27 907 läst ·
79 svar
28k läst
79 svar
Radon? Bör man välja annat? Hur hanterar man det?
Hej,
Vi har nyss fått ett hus besiktigat och under besiktningen så föreslog besiktningsmannen att han kunde göra en snabb mätning(för några 1000 lappar extra). Då hojtade försäljaren till att det redan var gjort för ett par månader sedan. Det var dock en annan typ av mätning under en lite längre period men det räknades ändå som en korttids kontroll.
Man hade då mätt upp värden som var uppemot strax under 200 i ett rum i källaren och på övervåningen runt 100.
Enligt besiktningsmannen var värdet inget att fundera över. Gränsen som Sverige har var väl tilltagen så man behövde inte riskera något.
Sen läser man på nätet att man har haft förslag på att sänka värdet till 100 på grund av att det fortfarande insjuknar 400-500 st / år i cancer just på grund av detta (uppskattat såklart). Förslaget gick inte igenom efter som det skulle kosta enorma summor (många hus är byggda med blåbetong).
I detta fallet kommer det troligen från marken men visst, det är inte omöjligt att det även finns blåbetong även om den tekniska beskrivningen inte nämner det.
Frågan är nu, bör man välja bort huset direkt? Jo jag vet att man kan installera ventilation och grejer men vem vill göra det? Man lär förlora en hel del energi och dessutom vill man inte ha någon konstgjord andning på huset.
Och hur gör med med radon mätningar egentligen? Det finns aldrig möjlighet att göra en riktig uppmätning så huset jag köper kan mycket väl ha höga värden som jag först får reda på efter köp? Tycker ärligt talat detta verkar vara helt sjukt när det ändå handlar om ens största affär? Borde inte radon värdet vara obligatoriskt?
Vi har nyss fått ett hus besiktigat och under besiktningen så föreslog besiktningsmannen att han kunde göra en snabb mätning(för några 1000 lappar extra). Då hojtade försäljaren till att det redan var gjort för ett par månader sedan. Det var dock en annan typ av mätning under en lite längre period men det räknades ändå som en korttids kontroll.
Man hade då mätt upp värden som var uppemot strax under 200 i ett rum i källaren och på övervåningen runt 100.
Enligt besiktningsmannen var värdet inget att fundera över. Gränsen som Sverige har var väl tilltagen så man behövde inte riskera något.
Sen läser man på nätet att man har haft förslag på att sänka värdet till 100 på grund av att det fortfarande insjuknar 400-500 st / år i cancer just på grund av detta (uppskattat såklart). Förslaget gick inte igenom efter som det skulle kosta enorma summor (många hus är byggda med blåbetong).
I detta fallet kommer det troligen från marken men visst, det är inte omöjligt att det även finns blåbetong även om den tekniska beskrivningen inte nämner det.
Frågan är nu, bör man välja bort huset direkt? Jo jag vet att man kan installera ventilation och grejer men vem vill göra det? Man lär förlora en hel del energi och dessutom vill man inte ha någon konstgjord andning på huset.
Och hur gör med med radon mätningar egentligen? Det finns aldrig möjlighet att göra en riktig uppmätning så huset jag köper kan mycket väl ha höga värden som jag först får reda på efter köp? Tycker ärligt talat detta verkar vara helt sjukt när det ändå handlar om ens största affär? Borde inte radon värdet vara obligatoriskt?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
A. Sluta röka, eller låt bli att börja
B. Ordna till riktig ventilation, det mår ni och huset bra av på flera sätt
C. Alla problem med radon i inomhusluften är förmodligen lösta
Facit: A + B = C
För övrigt vill naturligtvis besiktningspersonen tjäna lite extra.
Hittar han/hon inga andra fel så är det lätt att dra fram radonkortet.
Hur ser det ut i området? Begravningsbilar varje dag?
PS
400-500 dödsfall per år?
Det dör ca 100.000 personer per år i Sverige så de där 400 är inget att oroa sig för.
Alla skall vi trots allt dö en dag.
B. Ordna till riktig ventilation, det mår ni och huset bra av på flera sätt
C. Alla problem med radon i inomhusluften är förmodligen lösta
Facit: A + B = C
För övrigt vill naturligtvis besiktningspersonen tjäna lite extra.
Hittar han/hon inga andra fel så är det lätt att dra fram radonkortet.
Hur ser det ut i området? Begravningsbilar varje dag?
PS
400-500 dödsfall per år?
Det dör ca 100.000 personer per år i Sverige så de där 400 är inget att oroa sig för.
Alla skall vi trots allt dö en dag.
Redigerat:
Har radonmätning utförts så finns det protokoll på det, läs det.
Om det är markradon så finns det uppgifter troligen hos kommunen om var och hur stor halt det rör sig om.
Nu är det rätt årstid att utföra en sådan mätning och om köp är aktuellt så få till en skrivning i köpehandlingarna om hur det skall hanteras.
Om det är markradon så finns det uppgifter troligen hos kommunen om var och hur stor halt det rör sig om.
Nu är det rätt årstid att utföra en sådan mätning och om köp är aktuellt så få till en skrivning i köpehandlingarna om hur det skall hanteras.
100-200 är ju låga värden.....men som du säger kanske över kommande gränsvärden. Finns det möjlighet att bättra på tilluften för att minska undertrycket i källaren är du antagligen hemma med din "sanering" utan ytterligare åtgärder.
Hus med radon i väggarna skulle jag avstå. Markradon är rätt lätt att åtgärda. Ska du gräva i källaren för att isolera är merkostnaden nästan noll.
Konsgjord andning.....det behöver alla hus idag.....
Hus med radon i väggarna skulle jag avstå. Markradon är rätt lätt att åtgärda. Ska du gräva i källaren för att isolera är merkostnaden nästan noll.
Konsgjord andning.....det behöver alla hus idag.....
Vi rökar inte och kommer inte att göra det ihäller men enligt rapporter så finns det helt klart risker även om man inte rökar. Visst risken är ganska mycket högre för rökare.KnockOnWood skrev:
Efter att ha sökt en del på nätet så säger man att för att få sådan omsättning på luften att radon ska vädras ut så krävs det en hel del. Inte ens en luftpump klarar av att flytta så mycket luft på ett dygn.KnockOnWood skrev:
Dessutom, ska man höja luftflödet(som annars inte verkar dåligt i detta hus) så förlorar man också en hel del energi. I vissa fall kan man prata om ett energi bortfall på merän vad miljörelgerna tillåter.
Jo det förstår jag men i detta fallet fanns det helt klart andra saker att peka på. Besiktningsmannen tyckte inte radonhalten var intressant så snart han sett att korttids mätningen sagt strax under 200.KnockOnWood skrev:
Det är jag själv som har problem med att sätta min familj i en miljö där det finns extra risk att åka på skit.
Det är många personer som tänker som dig inom alla möjliga områden men man ska veta att många små bäckar kan bli till stora floder.KnockOnWood skrev:
Vad man kan gör är att undvika de risker man kan undvika med man får leva med alla andra risker.
Här har man trotts allt valt att inte sätta gränsen vid 100 på grund av kostnader och inget annat. Hade kostnaderna inte varit ett problem så hade gränsen satts ner till 100 efter som det uppenbarligen fortfarande dör par hundra om året.
Helt rätt. Jag har tittat på ritningar för kommunen och just det område som detta hus ligger i har stor risk för radon påverkan från marken. Jag har kontaktat kommunen för att se vad de har för information, problemet är att den mätning som är gjord är en korttids mätning på par dagar eller veckor medan den riktiga görs under några månader.cecar33 skrev:Har radonmätning utförts så finns det protokoll på det, läs det.
Jag vet ju att mina föräldrars hus hade ca 30-40 när de köra en riktig mätning så nära 200 och helt klart en större risk.
Man kan skriva in som du säger att säljaren ska stå för sanering av radon upp till en viss summa om mätning visar över 200. Det blir dock troligen svårt att få in den klausulen om man hade tänkt förhandla ner priset pågrund av andra saker.
Dessutom säger besiktningsmannen att det kan kosta ganska mycket att sanera radon.
MathiasS skrev:100-200 är ju låga värden.....men som du säger kanske över kommande gränsvärden. Finns det möjlighet att bättra på tilluften för att minska undertrycket i källaren är du antagligen hemma med din "sanering" utan ytterligare åtgärder.
Konsgjord andning.....det behöver alla hus idag.....![]()
Nja jag tror inte de kommer att införa ett riktvärde på 100 faktiskt, det skulle kosta för mycket. Det blir helt enkelt för dyrt för att rädda par 100 liv om året.
Jag är fullt medveten att vi påverkas dagligen av olika negativa ämnen men många mindre blir lätt stora problem. Jag lever alltid efter filosofin att man ska påverka det man kan själv råda över medan allt annat får man leva med.
Det är ju inte helt ovanligt att något som en dag inte anses farligt visar sig efter 30 år orsaka svåra sjukdomar.
Vi köpte ett hus förra sommaren som hade radon. Vi blev tvungna att konstatera att det inte var radon i byggnadsmaterialet så vid överlåtelsebesiktningen gjordes en mätning. Lättsamt kunde vi konstatera att det inte fanns ngt i byggnadsmaterialet utan det var enbart markradon. Det kom däremot superhöga värden från rensluckan till avloppet i tvättstugan 11000 Bq, men det var när mätsonden kördes ner där. Efter tätning med silikon så sjönk värden till näst intill obefintliga. Vi hade ett totalt årsmedelvärde efter långtidsmätning som tidigare ägare gjort på 380 Bq och med en markradonsug skall detta värdet kunna minskas till näst intill noll. I samband med att vi hade Vått & Torrt ute för att ge offert på undertrycksventilerat golv i gillestugan så gjorde de faktiskt en kortare mätning med deras radonmätare.
De kunde också konstatera att det är markradon och inget annat. De sade även att det troligen skulle räcka med det nya undertrycksventilerade golvet för att få ner värdena rejält. Anticimex hade en kampanj i höstas där man fick ett par spårfilmsdosor för 299kr. Vi beställde och hängde upp dom fram tills i förra veckan och nu är de insickade för analys. Väntar med spänning vad vi får för värden....
Vi kommer att köra hängslen och svångrem och sätta både markradonsug och ventilerat golv.
I Ljungsbro där vi bor är det radonmark nästan över allt. Hela området är byggt på alunskiffer som bergart och Linköping och Åtvidaberg har också denna bergart.
De kunde också konstatera att det är markradon och inget annat. De sade även att det troligen skulle räcka med det nya undertrycksventilerade golvet för att få ner värdena rejält. Anticimex hade en kampanj i höstas där man fick ett par spårfilmsdosor för 299kr. Vi beställde och hängde upp dom fram tills i förra veckan och nu är de insickade för analys. Väntar med spänning vad vi får för värden....
Vi kommer att köra hängslen och svångrem och sätta både markradonsug och ventilerat golv.
I Ljungsbro där vi bor är det radonmark nästan över allt. Hela området är byggt på alunskiffer som bergart och Linköping och Åtvidaberg har också denna bergart.
Enligt strålskyddsmyndigheten så skriver de på sin hemsida, att det bästa sättet att undvika att dö av lungcancer pga radon är att inte röka....
Radon är enligt mig ett överdrivet problem. Med tanke på att radonet finns överallt... är man i ett område med hög radonhalt så kan det under en vindstilla dag kliva upp en massa... så frågan är hur vet man att det är radonet som orsakade lungcancern?
Jag förstår din oro. Det finns så många som vill skrämmas... Men du andas in så mycket annat som är farligare utan att oroa dig... Tänk på alla avgaser som släpps ut...
Sedan att sanera radon behöver inte bli dyrt, det beror helt på vad det är för typ av radon. De ända mätningarna som kan ge något seriöst svar är långtidsmätning. En mätning som besiktningsmannen erbjuder för flera 1000 extra är helt bortkastat.... Börja med att dumpa besiktningsmannen.....
Det intressanta är diskussionen om att gränsvärdet bör sänkas... Det råder alltid delade meningar om myndigheters gränser, ibland tycker "forskare" att gränser bör höjas ibland sänkas.... Men frågan är hur stor skillnad det skulle bli om man sänkte gränsvärdet?
Skulle det verkligen rädda några liv? eller är det ytterligare en papperstiger?
Vill du leva länge? sluta rök och sluta oroa dig.... Det är nog det bästa receptet för ett långt liv.... oavsett vad man oroar sig för....
Frågan är vilket som är farligast för min del...radonet eller avgaserna? jag bor i innerstan, Stockholm... eller kanske risken att bli påkörd...
Radon är enligt mig ett överdrivet problem. Med tanke på att radonet finns överallt... är man i ett område med hög radonhalt så kan det under en vindstilla dag kliva upp en massa... så frågan är hur vet man att det är radonet som orsakade lungcancern?
Jag förstår din oro. Det finns så många som vill skrämmas... Men du andas in så mycket annat som är farligare utan att oroa dig... Tänk på alla avgaser som släpps ut...
Sedan att sanera radon behöver inte bli dyrt, det beror helt på vad det är för typ av radon. De ända mätningarna som kan ge något seriöst svar är långtidsmätning. En mätning som besiktningsmannen erbjuder för flera 1000 extra är helt bortkastat.... Börja med att dumpa besiktningsmannen.....
Det intressanta är diskussionen om att gränsvärdet bör sänkas... Det råder alltid delade meningar om myndigheters gränser, ibland tycker "forskare" att gränser bör höjas ibland sänkas.... Men frågan är hur stor skillnad det skulle bli om man sänkte gränsvärdet?
Vill du leva länge? sluta rök och sluta oroa dig.... Det är nog det bästa receptet för ett långt liv.... oavsett vad man oroar sig för....
Frågan är vilket som är farligast för min del...radonet eller avgaserna? jag bor i innerstan, Stockholm... eller kanske risken att bli påkörd...
Redigerat:
Många äldre hus har en radonhalt mellan 100-200 helt enkelt för att man inte byggde radonsäkert förr. Du kan säkert förbättra de värden du har när du renoverar om du känner att det behövs. Om nu myndigheterna har satt 200 som gräns så räcker det att anpassa sig till det. Det finns alltid en massa saker där myndigheterna/organsiationer sätter gränser etc som exempelvis asbest, magnetfält, pcb, akrylamid, lösningsmedel mm
Hur redde ni ut att det var markradon? Jag har tittat på den tekniska beskrivningen av huset i fråga och vad jag förstår så kan en del av komponenterna som anges mycket väl vara någon typ av blåbetong. Man skrev tydligen inte ut i klartext vad det var för betong man använde.asppie skrev:
Nu vet jag ju att det är hög risk för radon i mer eller mindre halva Kristianstad men skulle det även vara blåbetong så kan det vara svårt att ens komma nära 100.
Att installera konstgjord andning känns sådär, det lär kosta både installation och el. Dessutom vet man aldrig hur bra det verkligen fungerar.
Jag vet ju att ex mina föäldrar ummätte ca 40 på långtids mätning så det kan utan tvekan bli låg och då är det ändå ett äldre hus.
Blåbetong är inte lika roligt. Går iofs att späda ut radongaspartiklarna genom förbättrad ventilation typ FTX. Kan man bör man försöka ersätta blåbetongen med ngt annat material. Är det några innerväggar som inte är bärande är det ju värt att riva dessa och bygga upp nya.snowjim skrev:Hur redde ni ut att det var markradon? Jag har tittat på den tekniska beskrivningen av huset i fråga och vad jag förstår så kan en del av komponenterna som anges mycket väl vara någon typ av blåbetong. Man skrev tydligen inte ut i klartext vad det var för betong man använde.
Nu vet jag ju att det är hög risk för radon i mer eller mindre halva Kristianstad men skulle det även vara blåbetong så kan det vara svårt att ens komma nära 100.
Att installera konstgjord andning känns sådär, det lär kosta både installation och el. Dessutom vet man aldrig hur bra det verkligen fungerar.
Jag vet ju att ex mina föäldrar ummätte ca 40 på långtids mätning så det kan utan tvekan bli låg och då är det ändå ett äldre hus.
Visst kan man tänka så men små bäckar blir lätt stor fors. Jag lever oftast på filosofien att undvik dåliga ämnen/miljö så långt det går(inom rimliga gränser). Sånt man inte kan udvika kan man helt enkelt inte udvika och då får det vara.Odjuret skrev:Enligt strålskyddsmyndigheten så skriver de på sin hemsida, att det bästa sättet att undvika att dö av lungcancer pga radon är att inte röka....
Men mina föräldrar har mätt upp 40 på långtidsmätning i äldre hus så visst kan man få ner radon värdet ganska bra genom att välja annat hus. Problemet är att halva Kristianstad har hög risk för radon.
Nej det behöver inte vara dyrt, det kan mycket väl räcka med 20 000 kr, MEN det kan också mycket väl bli mycket dyrare. Det är inte häller kul att ha en konstandning till huset som måste hållas koll på så att den fungerar optimalt hela tiden.Odjuret skrev:
Staten säger själv att genom att sänka radonhalten till 100 skulle spara ca 200 liv om året. Visst är riskerna små men de finns där helt klart. Vill man utsätta sig själv och sina barn för det?Odjuret skrev:Det intressanta är diskussionen om att gränsvärdet bör sänkas... Det råder alltid delade meningar om myndigheters gränser, ibland tycker "forskare" att gränser bör höjas ibland sänkas.... Men frågan är hur stor skillnad det skulle bli om man sänkte gränsvärdet?
Ända anledningen till att man inte sänkt till 100 är ekonomiskt.
Hur man kan förlänga sitt liv finns det många råd på men jag tror det viktiga är att få en god balans. D.v.s skära bort de risker som man faktiskt själv kan styra över och resten får man helt enkelt leva med. Radon är en sådan risk som inte hade behövt vara högre än 40 egentligen och därmed minskat risken en hel del.
Frågan är bara hur man reder ut om det är markradon OCH blåbetong eller om det bara är markradon?asppie skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg