23 776 läst ·
10 svar
24k läst
10 svar
Har jag fått loppor?
I mitt sovrum har jag märkt att tapeten börjat lossna. När jag undersökte närmare så började det springa en massa små insekter från en flik på undersidan som om de fick panik. Jag plockade ett djur på ett ark papper och märkte att den kunde hoppa som om den vore en loppa. När jag tittade närmare på den så såg den i grova drag ut som en liten vägglus i miniatyr och stelnade till av tanken. Jag hittade sedan ett större exemplar (c:a 2mm lång) och såg att den hade små (outvecklade) vingar och små rödaktiga ögon (ungefär som på bananflugor - den har alltså ett litet huvud som är urskiljbar från bakkroppen). Den springer runt och hoppar som en loppa. Jag försökte få ner den i en plastpåse men jag klämde sönder den på vägen så den är väldigt ömtålig. Det kryllar av dem på väggen samtidigt som de är svåra att se. Är det blodsugande loppor eller är det bara ett skadedjur som har fått förkärlek till gammalt tapetklister? Vilket djur kan det vara tro?
Ingen aning, men Anticimex har en rätt bra identifieringsgrej och info om olika ohyror på sin hemsida, kolla om du kan hitta något här som är likt: http://www.anticimex.com/Sverige/Privat/Skadedjur/
Dammlöss kanske? http://www.anticimex.com/Sverige/Pr...rier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/
Dammlöss kanske? http://www.anticimex.com/Sverige/Pr...rier1/Angriper-mat--textil1/Damm-och-bokloss/
Tack för infon. Det kanske är någon form av stövslända eller dammlus. De är väldigt små och ganska ljusa i färgen och de tycks frodas i tapetklistret. Det som talar emot att det rör sig om loppor eller löss är att de är väldigt lätta att klämma ihjäl och de har små avlånga vingar men det kanske beror på att de är i larv/nymfstadiet och utvecklar vingar när de blir fullvuxna.
Jag vet att det finns en insekt (nån myggart tror jag - finns inte på Anticimex hemsida) som gillar att bosätta sig i avloppsbrunnen och handfatet. De är små (1,5-2mm långa), korta, trubbiga och skimrande gråa i färgen. De har ganska så märkliga vingar. En misstanke är att det kan vara de som har spridit sig till sovrummet men om de är myggor så har de ett larvstadium vilket krypen i sovrummet inte tycks ha.
Jag vet att det finns en insekt (nån myggart tror jag - finns inte på Anticimex hemsida) som gillar att bosätta sig i avloppsbrunnen och handfatet. De är små (1,5-2mm långa), korta, trubbiga och skimrande gråa i färgen. De har ganska så märkliga vingar. En misstanke är att det kan vara de som har spridit sig till sovrummet men om de är myggor så har de ett larvstadium vilket krypen i sovrummet inte tycks ha.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Silverfisk livnär sig på cellulosa, dvs papper. Fukt + tapet..........
Protte
Protte
Det är inte silverfisk det rör sig om, jag vet myket väl hur de ser ut. Jag tror inte heller det rör sig om vägglus jag har drabbats av vägglöss när jag har varit ute och rest för några år sedan. Det märkliga var att jag kunde inte se några bitmärken men däremot så var det en massa små blodfläckar på lakanen nere vid fötterna. Vägglössen brukar bosätta sig i sängen i madrassen eller nere vid bjälkarna. Jag blev expert på att identifiera vägglussmittade sängar efter händelsen.
Det är uppenbarligen inte bara silverfisk som gillar cellulosa. Sedan tror jag att de flesta blodsugande insekter (som inte är flugor och myggor) är ganska svåra att klämma ihjäl vilket gör att jag vill utesluta att det rör sig om loppor eller löss.
Det är uppenbarligen inte bara silverfisk som gillar cellulosa. Sedan tror jag att de flesta blodsugande insekter (som inte är flugor och myggor) är ganska svåra att klämma ihjäl vilket gör att jag vill utesluta att det rör sig om loppor eller löss.
Vore intressant att höra hur det gick. Hur fick ni bort dom?
Jag misstänker starkt att det är sånna vi har fått på ett par ställen. Vi bygger hus och vissa smygar har stått gipsade och omålade över sommaren.
Det första som händer i morgon är snabbmålning av omålade ytor och lite fog...
Bits dessa?
Jag misstänker starkt att det är sånna vi har fått på ett par ställen. Vi bygger hus och vissa smygar har stått gipsade och omålade över sommaren.
Det första som händer i morgon är snabbmålning av omålade ytor och lite fog...
Bits dessa?
Jag har inte kontaktat Anticimex och smådjuren verkar ha försvunnit av sig själv. Det har varit ganska fuktigt i sovrummet och det enda jag gjorde var att sänka luftfuktigheten. Jag har en luftfuktare i sovrummet och numera låter jag den bara vara i gång över natten. Förmodligen så tycker dessa djur inte om när det blir torrt.
De djur jag hade har inte besvärat mig på annat sätt än genom sin existens och jag har inte lyckats få en att bita mig. Om det är dammlöss det rör sig om så är de enligt uppgift inte blodsugare och de bits inte. Blodsugare som kryper brukar vara svåra att klämma ihjäl och de djur jag hade var ömtåliga från vilket jag drog slutsatsen att de inte är det.
De djur jag hade har inte besvärat mig på annat sätt än genom sin existens och jag har inte lyckats få en att bita mig. Om det är dammlöss det rör sig om så är de enligt uppgift inte blodsugare och de bits inte. Blodsugare som kryper brukar vara svåra att klämma ihjäl och de djur jag hade var ömtåliga från vilket jag drog slutsatsen att de inte är det.
Redigerat:
Först flyttade jag sängen så att den inte stod mot väggen, som jag vet är en del fuktvandring i. Efter det såg jag dem i i sängen mer. Efter det körde jag en kur med radar i alla rum på sutterängplanet, och nu hittar jag inget som lever där nere längre. Kan tilläggas att rummet bara är gästrum. Luftfuktigheten på nereplanet ligger på runt 45% denna årstiden, men det blev nog mer fuktighet då sängen stod mot väggen.
Vore kul om någon visste vad det faktiskt är för ett kryp det här?
Vore kul om någon visste vad det faktiskt är för ett kryp det här?
Klicka här för att svara