12 027 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Vad är detta för skalbagge?
Medlem
· Stockholm
· 26 inlägg
Hej,
nu när det har varit plusgrader ett par dagar så har det dykt upp en skalbagge i vårt trähus. Försökte ta en bild men den är så liten så det går inte med min kamera.
Den är iallafall helt svart, med kropp "i ett stycke", dvs utan skåra på ryggen. Den saknar antenner/spröt på huvudet och har bara 4 ben (vad jag kan se). Kroppen är hård så det knäpper när man trycker till den. Längd ca 3-5 mm. Den verkar slö och ligger helst vid fönstret. Någon som har en aning om vad det kan vara för något?
Mvh Helena
nu när det har varit plusgrader ett par dagar så har det dykt upp en skalbagge i vårt trähus. Försökte ta en bild men den är så liten så det går inte med min kamera.
Den är iallafall helt svart, med kropp "i ett stycke", dvs utan skåra på ryggen. Den saknar antenner/spröt på huvudet och har bara 4 ben (vad jag kan se). Kroppen är hård så det knäpper när man trycker till den. Längd ca 3-5 mm. Den verkar slö och ligger helst vid fönstret. Någon som har en aning om vad det kan vara för något?
Mvh Helena
Finns den med här http://www.anticimex.com/Documents/Skadedjur/Skadedjur_ABC.pdf ?
Medlem
· Stockholm
· 26 inlägg
Tack för länken!
Men nej, den finns inte med. Den liknar lite praktbaggen till formen, men är betydligt mindre, och saknar spröt.
Men nej, den finns inte med. Den liknar lite praktbaggen till formen, men är betydligt mindre, och saknar spröt.
Förvarar ni ved inomhus? Till öppen spis t ex?
Vi fick några mysko skalbaggar med veden in. De hade lagt ägg under barken på träbitarna.
De var också slöa och höll sig till fönstren.
Nu förvarar vi veden utomhus och krypen har försvunnit.
Vi fick några mysko skalbaggar med veden in. De hade lagt ägg under barken på träbitarna.
De var också slöa och höll sig till fönstren.
Nu förvarar vi veden utomhus och krypen har försvunnit.
Medlem
· Stockholm
· 26 inlägg
Japp det gör vi...ska genast kolla upp det. Tack för tipset.
Dock tittade jag lite närmare på en av dem idag och de har nog spröt ändå om jag tittar noga. Misstänkt likt en sk. Envis trägnagare är jag rädd
. Det blir alltså till att både slänga ut veden samt gå på fukt-jakt!
Dock tittade jag lite närmare på en av dem idag och de har nog spröt ändå om jag tittar noga. Misstänkt likt en sk. Envis trägnagare är jag rädd
Klicka här för att svara