Jag behöver råd kring två olika saker som bekymrar mig och skapar oro.
Vet inte om ämnet passar här, men hoppas på överseende om jag hamnat helt fel.


1. I min dotters rum står en gammal spegelbyrå där spegelglaset är av äldre modell. Vet dock inte exakt hur gammalt. Glaset verkar tunt, är fasat i kanterna och är lite "dimmigt". Glaset har även svartaktiga fläckar på ganska många olika ställen. I detta rum sover min dotter.. Jag har nu blivit väldigt orolig över om det kan finnas kvicksilver i spegeln. Under vilken tidsperiod användes kvicksilver? Vet att man även använt silver. Kan båda dessa ämnen vara orsak till de svara fläckarna i glaset eller är det typiskt för kvicksilver? Bör jag ta ut spegeln omedelbart eller kan jag känna mig lugn? Om det är kvicksilver, vilka risker kan då min dotter ha utsatts för? Hon har sovit bredvid denna spegel i fem år... Har ni tips på var jag kan få mer information om detta, om ni inte själva har kunskap i ämnet?


2. För några år sedan köpte jag ett stort äldre ekskåp. Förmodligen kan det ha använts som klädskåp förr i tiden. Vilket även var min tanke då jag köpte skåpet. Tyvärr har det inte blivit så. När man öppnar dörrarna möts man av en skarp frän lukt. Jag har testat att lägga in ex ett örngott i skåpet över natten, men när jag tar ut detta morgonen efter luktar även örngottet samma fräna och starka lukt. Alltså är det omöjligt att förvara textilier i detta skåp. Vad kan denna fräna lukt vara? Jag känner oro för att skåpet kan vara behandlat, impregnerat, besprutat med någon hälsovådlig kemikalie. Tänker ex på malmedel, DDT eller något annat bekämpningsmedel. Hur luktar sånt och kan det sitta kvar i träet så länge? Om det är något hälsovådligt ämne som använts, kan det efter lång tid fortfarande vara farligt? Kan tillägga att skåpet står i mitt sovrum... Alltså på en plats där jag spenderar mycket tid. Skåpet är vitmålat på utsidan, men original ekfärg på insidan. Hur tycker ni att jag ska hantera detta? Problemet är att skåpet är så tungt att jag inte kan flytta ut det ur huset. Togs in med lastmaskin i skopa och lyftes in via en balkong en gång i tiden.. Kan det vara så enkelt att det är själva träet, dvs eken, som luktar så här skarpt? Isåfall, vad kan jag göra för att få bort den fräna lukten? Kan man om det är farliga kemikalier i skåpet ex "måla in" dessa med någon lack/färg eller riskerar jag då istället att de släpps igenom träet på utsidan istället, där skåpet ju inte är direkt täckmålat utan bara målats med en vattenbaserad färg? Men, viktigast av allt, tror ni det är farligt för hälsan att behålla detta skåpet i mitt sovrum, eller i huset överhuvudtaget?
Förresten, någon som känner igen skarp frän lukt från gammalt ekskåp? Luktar ek i sig självt?


Tacksam för att få hjälp med råd kring dessa båda frågor!
 
O
Jag tror att din rädsla är den största faran. Jag tror att Ni båda mår bäst av att inte oroa sig så mycket. Även om kvicksilver är väldigt farligt så tror jag inte att det släpper ut så mycket ångor i sin fasta form framför allt inte i en spegel... Jag har en hel del tänder lagade med amalgam, jag lever fortfarande utan problem....
Men om du har din tänder lagade med amalgam så bör du nog undvika att andas i samma rum som din dotter... :D

Sedan ett litet tips, du bör absolut undvika skogspromenader för jag läste precis att det finns väldigt mycket kvicksilver i skogen... Det var faktiskt en intressant läsning... Jag visste inte att det fanns så mycket kvicksilver i skogen... Kändes faktiskt som det var värre än en spegel....
Tror inte att DDT användes så flitigt i sverige... Det intressanta med DDt är att den faktiskt inte är så farlig för människan utan problemet var att man använde det för flitigt till allting....

Mitt tips är oroa dig inte... Det finns så otroligt mycket som är farligt. Man kan inte skydda sina barn mot allt... Tyvärr tror jag att det finns farligare saker i hemmet än kvicksilver i spegeln.
Se till att alla eluttag är petskyddade och att det finns en jordfelsbrytare. Enligt mig är risken med elen större.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för svar och kloka synpunkter!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.