Attans, då får det väl bli Sibylla... :|Göran.W skrev:
Njae, det handlar nog i mitt fall inte om någon direkt rädsla för sjukdommar, utan enbart om att jag blir äcklad av tanken på att musrester och ren disk blandas... När det gäller katter och möss har jag själv två små jägare som (sommartid) mer eller mindre varje natt hämtar in möss till husse att hantera... Läste en tråd om kattlucka och RFID-chip. Undrar om det finns någon kattlucka som stoppar katter med mus i munnen...Göran.W skrev:Räddslan för sjukdomar från möss och råttor är kraftigt överdrivna.
Det är snarare så att man fostras till att vara rädd för sjukdomar som går tillbaka till den tiden dom spred kolera och andra sjukdomar som i dag är utrotade.
Att hantera en mus är i normal fallet inte värre än att hantera en ute katt som äter möss fågar och annat den kommer över.
Man kan ju sätta en liten pingla i kattens halsband. Då får den inte tag på några möss, eller rättare sagt: Svårighetsgraden ökar rejält för kattskrälletAlfredo skrev:
Men vill du att katten skall fånga möss (t.ex. om du har problem med möss) är det ju inte någon bra idé...
Personligen hade jag satt en pingla på halsbandet och hittat på andra sätt att utrota mössen.
Att få en sundertuggad råtta under strumporna tidigt på morgonen brukar sällan utgöra en bra start på dagen.
För övrigt kan jag bara instämma i de övriga kommentarerna när det gäller att diska råttfällor i diskmaskinen.
Har ni sett hur det ser ut i vattenkanalerna till spridarna efter ett tag (vid normal diskning)? Det kan ligga en del "jox" där bestående av fett, kalk och t.o.m. matrester om man inte kört diskmaskinsrengöring på lång tid, eller rensat filtret.
Föreställ er vad detta jox består av hos någon som diskat råttfällor till vardags...
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När det gäller möss och råttor är man väldigt olika.
Vissa tycker det är det mest vidriga som finns och andra är som jag och har tam råttor.
Det enda djuret jag har svår för är något så harmlös som spindlar som dessutom är väldigt nyttiga djur.
Vissa tycker det är det mest vidriga som finns och andra är som jag och har tam råttor.
Det enda djuret jag har svår för är något så harmlös som spindlar som dessutom är väldigt nyttiga djur.
Påminner mig om en natt när "gull-kisse" kom in med en mus som var mer levande än död. Jag vaknade vid typ fyratiden av en vilt jamande katt och en lika vilt pipande mus. Ragglade upp ur sängen och insåg att musen tagit sig in under mattan och gömt sig för katten. Var nog inte riktigt vaken men tänkte att jag skulle flytta mattan och blottlägga kissefrukosten.eviljava skrev:
Vet inte exakt hur jag lyckades men det hela slutade i vilket fall illa för musen. På något sätt lyckades jag placera min 43:a på mattan precis där musen var. Ljudet var inte mysigt men pipandet slutade i varje fall :O Kisse tyckte nog att jag hade sabbat hennes frukost :@
Jag jobbade i min ungdom nagra sommrar som diskare pa restaurang och jag skulle helt arligt (utan att vara varken musradd eller bakteriefobisk) ALDRIG kora en musfalla i diskmaskinen. Hushallsdiskmaskiner ar svara att komma in i men om ni som jag har sett hur insidan pa en industridiskmaskin ser ut efter att man kort en uppsattning vanligt matporslin sa vet ni hur mycket rester som blir kvar i maskinen hur stark den an ar.
Geggiga musfallor tvattas best med en hink 90-gradigt vatten, sapa, skurborste (typ gammal diskborste som anda ska slangas) och ett par gummihandskar. Lat fallorna ligga i blot nagon timme och kor sedan pa for hand. Plocka bort storre rester for hand forst, hela rattlik ar inte gosiga i upplost tillstand...
Geggiga musfallor tvattas best med en hink 90-gradigt vatten, sapa, skurborste (typ gammal diskborste som anda ska slangas) och ett par gummihandskar. Lat fallorna ligga i blot nagon timme och kor sedan pa for hand. Plocka bort storre rester for hand forst, hela rattlik ar inte gosiga i upplost tillstand...
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag har inte diskat fällorna ännu, sitter här med rinnsnuva men hittade denna tråd av saturnus.
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/160225-vad-kan-ni-aeta.html
Protte
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/160225-vad-kan-ni-aeta.html
Protte
Svenska råttor och möss bär inte på sjukdomar eller parasiter som går på människor, så det är inget att oroa sig för. Är det gunk som suttit länge så kan det ju börja växa saker i det, men det är ju detsamma som om man lämnar sopor för länge.
Sorkar, däremot, ska man vara lite försiktig när man hanterar, eftersom de kan ha sjukdomar som sprids till oss.
Mössen är faktiskt riktigt gulliga om man tittar närmare på dem, jag fångade de här små busmusarna förra vintern och hade inte hjärta att släppa ut dem när det var -30 och 70 cm snö, så de fick sitta i en överbliven sjukbur ett tag (efter samråd med veterinär, naturligtvis) tills vädret var bättre. De fick också en behandling med Stronghold (mot ohyra) för att minska risken att jag skulle överföra ohyra från dem till mina tamråttor och för att ge dem en lite bättre chans att klara sig när jag släppte dem.

Mer bilder: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=163 (observera speciellt spårningssystemet till höger om buren på några av bildern!)
Sorkar, däremot, ska man vara lite försiktig när man hanterar, eftersom de kan ha sjukdomar som sprids till oss.
Samma här, har för närvarande sju tamråttor, så jag har aldrig kunnat förmå mig till att använda slagfällor eller gift för att komma åt mössen på kattvindarna, om ifall att någon av mina råttor skulle rymma. Granngårdens burfällor med vippbräda är jättebra, speciellt om man fäster betet ordentligt. Bara gå en bra bit från huset och släpp ut dem så är problemet löst.
Mössen är faktiskt riktigt gulliga om man tittar närmare på dem, jag fångade de här små busmusarna förra vintern och hade inte hjärta att släppa ut dem när det var -30 och 70 cm snö, så de fick sitta i en överbliven sjukbur ett tag (efter samråd med veterinär, naturligtvis) tills vädret var bättre. De fick också en behandling med Stronghold (mot ohyra) för att minska risken att jag skulle överföra ohyra från dem till mina tamråttor och för att ge dem en lite bättre chans att klara sig när jag släppte dem.
Mer bilder: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=163 (observera speciellt spårningssystemet till höger om buren på några av bildern!)
Efter att en tid jobbat i den "biologiska branchen", med bakterier och sånt så kan jag säga att diskmedel och sånt räcker långt.prototypen skrev:
Att folk tar till klorin och olika antibakteriella prylar är nästan 100% onödigt.
Av de bakterier som vi normalt kan komma i kontakt med så dör allt vid temperaturer över 70°.
Läkemedelsbolag som använder bakterier i sin verksamhet nöjer sig ofta med vattenånge-rengöring på diverse ställen, dvs runt 100°C.
Sprit, typ etanol och vodka och sånt är också en bra bakteriedödare, här är det däremot ganska ojämnt vilka bakterier som dör när. En del kolar redan vid 10-15% etanol, andra kan kräva över 50%. Men 20% etanol har vi alltid ansett som säker nivå för att bevara steriliteten, dvs inget kan växa och förökas vid den nivån. Dvs en 20% lösning använde vi jämt när något skulle ställas undan en tid och det var en pryl som inte på något praktiskt sätt gick att skydda på annat vis.
Diskmedel, tvål, lut (natriumhydroxid - kraftigt frätande och läskigt att hålla på med) har alla den effekten att de är fettlösande. Och cellväggarna i bakterierna bryts ner av detta.
Tiden är en aspekt här, en del bakterier tar lite längre tid på sig innan dom kolat.
Jag har egentligen inga siffor på nödvändiga tider, tyvärr.
Vi använde aldrig någonsin klorin eller antibakteriella grejer. Trots odlingar med eCholi-bakterier och annat mums.
Antibakteriella prylar har dessutom en biologisk nackdel, bakterier och annat muterar av det, så det bäddar för problem i framtiden.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag litar på dig Mikael
Protte
Protte
Det gör du rätt i ...
ehhh, kanske ...
Jag skulle som en del andra varit inne på, lagt alla fällor i nån hink eller likn.
Hällt på ett par msk diskmedel, kokat upp 5-10 liter (eller vad som ryms) vatten till kokande och sen hällt över.
Rört om lite i vatten/fälle-blandningen då och då.
Om man sen hade något lämpligt att lägga fällorna i, typ en fiskmjärde men det måste nog vara något starkare, så kunde man gå på med högtryckstvätten sen.
Men jag kanske missuppfattade hur mååånga fällor du har ...
ehhh, kanske ...
Jag skulle som en del andra varit inne på, lagt alla fällor i nån hink eller likn.
Hällt på ett par msk diskmedel, kokat upp 5-10 liter (eller vad som ryms) vatten till kokande och sen hällt över.
Rört om lite i vatten/fälle-blandningen då och då.
Om man sen hade något lämpligt att lägga fällorna i, typ en fiskmjärde men det måste nog vara något starkare, så kunde man gå på med högtryckstvätten sen.
Men jag kanske missuppfattade hur mååånga fällor du har ...
Jag skulle nog bara skrubba dem med varmt vatten och maskindiskmedel. Är man riktigt orolig så kan man väl göra det i en hink utomhus, och använda diskhandskar (det vill man nog på grund av maskindiskmedlet ändå).
Men annars är väl resterna av en krossad mus inte direkt värre än matresterna som sitter kvar på tallrikarna i diskmaskinen. Men de fällorna vi har går nog inte att köra i diskmaskin utan att de slår ihop.
Men annars är väl resterna av en krossad mus inte direkt värre än matresterna som sitter kvar på tallrikarna i diskmaskinen. Men de fällorna vi har går nog inte att köra i diskmaskin utan att de slår ihop.
Nä, rent biologiskt är det säkert så.Nerre skrev:
Men med det resonemanget kan du ju lika gärna ringa till någon av våra rättsmedicinska avdelningar och höra om du kan få rengöra deras obduktionsredskap i din diskmaskin...
När maskindiskmedlet och vattentemperaturen har gjort sitt är den biologiska massan som sitter fast i filtret lika harmlös som dina övriga matrester.
Men nu handlar det nog snarare om den individuella känslan för vad man lämpligen bör blanda in i köksbestyren.
Enligt mig hör varken likdelar från råttor eller människor dit. Rester från ko, fisk och gris går däremot bra!
M.a.o. är det endast sådant jag kan tänka mig att stoppa i munnen som jag skulle få för mig att köra i diskmaskinen.
Redigerat:
Finns. En snubbe byggde en grej som läste av kattens silhuett med en kamera och bara släppte in om det såg ut som en katt. Stoppade både katt med fångst i munnen såväl som andra djur som ville in.Alfredo skrev:
Dock verkar det som om hemsidan där beskrivningen fanns ligger på en domän som inte finns kvar.
Googla på "flo control cat door".
Nerre skrev:Finns. En snubbe byggde en grej som läste av kattens silhuett med en kamera och bara släppte in om det såg ut som en katt. Stoppade både katt med fångst i munnen såväl som andra djur som ville in.
Dock verkar det som om hemsidan där beskrivningen fanns ligger på en domän som inte finns kvar.
Googla på "flo control cat door".
Haha, fantastiskt, låter som nått man skulle kunna göra med microsofts nya rörelsesensor till Xbox, Kinect. Finns massa "hack" där dom använder den kameran till en massa saker den inte var tänkt till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden