Hej!

Vi har hittat ett hus som då de tidigare ägarna köpte för fem år sedan hade ett lindrigare hussvampsangrepp i grunden (krypgrund). De sanerade med hjälp av ett saneringsföretag, täckte grunden med plast och satte in avfuktare samt stationär fuktmätare.
Besiktningsmannen som nu besiktigat huset inför försäljningen har inte upptäckt något svampangrepp och miljön i grunden och övriga huset är god.
Om vi köper det hade vi även tänkt att skaffa en försäkring som täcker hussvamp som även de tidigare ägarna har.

Skulle ni våga gå vidare och köpa detta hus eller är huset för evigt "pestsmittat"?

Mvh
Ida

Jag har läst på ganska mycket om hussvamp. gör det du också!
Om svampen inte kommit tillbaka på fem år efter sanering och åtgärder mot fukt, skulle jag säga att det är grönt/ok.
Svampsporer finns lite här och där men behöver fuktigt trä för att "gro". Sen kan den även sprida sig till torrt trä, bara den kan hämta vatten och kalk (för matsmälningen) nånstans.
Mitt råd är att du läser på och tittar själv. Faktiskt lyfta på plankor. Var kritisk mot inspektören (kan var bra). Vet han vad han snackar om.
Huset kan absolut vara friskt.)

Kanske går att skriva in en klausul i kontraktet angående detta. Dvs att de nuvarande ägarna är ansvariga för detta under en given tid (10år?).

Jag skulle köpa det.
För säkerhets skull kan ni ju ringa till ngt försäkringsbolag och se så att dom inte vill ha ngt undantag om huset är sanerat en gång.
Men även helt "friska" hus kan drabbas av hussvamp om det finns de rätta förutsättningarna, så är huset sanerat så borde det itne vara mer risk än vilket annat hus som helst egentligen !?

Gör en ordentlig besiktning bara.

Och har man åtgärdat det som gav förutsättningarna till hussvampen så kanske det tom är säkrare än ngt annat hus eftersom man kanske ofta inte ens vet om det är på gång där...

Och visst kan ni få till en klausul i kontraktet - jag skulle dock aldrig gått med på det som säljare - och dessutom så brukar försäkringarna täcka hussvampsangrepp.

/K

Om Anticimex är villiga att teckna ett trygghetsavtal efter det att de gjort en besiktning så skulle jag ha köpt huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.