Hej,

Vi har innerväggar i lersten som varit instängda med gipsskivor och luftspalt. När gipsen var nere och putsen nerknackad började det lukta skunk och doften är lite svår att beskriva. Känns inte riktigt som mögeldoft och inte heller jordlukt. Damm kanske är en ganska bra beskrivning hur det lukta, dock väldigt skarpt nästan lite som pepparrot. Jordlukten är jag helt säker på för den kan jag utantill.

Samma doft kommer från den putsade ytterväggen. Relativt ny puts(ca 10 år). Ytterväggen har varit klädd med 45mm glasull på insidan med luftspalt. Dock inget synligt mögel på insidan.

Nu till frågan.

Vad är det som luktar och vad ska jag göra åt det?

Min första spontana tanke är att allt blivit luktsmittat och behöver jag då göra något åt det?

Hjälper det att sanera med vätska om det sitter djupt?

Tacksam för snabbt svar. Hoppas att någon har en ide

Redigerat:
Hmmm, har inget svar men har ett liknande hus och är nyfiken på vad du får för svar....

Några gissningar: 1. att det faktiskt är mögel även om det inte syns, 2. att det luktar fuktigt lertegel och att den lukten kommer att försvinna om det får torka upp och lufta ut ordentligt. 3. att det finns träkonstruktioner i dessa väggar (vilket är fallet i mitt hus) och att det är lukten av murket trä du känner.

Jag skulle vänta med att sätta på ny väggbeklädnad och låta väggen torka/lufta ordentligt. Det går ju också att hyra in en sådan där luftrenande ozonapparat och köra ett tag. Kommer sedan lukten tillbaka så vet du att det finns ett problem.

Blaska inte på några vätskor utan att du vet vad som är orsaken!

Förslag på test: ta en gammal tegelsten, lägg den i blöt ordentligt så att den är mättad med vatten, knyt in den i en plastpåse några dar, lukta. Om det är samma lukt som i väggen så vet vad den kommer ifrån.

Hoppas du får flera svar på din fråga!

Tack för svar i alla fall. Jag fortsätter skriva lite så kanske det är fler som känner igen sig.

Tog med en liten bit lerputs i en påse idag. När jag öppnar påsen så tycker jag att det luktar mentol men det ska man kanske ta med en nypa salt. Länken mellan näsa och ord är ju godtycklig

Vi kommer inte att klä in lerstenen med gips igen. Den ska putsas.

Har en ozongenerator sen tidigare och har kört den ett tag med blandat resultat. Nu har vi extremt hög luftfuktighet, så den mäktar inte riktigt med. Och doften har blivit mer framträdande med luftfuktigheten, så det kan ju vara att den klingar av när luftfuktigheten blir lägre.

Hur luktar fuktigt lertegel?
Hur luktar fuktig puts?

Jag vet att att jag inte har något trä i konstruktionen, eller nja vad som finns i gammal lerputs kan man ju bara spekulera i.

Är det bränt eller obränt lertegel?
Jag har för mig att tegelstenar som legat ute i regn har en viss lukt. Obrända borde lukta fuktig lera......
Ja, detta med lukt i gamla hus är inte så enkelt att identifiera! Sedan vänjer sig näsan snabbt också....
Hoppas du får fler svar!

Ska du själv putsa väggen eller ha en murare? I så fall kanske muraren vet något om lukter i gamla väggar...

Bränt eller obränt? Hur ser jag skillnad?
Min första spontana tanke är obränt, de är rätt mjuka.

Jo doften känner man ju oftast först när man går hemifrån och tar en sniff på kläderna.

Hursomhelst så har doften avtagit något efter ett par dagar och jag tänkte stressa luften i väggarna lite med en dammsugare.

Har murare i huset och jag har pratat lite med dem, men man vill ju ha mer än en referens så man inte biter sig i baken och litar blint på ett utlåtande. de trodde iallafall inte att de skulle vara någon fara.

Bränt lertegel är rött eller gult.
Obränt har samma färg som leran, dvs grått.
Gamla hus i skåne har ofta en blandning av bränt och obrät tegel i väggarna. Lera är ett bra material, sålänge det inte utsätts för väta eller stängs in bakom täta skikt. Kan vara en god idé därför att putsa med rent kalkbruk utan cement.

Har du kollat att det inte är något ruttet trä som luktar?

Hoppas du finner en lösning på problemet!

Redigerat:
Om jag inte har helt fel för mig så kan det bli mögel i obränd lera eftersom den innehåller organiskt material. Kanske det som har hänt när väggen varit instängd? Men å andra sidan om du putsar över med en kalkputs så borde lukten inte komma ut. Och kalkputs kan inte mögla.

Hoppas det är fler som har ideer!

Så här ett par dagar senare har jag nog kommit underfund med hur gammal obränd lera luktar när det varit fuktigt, instängt och kanske fått en släng av mögel.

Nu har det i varje fall luftat ur ordentligt och fukten fortfarande förhöjd men betydligt lägre än innan.

Än doftar det inte helt friskt, men å andra sidan inte sjukt heller.

Nu ska det putsas för glatta livet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.