Hejsan,
Jag måste bara fråga er kunniga härinne om det konstiga luddet på vår platta i garaget. Vi har inte reagerat tidigare då vi vet att vi har lite fuktproblem därinne (ska byggas om så småningom). Men det jag trodde var någon slags saltavlagring verkar växa.. :x

Det är bara märkligt för det är mitt på en betongplatta... jag trodde bilen hade dragit in salter o fukt från vintern så att säga.. för det har varit småfläckar lite här och var kring trakterna där bilen står/stått.. men när saker växer uppåt blir jag nervös!

Det är som tunn fin spröd bomull (bifogar en bild så ni kan se lite)..

Någon som vet vad det är? och framförallt om det nu är mögel.. varför växer det mitt på betongplattan och inte på väggarna (organiskt material som vi vet är fuktigt på sina håll) ?

Hoppas någon kan ge några bra förslag på vad det är, vad man ska göra åt det..

Ha en bra dag
MVH Sandra

wpid-DSC00305.jpg

(området är kanske 1,2 meter långt och 60 cm brett.. plus lite småfläckar runt golvbrunnen och mindre områden som det inte vuxit ludd på men som är vitt.. syns lite på bilden som vitt/grått)

Mikael_L
Smakar det salt? :)

Men huvva, det ser inte speciellt aptitligt ut alltså! (och jag är inte speciellt förtjust i vitmögelostar heller kanske jag ska tillägga haha)..

Måste finnas nått kemiskt man kan prova, nån hushållsgrej som reagerar på salt eller nått?

Lägg lite ludd i vatten. Löses det upp och försvinner helt så är det saltkristaller.

Jag blev också vettskrämd när jag såg det för första gången i höstas. Då hade det varit tillfälligt stopp i en golvbrunn och fukten gjorde så saltet kunde vandra till ytan. Fenomenet försvann när betongen blev torr och mycket googlande gav svaret att det "bara" skulle vara salt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.