Humulus skrev:
Att säga att kortidsmätningar är utan värde är att dra felaktiga slutsatser.
Kortidsmätningar är av stort värde som vägledning och i samband med utredningar.
Med rätt fakta och kunskap så ger även dessa viktig och relevant information, däremot så ger dom
inget årsmedelvärde.

Hälsoeffekterna av Radon och (i fallet med aktivt stenmaterial) gammastrålning, är ett ganska komplicerat område
och hamnar i facket "Low Dose Radiation" som i sig är ett område där forskarna inte har kunnat enats. Det är en snårskog och även komplicerat av att man knappast kan göra några dubbelblindstudier...utan man är hänvisad till kohortstudier med begränsat material. Främst kommer resultaten från studier på gruvarbetare och slutsatser från Nagasaki-bomben som interpolerats med diverse antaganden. Det finns även en Brittisk fallstudie inriktad på just radon, men den är av relativt låg kvalitet.

Att det däremot rör sig om något slags rent politiskt ställningstagande, med något slags konspiration pga Tjernobyl känns inte som något jag skulle ställa mig bakom.
Att man ändrar gränsvärdena är väl egentligen naturligt i sken av att nya fakta tillkommer...?

men HUR farligt och hur oroad man ska vara, ja det kan nog ingen egentligen slå fast. Jag tycker personligen att SSM är lite väl kategoriska i sitt tal om 500 fall per år.
Nja inte konspiratoriskt utan snarare just det att OM det är farligt med 500 bq i ett rådjur vilket var vad man bestämde sig för att det var efter Tjernobyl om jag minns rätt så måste det rimligtvis vara farligt med lika mycket i hus av blåbetong varför gränsvärdena sänktes. En slag ny kunskap, det är logiskt tycker jag men inte baserat på någon forskning eller reell kunskap, därför politiskt som jag tänker :)
Det låter som ett outforskat område närmast :p Gruvarbetare löper ju risk att utsättas för annan hälsopåverkan och om det dessutom är lungcancer hos rökare som är resultatet blir det närmast omöjligt att härleda till nåt specifikt. Jag och min familj har väl ännu mindre gemensamt med dom som bodde i Nagasaki 1945.
Du verkar påläst, är det nån idé att leta efter nåt mer??
Tack för infon! precis vad jag hoppades på även om svaret verkar vara som livet i övrigt, dvs lite osäkert :p

Gränsvärdena för radon avser just radon (som är en gas) och är 200 Bq per kubikmeter luft. Gränsvärdet för viltkött avser cesium 137 (som är ett fast ämne) och är 1500 Bq per kilo livsmedel. Det är alltså helt olika värden och helt olika mått (Bq/m3 och Bq/kg).

Gränsvärdena för livsmedel infördes helt riktigt efter Tjernobyl, men den stora radonmassmediakalabaliken utbröt redan i slutet av 70-talet när man hittade hus i Skaraborg med skyhöga halter. I början av 80-talet (81 eller 82, minns inte) kom de första byggreglerna som behandlade radon. Vill man snöa in riktigt på radonets historia (och även övriga strålskyddets dito) kan man med fördel läsa professor Bo Lindells bok "Pandoras ask". :)

Men du har rätt på så sätt att syftet med alla såna här gränsvärden är att minska den totala årliga stråldosen som man utsätts för, och det är nog ingen dum målsättning i sig.

Staffans2000
Nu är det ju fullt möjligt att din "blåbetong" inte är någon blåbetong överhuvud taget.
Då jag varit spekulant på ett "blåbetonghus" där den ömsom hotande/gråtande mäklaren påstod sig kunna SE att det inte var ett "radonhus" ringde jag till "Statens stålskyddsinstitut". tjänstemannen höll på att trilla av stolen när jag förmedlade mäklarens gåva. Tjänstemannen sa att det är omöjligt att avgöra med ögonen?

Staffan

Tja, vem vet - kanske denne mäklare hade en för oss andra dold "gåva"...
Nej, seröst - givetvis så kan man inte se det med blotta ögat. En erfaren person
kan väl gissa något bättre än en obevandrad, men nej, det krävs en gammamätare.

Staffan2000 skrev:
Nu är det ju fullt möjligt att din "blåbetong" inte är någon blåbetong överhuvud taget.
Då jag varit spekulant på ett "blåbetonghus" där den ömsom hotande/gråtande mäklaren påstod sig kunna SE att det inte var ett "radonhus" ringde jag till "Statens stålskyddsinstitut". tjänstemannen höll på att trilla av stolen när jag förmedlade mäklarens gåva. Tjänstemannen sa att det är omöjligt att avgöra med ögonen?

Staffan

WHO har nyligen presenterat en rapport som väver ihop flera studier, och som är rätt intressant att läsa;
http://whqlibdoc.who.int/publications/2009/9789241547673_eng.pdf

Jag skulle nog inte riva ut en enda blåbetongssten utan att ha mätt, inte all blåbetong är problematisk, och omständigheterna i allmänhet påverkar. En mätning som visar låga värden borde ju kunna sänka oron hos presumtiva framtida köpare.

Köp en radonmätare om ni vill ha snabbare indikering! Kostar runt 2kkr tror jag. Den jag har själv köpte jag från USA innan dom började dyka upp här. Ger ungefär samma nogrannhet (eller något sämre, men man får en aning om vart det barkar) som dosorna enligt WHO rapporten.
Brukar flytta runt min mätare mellan rummen, och har fått en ganska bra koll på hur lätt det är att minska radonhalten i sovrum osv genom att helt enkelt stänga dörrarna...
Förmodligen kommer man att sänka gränsvärdet, som någon skrev tidigare. 200 är ju rätt mycket "för mycket", om man skall tro rapporterna, men det är väl billigare för staten om några får stryka med lite tidigare än att minska gränsen för bidrag...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.