5 813 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Radon strålning, var är mycket?
Sida 1 av 2
Läste att Blåbetong kan stråla upp till 1 uSv/ (Gammastrålningens stråldoshastighet ... kan nå nivåer på 1 uSv/h)
Kollar på ett hus där strålningen ligger på 0,1 uSv/h i källare, och 0,5 uSv/h. (det finns bara en korttidsmätning på radon)
Vad kan man säga om detta strålningsvärde? Kan man dra slutsatsen att det är ganska lågstrålande lättbetong.
Mvh/A
Kollar på ett hus där strålningen ligger på 0,1 uSv/h i källare, och 0,5 uSv/h. (det finns bara en korttidsmätning på radon)
Vad kan man säga om detta strålningsvärde? Kan man dra slutsatsen att det är ganska lågstrålande lättbetong.
Mvh/A
Hej
Om du inte röker och har ett skyhögt årsmedelvärde är inte radon ett problem.
Kolla den här tråden och grafen över risker så ser du att radondebatten är trams.
Det bästa man kan göra är att sluta röka om man röker för att minska risken för lungcancer.
http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/220288-radon-i-hus-nar-man-koper.html
Om du inte röker och har ett skyhögt årsmedelvärde är inte radon ett problem.
Kolla den här tråden och grafen över risker så ser du att radondebatten är trams.
Det bästa man kan göra är att sluta röka om man röker för att minska risken för lungcancer.
http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/220288-radon-i-hus-nar-man-koper.html
Trams skulle jag inte säga att det är. Hos icke-rökare är radon den vanligaste orsaken till lungcancer, men visst det är ändå inte vanligt.
Om du i övrigt gillar huset så borde du våga köpa det. Gör sedan en långtidsmätning. Ska någon bo i källaren? Låt barn och rökare bo på övervåningen tills du fått koll på radonet.
Om du i övrigt gillar huset så borde du våga köpa det. Gör sedan en långtidsmätning. Ska någon bo i källaren? Låt barn och rökare bo på övervåningen tills du fått koll på radonet.
Var har du läst dig till att det är den vanligaste orsaken bland ickerökare?
Ökningen av risken är under 0,5% räknat mellan 0 till 800Bq
Det finns nog andra riskfaktorer som är större än detta tex bilavgaser,industriutsläpp,partiklar i tunnelbanan osv osv osv.
Fredrik
Ökningen av risken är under 0,5% räknat mellan 0 till 800Bq
Det finns nog andra riskfaktorer som är större än detta tex bilavgaser,industriutsläpp,partiklar i tunnelbanan osv osv osv.
Fredrik
Boverket har skrivit det, bygger på en studie vid Karolinska Institutet från 2004 tror jag det var. Men beräkningarna är osäkrare för icke-rökare jämfört med rökare. Socialstyrelsens slutsats blev ändå att radonhalten i bostäder bör minimeras för alla.
Ja luftföroreringar och asbest är de andra välkända riskfaktorerna för lungsjukdom men exponeringen är så mycket mindre jämfört med radondoserna du bor och sover i under alla årtionden (om du inte i yrket river asbestmaterial). Men det är rätt att man ska undvika att bo bredvid en högtrafikerad väg om man kan. Asfaltpartiklar och metaller som rivs upp är väl mer kopplat till inflammation i kärl och luftrörssjukdom och på senare år har man hittat samband med hjärtkärlsjukdom, men inte med lungcancer.
Ja luftföroreringar och asbest är de andra välkända riskfaktorerna för lungsjukdom men exponeringen är så mycket mindre jämfört med radondoserna du bor och sover i under alla årtionden (om du inte i yrket river asbestmaterial). Men det är rätt att man ska undvika att bo bredvid en högtrafikerad väg om man kan. Asfaltpartiklar och metaller som rivs upp är väl mer kopplat till inflammation i kärl och luftrörssjukdom och på senare år har man hittat samband med hjärtkärlsjukdom, men inte med lungcancer.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Radon är väl ännu en sådan där grej där man sänker gränsvärdena för att skapa jobb. I alla fall, är det bara blåbetong i källarvåningen brukar det inte vara några problem, man ökar ventilationen och så är problemet löst. Dock, kolla så inte marken har höga radonhalter för dom är svårare att göra något åt. Sedan kan det ju vara problem att sälja hus med blåbetong om man inte har fixat radonhalten.
Det man bör ha med i kalkylen är ju att dessa hus vanligtvis har ett lägre marknadsvärde, så är det här i stan iaf, de hus med blåbetong eller av annan anledning har höga värden går generellt till lägre priser pga detta.
Att sen många som köpt radonhus tycker annat är ju en annan 5a, personligen ser jag inte vittsen med att köpa någon där det finns risker när man kan köpa något annat där man slipper fundera på det.
Man lever bara en gång.
Att sen många som köpt radonhus tycker annat är ju en annan 5a, personligen ser jag inte vittsen med att köpa någon där det finns risker när man kan köpa något annat där man slipper fundera på det.
Man lever bara en gång.
Bara för något annat är värre gör väl det inte på något vis försvarbart att välja något annat dåligt?Fredrik Å skrev:
Är det inte bättre att köpa ett hus utan mögel och radonproblem?
WHO skriver att man kan sträva efter ett gränsvärde på 100 Bq där det är möjligt.
Med tanke på att vi har uranhaltig berggrund i vårt land är det inte möjligt att ha ett så lågt värde här.
Faktum är att radohalten på vissa ställen i sverige är ca 100 Bq utomhus när det är vindstilla.
Den adderade risken mellan 100 Bq till 200 Bq är försumbar.
Med tanke på att vi har uranhaltig berggrund i vårt land är det inte möjligt att ha ett så lågt värde här.
Faktum är att radohalten på vissa ställen i sverige är ca 100 Bq utomhus när det är vindstilla.
Den adderade risken mellan 100 Bq till 200 Bq är försumbar.
Massa svar med personliga åsikter om Radon, men ingen som svarat på TS egentliga fråga,
den om gammastrålningsvärdena...
TS: Egentligen så öår det inte att svara på frågan om dosraten utan att ha mätt själv, detta då
man måste veta vilka rum det gäller och var i rummet det är mätt (det är ju stor skillnad om det
är mätt invid en vägg av blåbetong eller i rummets mitt!). Dessutom så måste man veta om det är
blåbetong (eller annat "strålande") material i alla väggar eller bara vissa eller kanske även i bjälklag.
Men 0,5 uSv(h är ett ganska "normalt" värde för ett hus med blåbrtong. 0,1uSv/h är ett lågt värde, det
är under snittet utomhus.
den om gammastrålningsvärdena...
TS: Egentligen så öår det inte att svara på frågan om dosraten utan att ha mätt själv, detta då
man måste veta vilka rum det gäller och var i rummet det är mätt (det är ju stor skillnad om det
är mätt invid en vägg av blåbetong eller i rummets mitt!). Dessutom så måste man veta om det är
blåbetong (eller annat "strålande") material i alla väggar eller bara vissa eller kanske även i bjälklag.
Men 0,5 uSv(h är ett ganska "normalt" värde för ett hus med blåbrtong. 0,1uSv/h är ett lågt värde, det
är under snittet utomhus.