P
Hej hej

Jag har vaknat med små bett nu över en vecka och lyckades inatt att fånga ett av kräken. Jag har inga andra djur eller insekter förutom spindlar (som jag trodde skyddade mig mot sånt här).

Vad tror ni?
aHfyuEa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte ta en närmare bild...?
 
Ja inte lätt att se. Försök med ett makroläge på kameran.

Det kan vara en fästing. Ser ut som en lite uppsvälld bakkropp
ixodes_ricinus_female.jpg
 
  • 225px-Tick_male_(aka).jpg
Tycker också att det ser ut som en fästing, men de är ju relativt lätta att fånga om man väl får syn på dem. Fast de bör ju inte orsaka en massa små bett...
 
Tydligen kan vägglössen bli upp till 10 mm stora om de precis har sugit blod, så det är nog inte omöjligt.

vagglus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här står det om dem i Wikipedia, bilden är också därifrån:
Den vuxna vägglusens längd är ungefär 4–5 mm men den kan bli upp till 10 mm lång. Generellt sett är vägglusen platt, men den blir rundare i formen efter att den sugit blod. Dess utseendeförändring gör att den lätt kan misstas för en vanlig insekt.
 
Huwa.

Sannolikheten att fästingar ger flera bett är väl inte så stor (eller att man har fler).

En sak är säker, några resväskor kommer aldrig i närheten av sovrummet längre.......
 
Har du en massa bett så är det troligen vägglus.
Jag har själv blivit biten några ggr och fångat några, men aldrig hemma som tur är.
De kan nypa fast nästan som en fästing, jag plockade en som satt fast på mig en gång.
Kolla om den har 6 ben.
 
Lusen har sex ben, fästingen (som är ett spindeldjur) har åtta. Har ingen specialkunskap om löss, men efter litet Googlande ser det ut som att det skulle kunna vara en lus. Svårt att avgöra storleken dock.
Fästingar har man som kattägare stor erfarenhet av!
 
MathiasS skrev:
En sak är säker, några resväskor kommer aldrig i närheten av sovrummet längre.......
Sen är det bara att hoppas att eventuella odjur respekterar din (stängda) sovrumsdörr...:)
 
...då har man lärt sig något nytt idag också....:)

Själv har jag en enkel regel:

Har den sex ben, slå ihjäl den så hår du kan.
Har den åtta ben, slå ihjäl den så hårt du kan.
Har den färre en fem ben, var snäll.

Det var väl iofs tre regler, men ändå
 
MathiasS skrev:
Har den färre en fem ben, var snäll.
Har den noll ben och ringlar mot dig så spring därifrån!
 
MathiasS skrev:
...

Det var väl iofs tre regler, men ändå
5 < Antal ben < 7 = Slå ihäl

En regel :)

Så klarar sig hummer, kräfta och krabba.
De ska inte slås ihjäl, de skall läggas i kokande vatten.
De räknas som tiofotade.
 
Skulle naturligtvis vara 5 < Antal ben < 9

Kan man skylla på akut kroniskt förvirringstillstånd :o
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Skulle naturligtvis vara 5 < Antal ben < 9

Kan man skylla på akut kroniskt förvirringstillstånd :o
Skyll på en av de flaskor bubbel som skiljer våra elräkningar åt, det är ju trots allt fredag!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ullberg skrev:
Skyll på en av de flaskor bubbel som skiljer våra elräkningar åt, det är ju trots allt fredag!
Ja det är tungt. elräkningen för september var på 20 kWh mer än augusti-dito.
Och elen har stigit med 10 öre per kWh.
Så nu får det nog bli att lukta på korken bara :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.