Att besiktiga/informera sej om inomhusluften inför köp - hur många gör det? Hur gör man det?
Antar att det går under undersökningsplikt och faller inte under dolt fel...???

Det görs nog inte så ofta som det kanske borde. Det faller definitivt under undersökningsplikten och bör då dokumenteras av en ventilationsfirma. Det handlar väl mest om de fall där någon form av mekanisk fläkt finns med i bilden. Jag förmodar att frågan beror på att du är i färd med att köpa hus? Vilken ventilationstyp rör det sig om? FTX, mekanisk frånluft, självdrag?

Mekanisk till och frånluft! I o m köpet påtalade vi att vi ville att säljaren inför försäljning skulle underhålla/rengöra. Så skedde aldrig o inget skrevs o mu har vi anlitat rengöring o översyn själva. O först nu inser vilken tabbe vi gjort att inte sett dess status innan köp.

Samt värmepump är felaktigt placerad och är dessutom husets enda värmekälla - vilket vi inte insåg vidden av när vi köpte!

Så här i efterhand borde vi gjort en energideklaration!!

Är det inte krav på energideklaration nuförtiden? Dvs att det alltid ska utföras av säljaren innan försäljning?

Mekaniskt till och frånluft med värmeåtervinning? Dvs FTX eller bara FT? När vi flyttade in i vårt hus, ett 30 år gammalt hus med FTX, då insåg jag först efter en tid att det kanske var bra att så att säga "nollställa" systemet med mig som ny ägare. Så jag betalade en ventilationsfirma för rengöring av alla kanaler och en en genomgång av aggregatet. Det var inte särskilt dyrt och man kunde t om utnyttja ROT. Senare ledde detta även till ett byte till nytt aggregat för många tusenlappar, men jag ansåg nog att det helt låg på mig och inte förra ägarens ansvar. Det är mycket man måste ha koll på med hus och allt kostar :)

Tråkigt med värmepumpen, men den kanske går att flytta relativt smärtfritt? Det är väl mest själva pumpen som kostar kan jag tänka mig, och den har ni ju redan?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.