2 084 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Eternit
Eternit på fasaden är tåligt och underhållsfritt, men fult. Det gör ingen skada när det sitter där, men dammet som blir när man tar bort det, bryter skivorna eller borrar i det är inte hälsosamt. Inomhus skulle jag personligen vara mer skeptisk till det, men jag är inte så insatt.
Erik
Erik
Riskerna är enormt överdrivna genom åren...........eternit är snart minst lika farligt som kärnavfall om man ska lyssna på en del. Även om man borrar, bryter sönder eller äter upp skivorna ska det till enorma mängder innan man blir sjuk eller att man kan påstå att det är skadligt. De som tog mest stryk arbetade med det dagligen och under bearbetningen och utan skyddsutrustning överhuvudtaget.
I källartak/pannrum brukade man väl ha asbestplattor och det är ju lika sak där.............sitter dom där så gör dom inte någon människa sjuk på något vis. Det är inte allergiframkallande och det sprider sig inte i luften och smittar folk.
Eternitfasader är det mest praktiska fasad man kan tänka sig så länge skivorna håller sig hela. Det är alldeles för många som har paniksanerat i tron på att hela huset är en farozon och av 50talet finns snart ingenting. Det går dessutom utmärkt att måla om man ledsnar på det öststatsgråa.
I källartak/pannrum brukade man väl ha asbestplattor och det är ju lika sak där.............sitter dom där så gör dom inte någon människa sjuk på något vis. Det är inte allergiframkallande och det sprider sig inte i luften och smittar folk.
Eternitfasader är det mest praktiska fasad man kan tänka sig så länge skivorna håller sig hela. Det är alldeles för många som har paniksanerat i tron på att hela huset är en farozon och av 50talet finns snart ingenting. Det går dessutom utmärkt att måla om man ledsnar på det öststatsgråa.
Det gynnar knappast någon att överdriva riskerna, men inte att förringa dem heller. Ingen bli sjuk av att ha plattorna på fasaden. Där är vi överens men hur definieras enorma mängder? Vad jag hört klassas det som riskfritt att hantera skivorna någon enstaka gång. Varför jag skulle tänka mig för när det gäller plattor inomhus är därför att jag inte vet vad som krävs för att frigöra damm. Man slår i taket eller taket sviktar så att spikarna rör sig i hålen när man går på våningen ovanför till exempel. Dammet är för fint för att stanna i en dammsugare utan det virvlas upp varje gång man dammsuger. Om du vet att det inte fungerar så skall jag inte säga emot, men jag köper inte att rakt av kalla det ofarligt utan att specificera när det blir riskfyllt.Blecktrumman skrev:
Erik
Jag är ingen expert och jag försöker inte på något vis förringa riskerna heller, bara belysa det överdrivna som har blivit med just eternit.
Det är ju uppblåst till det faktum att folk knappt vågar se åt ett hus med eternit och riktigt så farligt är det inte.........Jag skulle nog tro att man får i sig mer skit av vanligt "lättmargarin".........men inte slutar folk äta det för det.........
Det är ju uppblåst till det faktum att folk knappt vågar se åt ett hus med eternit och riktigt så farligt är det inte.........Jag skulle nog tro att man får i sig mer skit av vanligt "lättmargarin".........men inte slutar folk äta det för det.........
Klicka här för att svara
