Vi håller på att renovera att hus byggt i slutet av 30-talet och renoverat, utbyggt i början på 80-talet. Huset har 2 st skorstenar. Den ena är byggd då huset byggdes och den andra
då det byggdes till.
Igår rev vi bort väggskivorna i ett rum för att få fram muren till den äldre skorstenen. Hade tänkt lägga in någon typ av kamin. Lade då märke till att det fanns en 2-3mm tjock och ljusgrå (troligtvis) värmeisolering mellan muren och väggen. Se bifogad bild. Nu undrar jag om detta är någon form av asbest och om det är vad skall jag göra? Är jag tvungen att sanera eller räcker det med att jag lägger tillbaka skivor och täcker in muren igen.
då det byggdes till.
Igår rev vi bort väggskivorna i ett rum för att få fram muren till den äldre skorstenen. Hade tänkt lägga in någon typ av kamin. Lade då märke till att det fanns en 2-3mm tjock och ljusgrå (troligtvis) värmeisolering mellan muren och väggen. Se bifogad bild. Nu undrar jag om detta är någon form av asbest och om det är vad skall jag göra? Är jag tvungen att sanera eller räcker det med att jag lägger tillbaka skivor och täcker in muren igen.
Medlem
· Västra götaland
· 1 inlägg
Hur gör man för att lägga in en bild? har ingen url adress till den..
Vi har en liknande "filt" i vårat garage som vi upptäckte när vi tog ut oljetanken förra veckan. Bergvärmeinstallatörern sa att den där får ni vara försiktiga med, det är asbest. Men vad han grundade det på vet vi inte, kanske stött på det tidigare?!
Huset är byggt '41 och garaget är under huset, så den isoleringen eller vad det är, är placerade under marknivå mot väggen.
Förra ägaren har lagt murbruk över en del av den så svårt att få loss utan att hamra loss bruket och utan att det dammar, tänker på om det är asbest.
Ringde till en asbestsanerarfirma och frågade om det och de kunde inte se nån anledning till att ha asbest vid oljetanken så han trodde inte att det var asbest men kan ju inte säga det säkert heller så han rekommenderade oss att ta ett prov och skicka för analys.
Klicka här för att svara