust att sova över där om jag inte behöver.
2 svar · 1,8k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Jodå! Jag är ärlig så jag har sagt detta till alla som varit har redan. Jag vill inte ha några problem i efterhand utan de ska veta exakt det jag vet. Ska troligen göra en besiktning snart av Anticimex så jag lär väl få veta vad som gäller om vinden. Men vore intressant o höra nu vad jag kan förvänta mig för besked.
2 svar · 4,5k läst
N
nybyggarna11: Nhalldin! Jag glömde svara på hur mycket isolering det är i väggarna... vi tittar på Pearlhouse som levererar en trästomme med eps isolering. i väggarna är det standard med 250 mm isolering och i tak har vi tänkt att isåfall uppgradera till 400 mm från 300 =)
4 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Om jag förstår dig rätt så är detta under ett fönster. Läge att undersöka om det blivit läcka från fönstret. Något feö på droppblecket ellewr liknande. Självklart kan det vara fukt som kondenserar också, men det känns lite konstigt att det skulle hända framfröallt ovanför ett varmt ellement.
3 svar · 2,4k läst
·
D
daun: Tja, vet inte riktigt vad jag har förväntat mig. Idag är det ett kallgarage så förhoppningen är väl att det ska gå att vistas där lägre tid på året utan att det ska vara svinkallt, samt att det kanske ska bli lite bättre för de saker som förvaras där. Det kommer att vara enda värmekällan då jag inte har några planer på något annat system. Placeringen kommer att vara
3 svar · 2,6k läst
F
frhe: De riktigt giftiga gaserna luktar tyvärr inte så mycket, utan det man ser är ffa sotet och det är inte giftigt i sig, men kan ge problem med t.ex. lungorna på lång sikt. Däremot är ju sotet en indikation på att det även finns andra hälsofarliga gaser, men dessa kan alltså finnas även utan sot.
5 svar · 1,8k läst
·
P
PX-21: Ju dyrare elpris kontra mellanskillnad på apparat är väl bäst att räkna hem apparaten på... Skiljer det tex 4-5 papp så är det svårt att räkna hem ?men skiljer det 1 papp är det väl relevant att satsa....och förstås hur mycket och ofta man använder apparaten;) Mvh
4 svar · 6,4k läst
O
oskis 123: Vi har exakt samma i ett rum i vår nyligen renoverade utbyggnad. Det kommer och går och jag blir inte klok på det. I innertaket har vi bytt isolering efter alla konstens regler. Det hade regnat in lite grann där, men läckaget är åtgärdat och rummet fick stå flera månader i somras utan isolering så att spånten fick torka ordentligt. Golvet är omlagt och golvspånet var i torrt och
2 svar · 6,1k läst
H
hustanten: har en relativt ny krypgrund där jag hittat en vit fläck bestående av nåt som ser ut som spindelväv ...ytan är ungefär 5x5 cm...det är i ett litet hörn i mitten på det lägsta stället...kan det vara vitmögel och vad gör jag åt det?...och hur kan det uppstå?
0 svar · 1,7k läst
Matarese
Matarese: Kan det vara SFP? (Specific Fan Power, kw/m³/sek) Det är ju ett sätt att redovisa hur effektiv en fläkt/aggregat/anläggning är att "flytta" luft.
3 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.