Har precis rivit en gammal bastu i källaren. På husväggen hittade vad jag tror är svartmögel. Inte jättemycket, men dock.

- Är det farligt för mig att fortsätta rivningen? Räcker det med munskydd?
- Hur sprider sig giftet? Måste jag hålla dörrar stängda till utrymmet (vill helst inte det pga ventilationen)?
- Hur saneras det på bästa sätt? Vad kan jag själv göra nu? Vad gör en expert?

Tacksam för alla svar!

/Fredrik
 
Jag har foto. Någon som vet hur man laddar upp från datorn? Hittar inte den funktionen.
 
När du tryckt på knappen öppnas ett nytt fönster. Där får du bläddra efter din bild och tryck sedan på "ladda upp". Sen är det bara att kryssa ner fönstret och bilden läggs till.


Lycka till!
/Christian
 
  • Grill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälpen Christian.
 
  • DSCN3726.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert men skulle spraya med klorin, skura rent med borste och mycket vatten och låta torka ..... du dör inte av lite städjobb :).
Andningsskydd ska alltid användas när det dammar
gaia
 
Japp, kör på med klorin eller ättika. Munskydd är att föredra, är nog ingen fara att det skall sugas ut via ventialtionen till resten av huset men håll dörren stäng under saneringen.
 
Vanligt engångsandningsskydd duger utmärkt mot mögel. Det är sporerna man andas in och de är så stora att de filtreras ur luften enkelt.

I och med att du river bastun, som förmodligen är fuktkällan till möglet så försvinner problemet av sig självt, men skura som gaia säger för att bli av med det som redan växt till.
 
J
Bensaltensid eller Boracol skall du använda.
 
Jag bor i en hyresrätt och har märkt att det i duschhörnen i badrummet har fått svårta prickar i fogarna mellan kaklet.
Kan detta vara mögel? Svartmögel? Vad bör man göra, kontakta hyresvärden?

Lägger upp några bilder.

Bad (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad (4).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad (5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad (6).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Patrik: Det ser verkligen inte bra ut. Någon form av svartmögel är det nog. Tur att du bor i hyresrätt. Om hyresvärden inte vill bekosta sanering skall du nog tänka på annat boende. Testa först med klorin och se om det blir någon skillnad.
 
Mikael_L
Patrik, det kan vara ett tecken på att husets ventilation inte fungerar tillfredsställande.
Är det hyreshus har dom krav på ovk.
 
Är det inte bara dags att städa?
 
storkarp skrev:
Patrik: Det ser verkligen inte bra ut. Någon form av svartmögel är det nog. Tur att du bor i hyresrätt. Om hyresvärden inte vill bekosta sanering skall du nog tänka på annat boende. Testa först med klorin och se om det blir någon skillnad.
Okej, ja då får jag väl ta och kontakta hyresvärden och se vad han säger.
Sanering, vad kan det handla om då? Något slags "antimögelmedel" eller några större ingrepp i vägg(arna)?

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
Patrik, det kan vara ett tecken på att husets ventilation inte fungerar tillfredsställande.
Är det hyreshus har dom krav på ovk.
Ahm, jag har en paxfläkt i badrummet som jag brukar köra efter att jag duschat, men vet inte hur bra sugförmågan är på den.

//Patrik
 
Krawk skrev:
Är det inte bara dags att städa?
Det var min första tanke, men när jag började kolla närmre på fogarna så påminde det om mögel.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.