19 944 läst ·
4 svar
20k läst
4 svar
Kostig lukt, soplukt? Dött djur?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Har i ca 3-4 dagar haft en kosntig lukt. Trodde först det var en kvarglömd soppåse, men så var det inte.
Nästa dag trodde jag det var kanske damsugaren som hade nåt i sig, så var det inte heller.
Det kommer inte från avlopp, brunnar, diskmaskiner, toaletter osv osv.
Kan det vara en död råtta i nån vägg eller så? Vad gör man då, det går ju inte att hitta?
Vad skall man göra?!
Nästa dag trodde jag det var kanske damsugaren som hade nåt i sig, så var det inte heller.
Det kommer inte från avlopp, brunnar, diskmaskiner, toaletter osv osv.
Kan det vara en död råtta i nån vägg eller så? Vad gör man då, det går ju inte att hitta?
Vad skall man göra?!
Det troligaste vid denna årstiden är nog en död mus. Ingen panik om du inte hittar den, den slutar lukta när den torkat. Brukar ta någon vecka eller så. Skulle det vara en råtta (mindre troligt), kan du nog räkna med längre tid.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
pappan skrev:
Det är så enkelt alltså? Är det vanligt?
Jag hoppas verkligen det är det nu, blir galen av stanken..
Tack för svaret!
Luktar det aningen sött och illa är det säkert möss. Vi hade samma lukt i vårat kök, efter renoveringen såg jag att de som byggt köket innan vi flyttade in hade gjort som ett långsmalt hål bakom ett skåp, där låg ca 4 st möss av olika stl. Korkat av snickaren att göra ett sådant hål, mössen trillar ner och kommer inte upp, lukten satt i huset ca 6 mån sedan avtog det. Det först jag skulle göra är att försöka lokalisera vart det kommer ifrån använd hund om ni har en, sedan börja riva försiktigt. Kanske under sockel listen i köket där brukar mössen gilla att vara. Lycka till!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Japp precis så..silversmeden skrev:Luktar det aningen sött och illa är det säkert möss. Vi hade samma lukt i vårat kök, efter renoveringen såg jag att de som byggt köket innan vi flyttade in hade gjort som ett långsmalt hål bakom ett skåp, där låg ca 4 st möss av olika stl. Korkat av snickaren att göra ett sådant hål, mössen trillar ner och kommer inte upp, lukten satt i huset ca 6 mån sedan avtog det. Det först jag skulle göra är att försöka lokalisera vart det kommer ifrån använd hund om ni har en, sedan börja riva försiktigt. Kanske under sockel listen i köket där brukar mössen gilla att vara. Lycka till!
Har försökt lokalisera det, men det är stört omöjligt..
Kommer nån luktneutraliserare från anticimex på posten, får se om det lättar lukten lite.
Klicka här för att svara